به موسسه دهخدا برنمی‌گردم


به موسسه دهخدا برنمی‌گردم

دنیای اقتصاد : حاشیه‌های اخیر برای موسسه دهخدا از مردادماه سال جاری آغاز شد؛ زمان زیادی از معرفی رئیس جدید این موسسه نگذشته بود که تغییرهایی در آن به ‌وجود آمد و حرف‌و‌حدیث‌هایی برای توقف همکاری تعدادی از مؤلفان با این موسسه مطرح شد؛ ازجمله اینکه سرپرست پیشین تالیف موسسه دهخدا از برکناری خود از این موسسه خبر داد.

به موسسه دهخدا برنمی‌گردم

حتی تعدادی از مولفان نامه‌ای به رئیس جدید لغت‌نامه دهخدا نوشتند و خواستند این تصمیم پس گرفته شود. اما چون این ‌کار صورت نگرفت، بعدا اعلام شد مولفان این موضوع را بی‌احترامی تلقی کرده و از ادامه کار با موسسه دهخدا خودداری کردند؛ از جمله حسن انوری، سعید نجفی اسداللهی و رسول شایسته. در آن زمان، حسن انوری، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گفته بود: مدتی است که کرونا گرفته بودم و الان عوارض این بیماری را دارم. به موسسه دهخدا هم فعلا نمی‌توانم بروم. اما شاید برگردم. این فرهنگ پژوه به تازگی در مراسم رونمایی از یک نسخه دیوان حافظ گفته: من مهر ۱۳۴۱ کار در لغت‌نامه را شروع کردم.

در مرداد ۱۴۰۱ بیشتر از ۶۰ سال می‌شود. دیگر توان اینکه کاری را در لغت‌نامه انجام دهم، نداشتم. ۶۰ سال کافی است. این حوادث را بهانه قرار دادم تا حالا که دیگر ۶۰ سال شده، بروم خانه و استراحت کنم. او در ادامه گفت که «دیگر برنمی‌گردم» و توضیح داد: در واقع، کاری کردند که از نظر من صحیح نبود. من به حمیرا زمردی - هم هنگام معارفه و هم وقتی شب به من زنگ زد - گفتم خانم عزیز، از شما خواهش می‌کنم دو هفته صبر کنید، مطالعه کنید و بعد دست به جابه‌جایی بزنید اما صبح دیدم که قبول نکرده و دست به جابه‌جایی زده. این برای من مقداری ناگوار بود که این خانم به من قول داد که دو هفته مطالعه کند اما صبح زیر قولش زد و عمل نکرد و خانم اکرم سلطانی (سرپرست وقت تالیف موسسه لغت‌نامه دهخدا) را در اختیار کارگزینی گذاشته است. عمل خوشایندی نبود. این است که من واقعا دلگیر شدم، از خانم زمردی گله‌مند شدم. دوست نداشتم این‌طور رفتار کند برای اینکه خانم محترمی ا‌ست و در دانشگاه تربیت معلم شاگرد من بوده است. نمی‌خواستم این‌طور عمل کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات