«خون صلح» تجلی فرهنگ صلح و سازش در لرستان


«خون صلح» تجلی فرهنگ صلح و سازش در لرستان

نورآباد- نجات یک جوان از قصاص پس از پنج سال در مراسم «خون صلح» در شهرستان دلفان، مجالی برای مرور سنت بی‌بدیل لرستانی‌ها در صلح و سازش است که مرگ را تسلیم خود کرده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: «خون صلح» از آئین‌های دیرین مردم استان لرستان و غرب کشور است که با وساطت ریش سفیدان و معتمدان موجب فراهم آمدن زمینه گذشت اولیای دم مقتول از قاتل می‌شود و به عبارت دیگر انسانی به آغوش خانواده اش بر می‌گردد و از سوی دیگر باعث از بین رفتن کدورت‌ها می‌شود.

«خون صلح» تجلی فرهنگ صلح و سازش در لرستان

در آئین «خون صلح» خود نشانی از احترام مردم لرستان به سنت‌های نبوی و اسلامی به ویژه جایگاه ویژه عفو و بخشش است و همواره این مراسم تجلیگاه بزرگ منشی و جوانمردی مردمان لر بوده است.

روز گذشته در مراسم «خون صلح» با حضور نماینده ولی فقیه در لرستان، رئیس کل دادگستری لرستان، امام جمعه نورآباد، ریش سفیدان، معتمدین، علمای اهل سنت کرمانشاه و کردستان، خانواده دلفانی پس از گذشت پنج سال از قصاص نفس جوان خود گذشتند.

«خون صلح» تجلی فرهنگ صلح و سازش در لرستان

فرزند خانواده «صادقیان» منطقه «خاوه» شهرستان دلفان در سال ۹۶ در استان سیستان و بلوچستان به قتل رسید که قرار بود قاتل اعدام شود، اما خانواده «صادقیان» به این خانواده اهل سنت رضایت دادند و این فرد به آغوش گرم خانواده خود بازگشت.

مراسم حسنه «خون صلح» در روزمرگی امروز زندگی بشر انسان را با عطری پیوند می‌دهد که از شمیم خوش گذشت و عفو است، سنتی که ریشه در تاریخ قوم بزرگ لر دارد و آموزه‌های دین مبین اسلام به آن جانی دوباره بخشیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


HPV در دوران بارداری: چه کاری می توان انجام داد؟