موفقیت ناسا در ماموریت دارت


به گفته تیم دارت ناسا ، آزمایش تغییر مسیر برنامه ریزی شده توسط این سازمان، با موفقیت باعث تغییر در مدار دیمورفوس سیارک شد. طی این عملیات یک برخورد کنترل شده با سیارک دیدیموس در ششم مهر ماه انجام شده...

موفقیت ناسا در ماموریت دارت

به گفته تیم دارت ناسا ، آزمایش تغییر مسیر برنامه ریزی شده توسط این سازمان، با موفقیت باعث تغییر در مدار دیمورفوس سیارک شد. طی این عملیات یک برخورد کنترل شده با سیارک دیدیموس در ششم مهر ماه انجام شده بود.

به گزارش سیناپرس، سازمان فضایی ناسا حدود دو هفته بعد از برنامه ریزی جهت برخورد یک فضاپیما با سیارک دیدیموس ، به طور رسمی اعلام کرد این ماموریت موفقیت آمیز بوده و اصلاح مداری صورت گرفته، به طور دقیق اجرا شده است. گفتنی است این برای نخستین بار بود که انسان قادر به تغییر عمدی حرکت یک شی آسمانی در مقیاس کامل بوده و موجبات انحراف مسیر یک سیارک شدند.

در تاریخ ۲۸ سپتامبر برابر با ۶ مهر ماه سال جاری، پروژه دارت در اولین آزمایش دفاعی سیاره ای که می تواند زمین را از تهدیدات آینده محافظت کند ، به این سیارک حمله کرده و آن را از مسیر خطرناک منحرف کرد.

بر اساس گزارش جدید ناسا، قبل از تأثیر دارت روی این سیارک، دیدیموس در مدار ۱۱ ساعت و ۵۵ دقیقه حرکت می کرد ولی پس از برخورد و ضربه فضاپیما، طی ۳۲ دقیقه مدار Dimorphos در اطراف سیارک دیدیموس تغییر یافته و به مدار ۱۱ ساعت و ۲۳ دقیقه وارد شد. در آن زمان ، دانشمندان ناسا گفتند که سیارک فوق حدود ۱۷ متر از مرکز دقیق خود خارج شده و مشخص شد همه چیز طبق برنامه پیش می رفت.

به گزارش سیناپرس، بیل نلسون ، مدیر ناسا ، ساعاتی پیش در بیانیه ای گفت: همه ما مسئولیت محافظت از سیاره خود را داریم. از این گذشته ، این تنها خانه ای است که ما در اختیار داریم. این مأموریت نشان می دهد که ناسا در تلاش است تا برای هر تهدیدی که از سوی کهکشان ها به سمت ما حرکت می کند، آماده باشد

ناسا ثابت کرده است که ما به عنوان مدافع سیاره جدی هستیم. این یک لحظه مهم برای دفاع سیاره ای و تمام بشریت است، که نشان دهنده تعهد استثنایی ناسا است. قبل از این مأموریت، ناسا گفته بود که انتظار دارد موفقیت حداقلی داشته باشد. داده های اولیه نشان می دهد که میزان موفقیت پروژه دارت حداقل ۲۵ برابر بیشتر از میزانی است که در ابتدا تصور می شد.

محققان هنوز در حال دستیابی به داده ها از رصدخانه های زمینی و امکانات راداری در سراسر جهان هستند. در حال حاضر تمرکز متخصصان ناسا روی اندازه گیری کارآیی انتقال حرکت از تأثیر دارت روی سیارک فوق است.

به گزارش سیناپرس، نانسی چابوت ، مدیر هماهنگی دارت در این رابطه گفت: دارت داده های جذابی در مورد خصوصیات سیارک و اثربخشی یک ضربه جنبشی به عنوان یک فناوری دفاع سیاره ای به ما داده است. تیم دارت همچنان در حال کار روی مجموعه داده هایی غنی است تا این اولین آزمایش دفاعی سیاره ای از انحراف سیارک را به طور کامل درک کند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: upi

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا