جبران زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری صنایع بر عهده دولت است


جبران زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری صنایع بر عهده دولت است

جلال روحی گفت: قیمت‌گذاری دستوری به حال اقتصاد و جامعه سهامداری مفید نیست و اگر کالا و یا محصولی در بورس کالا و یا مراکز دیگر عرضه می‌شود نباید مشمول قیمت‌گذاری دستوری شود و اگر شد، دولت ملزم به جبران زیان و یا خسارت آن است.

جبران زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری صنایع بر عهده دولت است

جلال روحی کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه ذهنیت گذشته درباره بورس نیاز به بازسازی دارد، عنوان کرد: امروز شرایط همانند مرداد سال ۹۹ نیست. بنابراین، شرایط بازار سرمایه باید با مکانیزم عرضه و تقاضای واقعی پیش برود.

روحی اظهار کرد: پیاده‌سازی مکانیزم عرضه و تقاضا بدون دخالت دولت در بازار سرمایه از سوی کارشناسان و فعالان بازار بیش از پیش تاکید شده است تا بازار قوام یافته و پاسخگوی نیازهای سهامداران و سرمایه‌گذاران بوده و روند مشکلات را با کمک پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد کاهش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه وجود قیمت‌گذاری دستوری در بازار سرمایه عرضه و تقاضا را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند، گفت: در هیچ جای دنیا قیمت‌گذاری دستوری مورد استقبال قرار نگرفته است. شاید این موضوع در کوتاه مدت به عنوان یک راه حل مطرح بوده اما در بلندمدت مکانیزم عرضه و تقاضا را دچار مشکل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: قیمت‌گذاری دستوری به حال اقتصاد و جامعه سهامداری مفید نیست و اگر کالا و یا محصولی در بورس کالا و یا مراکز دیگر عرضه می‌شود نباید مشمول قیمت‌گذاری دستوری شود و اگر شد، دولت ملزم به جبران زیان و یا خسارت آن است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازگشت اعتماد به بازار سرمایه زمان‌بر است اما نیاز به دیدگاه بلندمدت سهامداران دارد تا با روش‌های منطقی و نه احساسی و بر حسب ارزندگی سهام‌ اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

روحی درباره افزایش نرخ کامودیتی‌ها اظهار کرد: اگر کشور چین بخواهد محدودیت های کرونایی خود را عملی کند به طور قطع این امر باعث افزایش نرخ کامودیتی‌ها شده و تقاضا برای سایر کامودیتی‌ها را نیز افزایش خواهد داد، زیرا اقتصاد کشور چین اقتصادی بزرگ و تاثیرگذار بر اقتصاد کشورهای دیگر است.

به گفته این کارشناس؛ اگر سیاست مربوط به کرونا از سوی کشور چین قطعی و عملی شود این امر باعث پویاتر شدن اقتصاد و رشد قیمت‌ها خواهد شد.

سنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام