تشدید اقدامات ضد اسلامی در اروپا /نگرانی مسلمانان سوئد از قدرت‌گیری راست افراطی


تشدید اقدامات ضد اسلامی در اروپا /نگرانی مسلمانان سوئد از قدرت‌گیری راست افراطی

نگرانی مسلمانان در سوئد با قدرت گیری راست افراطی در این کشور افزایش یافته است، زیرا نژادپرستی و اقدامات ضد اسلامی علیه آنها در این کشور به اوج رسیده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، با صعود راستگرایان سوئدی به قدرت، نگرانی‌ها در میان مسلمانان افزایش یافت. زیرا مسلمانان بیشترین افراد در این کشور هستند که در معرض تنفر و اقدامات نژادپرستانه قرار دارند.

ابتسام حمود، سوری تبار مقیم سوئد با ابراز ناراحتی نسبت به حملات و آزار و اذیت هایی که به دلیل حجابش بارها در معرض آنها قرار گرفته است، به الجزیره گفت: یک بار با فرزند و خواهرم در جاده‌ای پیاده روی می کردم، یک زن سوئدی به ما نزدیک شد و با کیسه‌هایی که حمل می کرد، ما را کتک زد تا روی زمین افتادیم.

ابتسام حمود می گوید: این زن سوئدی به این مسئله اکتفا نکرد، بلکه با الفاظ ناپسند و شنیع به آنها اهانت کرد. این رفتار، غیر انسانی است. من و فرزندم دچار کبودی شدیم و سخنان او دردناک بود. چگونه این اتفاق رخ می دهد، درحالی که آنها ادعا می کنند که کشور حقوق کودکان هستند؟

در حادثه دیگری، در یکی از ایستگاه‌های اتوبوس، حمود به یاد دارد که چگونه یک مرد سالخورده سوئدی او را از کتف هل داد و با الفاظ رکیک و نژادپرستانه او را مورد اهانت قرار داد.

حمود هشت سال پیش به سوئد آمد و در شهر مالمو در جنوب سوئد زندگی می کند. وی می گوید: نمی دانم چرا سوئد اینگونه شده است. زندگی در اینجا سخت شده است و از ما استقبال نمی کنند چون من محجبه هستم و تمایلی به برداشتن حجابم ندارم.

این حملات و آزار و اذیت ها باعث شده است که حمود به فکر ترک سوئد و جستجوی کشوری دیگر به همراه خانواده‌اش باشد که رنگ و دین آنها را بپذیرد. وی می گوید که این مسئله آسان نیست.

سوئد کشور کثرت گرایی نیست

نتایج انتخابات اخیر در سوئد و افزایش قدرت احزاب راست افراطی، نگرانی مسلمانان را به طوری کلی نسبت به سرنوشت‌شان در این کشور افزایش داده است.

در انتخابات پارلمانی که در 11 سپتامبر برگزارشد، حزب راست افراطی دموکرات‌های سوئد پیروز شد تا بتواند دولت جدید این کشور را تشکیل دهد.

بسیاری معتقدند که سوئد آنگونه که در گذشته شناخته می شد، کشوری کثرت گرا، مهاجرپذیر و حقوق بشری نیست. نتایج انتخابات منعکس کننده تغییرات مکرر هرساله است. زیرا حزب راستگرای دموکرات‌های سوئد دومین حزب بزرگ پارلمان به شمار می آید.

ناظران معتقدند که پدیده نژادپرستی و نفرت به بخشی از زندگی مهاجران به ویژه مسلمانان تبدیل شده است. در گزارش شورای پیشگیری از وقوع جرم آمده است که مسلمانان از مواضع منفی در قبال اسلام در سوئد که افزایش یافته است، نگران هستند.

براساس این گزارش، مسلمانان به دلیل پوشیدن لباس‌هایی که هویت دینی شان شناسایی می شود، در اماکن عمومی مورد حمله مستقیم قرار می گیرند.

براساس داده‌های منتشر شده، تعداد مسلمانان در سوئد از 150 هزار نفر در دهه هشتاد به بیش از 800 هزار نفر در سال‌های اخیر رسیده است. بیش از 190 نفر آنها سوری، 170 هزار نفر آنها عراقی و صدها هزار نفر آنها از مسلمانان افغانستان، فلسطین، ایران، بوسنی، چچن، ترکیه و سایر مناطق جهان هستند.

افزایش نگرانی مسلمانان

سایمون سورنفری، پژوهشگر، استاد مطالعات دینی در دانشگاه سودرتورن سوئد، در مصاحبه با الجزیره می گوید: رشد احزاب راست ناسیونالیست به خصوص حزب دموکرات‌های سوئد یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث نگرانی و ترس مسلمانان در سوئد شده است. این حزب فرصت اعمال سیاست و شرایط خود بر دولت کنونی در بسیاری از مسایل را به دست آوردند.

حزب دموکرات‌های سوئد به خاطر سخنرانی‌های رهبران آن درباره انتقاد از سیاست مهاجرت و جامعه کثرت گرا شناخته می شود. این حزب سال‌ها خواستار بستن درهای مهاجرپذیری و اسلام زدایی در سوئد شده است.

سورنفری می گوید: عجیب نیست که بسیاری از مردم پس از پیروزی حزب دموکرات‌های سوئد و رسیدن آن به مرکز قدرت در این کشور نگران هستند.زیرا این حزب مدتهاست که از سیاست مهاجرت انتقاد می کند و خصومت خود با مسلمانان را نشان می دهد.

این پژوهشگر می گوید: باوجود اینکه جایگاه و اظهارات راست افراطی افزایش یافته است. آمارهای موجود در مورد جرایم ناشی از نفرت ضد ادیان افزایش قابل توجهی درباره اقدامات خصمانه علیه اسلام را نشان نمی دهد. در سوئد قانون‌های متعددی برای آزادی مذهبی وجود دارد.

وی می گوید: فضای اجتماعی تغییر کرده است، نه چارچوب قانونی که چگونگی زندگی اقلیت‌ها در سوئد را سازماندهی می کند.

پیشنهادهای ضد اسلامی دولت

دولت جدید با حمایت راست افراطی به اعلام بسته پیشنهادی توسل شده است که در روزهای آینده به دنبال اجرای آن است. ندادن اقامت دائم، کاهش سهم پناهندگان از پناهندگان که سازمان ملل از شش هزار و 400 نفر در طول سال به 900 نفر کاهش داده است، تشدید قوانین اعطای شهروند، مرتبط کردن آن با در دسترس بودن شغل و دانش زبان، قانونی به نام «قانون شرف» مخصوص مسلمانان، دخالت والدین یا خویشاوندان در آزادی مردان و زنان برای انتخاب شریک زندگی و پوشش و مذهب از جمله این پیشنهادهاست.

شیخ سعید عزام، رئیس شورای فتوای سوئد می گوید: دولت جدید پیشنهادهای متعددی ارایه کرده است که بیشتر آنها مسلمانان و مهاجران در سوئد را هدف قرار می دهد.

عزام در گفتگو با الجزیره از مسلمانان حاضر در سوئد خواست تا حقوق خود را بدانند و از قوانین اطلاع یابند. زیرا اشتباهاتی که ما مرتکب می شویم، به دلیل آگاهی نداشتن از قوانین است که نفرت سوئدی ها از ما را افزایش می دهد.

او می گوید: متأسفانه سوئد به مکان دشواری برای مسلمانان محافظه کاری تبدیل شده است که به دنبال اتخاد خانواده و خانه خود هستند. ما باید تا حد امکان تلاش کنیم تا اوضاع سخت‌تر نشود.

عزام معتقد است که مشارکت اقلیت مسلمان و مهاجران فعال در مطالعه و تحصیل و ورود به بازار کار، عرصه را برای آشنایی و ارایه تصویری خوب از آنها باز می کند.

او می گوید: ما باید تصویر خوبی بدهیم. هرانسانی وظایفی دارد که باید روی آن کار کند تا بتواند حق خود را بگیرد.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات