آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان


آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

دانشمندانی را که جهان را تغییر داده اند، بشناسید، همانطور که ما با کمک و کشف آنها را می شناسیم. در ادامه با 10 تا بزرگترین دانشمند جهان در زمان گذشته و 9 تا از بزرگترین دانشمند حال حاضر جهان آشنا شوید. البته دانشمندان بسیاری هستند و بودند. اما به تعدادی از این دانشمندان معروف اشاره می کنیم.

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

لیست اسامی دانشمندان بزرگ جهان

فرهنگ لغت آکسفورد علم را چنین تعریف می کند: "فعالیت فکری و عملی شامل مطالعه سیستماتیک ساختار و رفتار جهان فیزیکی و طبیعی از طریق مشاهده و آزمایش است." علوم شامل انواع رشته ها، از شیمی گرفته تا فیزیک، از زیست شناسی تا نجوم است، این مطالعات نه تنها چیزهای زیادی در مورد جهان اطراف ما به ما آموخته است بلکه به نجات جان های بی شماری از طریق درمان بیماری ها و نوآوری های فناوری نیز کمک کرده است.

ما بسیار مدیون دانشمندان بزرگ تاریخ و دستاوردهای عظیم آنها هستیم. در این مقاله ما قصد داریم چند دانشمند بزرگ تاریخ را برجسته کنیم، و اینکه آنها چه کسانی هستند و چه چیزی آنها را شایسته تحسین می کند، اشاره می کنیم. با خلاصه ای از زندگی نامه دانشمندان آشنا شوید.

1. ارشمیدس از بزرگترین دانشمندان جهان

ارشمیدس سیراکوس (287 ق.م - 212 ق.م.) فیزیکدان، مهندس، ستاره شناس، ریاضیدان و مخترع یونانی بود. در حالی که او به عنوان یکی از بزرگترین ریاضیدانان تاریخ شناخته می شود (او تقریب دقیق pi - یعنی نسبت محیط یک دایره به قطر آن را که تقریبا برابر با 3.14159 برابر است) بدست آورده است، این مرد همچنین دانشمند افسانه ای است، با موفقیت های خود از جمله توضیح قوانین اهرم ها و قرقره ها، به یک رشته واقعی از رشته ها کمک می کند. دانش استفاده شده در توسعه ماشین های جنگ دفاعی ابتکاری برای محافظت از مردم سیراکوزه ها در برابر رومی ها.

ارشمیدس همچنین مسئول آنچه که به عنوان اصل ارشمیدس شناخته می شود - روشی برای تعیین حجم یک شی با شکل نامنظم است. اصل ارشمیدس بر این فرض استوار است که، هنگام غوطه ور شدن یک شی نامنظم شکل گرفته در آب، باید معادل حجم خودش حجم آب را جابجا کند.

سوابق حکایتی حاکی از آن است که سرزندگی عامل اصلی کشف اصل توسط ارشمیدس بوده است. او در حال غسل گرفتن بود که متوجه کشف شد و غرق در هیجان شد، از حمام بیرون پرید و با فریاد "یورکا" به خیابانها آمد (برهنه نه کمتر). - به معنای "من آن را پیدا کردم!"

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

ارشمیدس از دانشمندان بزرگ جهان

2. ماری کوری یکی از بهترین دانشمندان جهان است

ماری کوری (1867 - 1934) یک تیتان علوم است، که به دلیل کارهای ابزاری در فیزیک و شیمی مشهور است. این دانشمند لهستانی تحقیقات پیشگامانه ای را در مورد رادیواکتیویته انجام داد و در ادامه یافته های پیشگامانه خود را در زمینه اشعه ایکس اعمال کرد.

به سختی می توان اهمیت چنین دستاوردی را توضیح داد. ماری کوری در ادامه برنده جایزه نوبل در شیمی و فیزیک شد - اولین زنی که این کار را کرد و تنها زنی بود که دو بار این کار را کرد. ماری کوری همچنین مسئول توسعه واحدهای اشعه ایکس متحرک برای بیمارستان های صحرایی در جنگ جهانی اول بود.

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

تصاویر ماری کوری

3. سر آیزاک نیوتون

سر آیزاک نیوتن (1642 - 1726) دانشمند و ریاضیدانی با اهمیت بسیار زیادی بود، و تأثیر او در جامعه انگلیس در دوران پیرامون انقلاب شکوهمند (1688) بسیار تأثیرگذار بود. نیوتن قانون جاذبه (که زمینه را برای تئوری نسبیت پایه ریزی کرد)، سه قانون حرکت در مکانیک و حساب بی نهایت کوچک به همراه گوتفرید ویلهلم لایبنیتس را کشف کرد. نیوتن مسئول تعداد بی شماری از کشفیات، اختراعات و کمک های علمی دیگر است. نقش وی به عنوان یک شخصیت اصلی در انقلاب علمی را نمی توان نادیده گرفت.

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

تصاویر نیوتن

4. آلبرت انیشتین

آلبرت انیشتین (1878 - 1955)، به سختی نیاز به مقدمه دارد. مطمئناً، اینشتین، یکی از مشهورترین دانشمندان در تمام دوران ها (و شاید یکی از مشهورترین چهره ها)، با نظریه عمومی نسبیت خود، وضعیت فیزیک مدرن را دگرگون کرد - یک موفقیت واقعی بزرگ که توضیح می دهد نیروی جاذبه از انحنای مکان و زمان ناشی می شود و توصیف فعلی گرانش در فیزیک مدرن است. انیشتین همچنین در سال 1921 برای کشف اثر فوتوالکتریک - اساس تئوری کوانتوم - برنده جایزه نوبل شد.

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

تصاویری از آلبرت انیشتین

5. لئوناردو داوینچی

لئوناردو داوینچی (1452 - 1519) واقعاً از زمان خود جلوتر بود. در واقع، او در طول زندگی خود بسیار کمرنگ بود زیرا اختراعات و ایده های او بسیار عجیب بود. با این وجود او فوق العاده پیشرو بود، زیرا علی رغم عدم آموزش علمی، پمپ های هیدرولیک را تصور می کرد و اولین تانک های جنگی، هلی کوپترها و یک دوچرخه اولیه را طراحی کرد.

لئوناردو همچنین با مشاهده محیط طبیعی خود مانند سازه های سنگی و فسیل ها، از عشق خود به علم برای سوختن در نقاشی های خود استفاده کرد. کتاب 200 صفحه ای او فقط به مانیتور مرد رنسانس او ​​می افزاید.

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

لئوناردو داوینچی

6. لویی پاستور

لویی پاستور (1822 - 1895) یکی از بازیگران مهم در درمان بیماری های عفونی بود. به لطف اکتشافات وی در زمینه اصول واکسیناسیون، پیشرفت دارو در زمینه درمان مواردی مانند هاری و سیاه زخم، تخمین زده می شود که پاستور بیش از دیگران در طول تاریخ جان انسان ها را نجات داده است.

پاستور همچنین مسئول اختراع پاستوریزاسیون است، فرآیندی که نوشیدن شیر را ایمن تر می کند و اکتشافات پزشکی وی نظریه میکروب بیماری را پشتیبانی کرده است. این روزها او در بین مردم به عنوان "پدر میکروب شناسی" شناخته می شود.

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

تصاویر لویی پاستور

7. گالیله

گالیله (1564 - 1642) دانشمند ایتالیایی بود که مشاهدات پیشگام او انقلابی در نحوه دیدن انسانها از جهان ایجاد کرد. آثار گالیله پایه های فیزیک و نجوم مدرن را بنا نهاده اند - در این باره هیچ سوالی وجود ندارد.

گالیله در اثری با اهمیت فوق العاده توانست ثابت کند که زمین به دور خورشید می چرخد ​​و نه برعکس. کمک های او به علم و بشریت همچنین شامل اولین تلسکوپ ها و فرمول اینرسی است. او از طریق قدرت تلسکوپ توانست دنیای نجوم را متحول کند.

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

گالیله از دانشمندان بزرگ جهان

8. نیکولا تسلا

نیکولا تسلا (1856 - 1943) شایسته ستایش فراوان است زیرا او کمک قابل توجهی در توسعه برق کرد. تسلا دانشمند خارق العاده ای بود که ضمن کشف میدان مغناطیسی چرخان، سیستم جریان متناوب را نیز معرفی کرد. تسلا فراتر از مسئولیت AC ، مجموعه ای از اختراعات، آزمایش هایی با تصویربرداری اشعه ایکس اولیه و نوسانگرهای مکانیکی را نیز به وجود آورد.

بعلاوه هنوز، تسلا به دنبال روشنایی بی سیم بود و امکانات ارتباط بی سیم را اعلام کرد - با این حال، قبل از اتمام پروژه که این ایده ها را به استفاده عملی می رساند، بودجه او تمام شد.

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

نیکولا تسلا از بهترین دانشمندان جهان

9. چارلز داروین

چارلز داروین (1809 - 1882) - درباره دستاوردهای وی چه چیز دیگری می توان گفت؟ داروین بدون شک یکی از مهمترین چهره های تاریخ علمی مدرن، نظریه تکامل را ایجاد کرد که اساساً نگاه انسان به زندگی را تغییر داد.

جمع آوری شواهد و ایده ها بیش از 20 سال قبل از انتشار آنها در اثر معروف خود، سبب متحول شدن کامل جهان شده است. نظریه تکامل چارچوب ارزنده ای برای پیدایش انسان فراهم کرده است که هم توسط طبیعت گرایان و هم از نظر خداباوران در نظر گرفته شده است.

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

خلاصه ای از چارلز داروین

10. استیون هاوکینگ (هاوکینگ در 14 مارس 2018 درگذشت)

بدون شک مشهورترین دانشمند جهان، استیون هاوکینگ به دلیل کمک های برجسته ای که در درک ما از انفجار بزرگ، سیاهچاله ها و نسبیت دارد، مشهور است. وی همچنین به دلیل فعالیت در زمینه محبوب سازی علوم، به نگارش پرفروش ترین کتاب "تاریخچه مختصر زمان" مشهور است.

هاوکینگ، فیزیکدان نظری و کیهان شناس انگلیسی، به دلیل ایده هایش در مورد قضیه های تکینگی گرانش در چارچوب نسبیت عام و پیش بینی نظری که سیاهچاله ها از خود تابشی منتشر می کنند، تحسین می شود.

دستاوردهای چشمگیر هاوکینگ همچنین انگیزه ای برای افراد معلول است زیرا وی از اوایل زندگی خود دچار فلج اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) شده است.

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

استیون هاوکینگ از معروف ترین فیزیکدانان

بزرگترین دانشمند حال حاضر جهان

1. تو یویو (یویو تو)

تو یویو (1930 - در حال حاضر) یک شیمی دان و مربی چینی است و ایشان هنوز زنده است. تو یویو شاید کمترین نام شناخته شده در این لیست باشد اما دستاوردهای او در زمینه کاری خود بیش از تضمین جایگاه خود در این لیست است. این شیمیدان دارویی به لطف کشف آرتمیسینین و دی هیدرو آرتمیزینین، که هر دو مالاریا را درمان می کنند، میلیون ها انسان را نجات داده است. این موفقیت قابل توجهی در دنیای پزشکی گرمسیری بود. تو یویو اولین زن چینی است که در سال 2015 برنده جایزه نوبل شد.

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

تو یویو یک شیمی دان و مربی چینی است

2. تیموتی جان برنرز لی (تیم برنرز لی)

بحث درمورد تیم برنرز لی که چیزی کوچک به نام "شبکه جهانی وب" را در این لیست اختراع کرده است دشوار خواهد بود. تیموتی برنرز لی دانشمند رایانه ای در انگلیس است، که به دلیل کارهای پیشگام خود توسط ملکه الیزابت دوم شوالیه شد. مشهور است به دلیل پیشنهاد خود برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با استفاده از فن آوری ابر متن، سنگ بنای شبکه جهانی وب. برنرز لی همچنین اولین وب سایت جهان را در سال 1991 ایجاد کرد.

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

تیموتی جان برنرز لی، شبکه جهانی وب را اختراع کرده است

3. جین گودال

جین گودال یک متخصص جراحی اولیه انگلیس است که به عنوان برجسته ترین متخصص شامپانزه در جهان شناخته می شود. وی بیش از 55 سال در مورد تعاملات اجتماعی و خانوادگی با شامپانزه های وحشی مطالعه کرده است. کارهای انقلابی وی نشان داد که شامپانزه ها و نه تنها انسان ها می توانند ساختن و استفاده از ابزار را بیاموزند. وی همچنین مشاهدات پیشگامانه ای را در مورد طبیعت خشن شمپانزه ها انجام داد و تعدادی را برای شکار و خوردن میمون های کوچکتر یافت.

گودال بنیانگذار موسسه جین گودال، مدافع خستگی ناپذیر حفاظت از محیط زیست، تنوع زیستی و سایر دلایل زیست محیطی است.

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

جین گودال برجسته ترین متخصص شامپانزه در جهان شناخته می شود

4. آلن گوت

گوت، یک فیزیکدان و کیهان شناس نظری آمریکایی، نظریه تورم کیهانی را توسعه داد. گوت، برنده جایزه فیزیک بنیادی و جایزه کاولی، با کشف ایده هایی که چرا کیهان به اندازه خود بزرگ است، ایده های اساسی در تئوری تورم ارائه داد.

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

آلن گوت، یک فیزیکدان و کیهان شناس، نظریه تورم کیهانی را توسعه داد

5. آشوک سن

آشوک سن، فیزیکدان نظری هندی، جوایز بین المللی متعددی را برای کار خود از جمله جایزه بنیادی فیزیک در سال 2012 دریافت کرد. وی با تحقیقات میدانی در زمینه تئوری رشته ها سهم قابل توجهی داشته است.

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

آشوک سن، فیزیکدان نظری هندی

6. جیمز واتسون

جیمز واتسون زیست شناس مولکولی و ژنتیک شناس آمریکایی است، که به عنوان هم کاش ساختار مارپیچ دوگانه DNA در سال 1953 شناخته می شود - واقعیتی که به او جایزه نوبل اهدا شد.

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

جیمز واتسون زیست شناس مولکولی و ژنتیک شناس آمریکایی است

7. نوآم چامسکی

یک زبان شناس، فیلسوف آنارشیست و نظریه پرداز آمریکایی است. از او به عنوان پدر زبان شناسی نوین یاد می شود. نوام چامسکی در بسیاری از زمینه ها بر جهان تأثیر گذاشته است. همچنین یکی از بنیانگذاران رشته علوم شناختی است. چامسکی ضمن نوشتن بیش از 100 کتاب و داشتن زندگی فکری گسترده، به عنوان منتقد صریح سیاست خارجی آمریکا شناخته می شود.

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

نوام چامسکی یک زبان شناس، فیلسوف آنارشیست و نظریه پرداز آمریکایی است

8. شنایا یاماناکا

یاماناکا یک محقق سلول های بنیادی برنده جایزه نوبل ژاپن است. وی در سال 2012 جایزه خود را به دلیل کشف همزمان سلولهای موجود در بدن به سلولهای بنیادی دریافت کرد. وی همچنین جایزه دستیابی به موفقیت در علوم زندگی در سال 2013 را به ارزش 3 میلیون دلار دریافت کرد.

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

شانایا یاماناکا یک محقق سلول های بنیادی برنده جایزه نوبل ژاپن است

9. الیزابت بلکبرن

بلکبرن، یک زیست شناس مولکولی استرالیایی تبار آمریکایی، در سال 2009 برای تحقیق در مورد ضد پیری، به ویژه در مورد مزایای طولانی شدن تلومرها - ساختاری که کروموزوم ها را محافظت می کند، جایزه نوبل را از آن خود کرد. بلکبرن با همکاری آنزیمی به نام تلومراز که تلومر را دوباره پر می کند.

آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان

الیزابت بلکبرن، یک زیست شناس مولکولی استرال

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید| چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟