صمیمیت و رضایت از زندگی زناشویی


به گزارش میگنا رسانه سلامت روان کشور ژیلا فرخی مشاوره خانواده و روانشناس در یادداشتی نوشت : بستر ازدواج یکی از مهمترین زمینه هایی اسـت کـه عملکرد و اثر صمیمیت و روابط اجتماعی رشد یافتـه در آن ظهور می کند. هدف ازدواج برطرف کردن نیازهای زوجین...

به گزارش میگنا رسانه سلامت روان کشور ژیلا فرخی مشاوره خانواده و روانشناس در یادداشتی نوشت : بستر ازدواج یکی از مهمترین زمینه هایی اسـت کـه عملکرد و اثر صمیمیت و روابط اجتماعی رشد یافتـه در آن ظهور می کند. هدف ازدواج برطرف کردن نیازهای زوجین است و اگر نیازهای آن ها رفع نشود و زن و مرد به راه حل مثبتی جهت دست یابی به نیازهایشان دست پیدا نکنند، ناکامی، سرخوردگی، خشم و استرس و در نهایت دلزدگی بروز پیدا می کند.
برای بیشتر بزرگسالان، شادمانی در زندگی بیـشتر بـه ازدواجی موفق و روابط زناشویی توأم با رضایت وابـسته است تا سایر مولفه های یک زندگی. سازگاری زناشـویی می تواند به طور کامل بر کیفیت زنـدگی تـأثیر بگذارد.
رضایت زناشویی، یک تجربه ی شخصی در ازدواج است که تنها توسط خود فـرد در پاسـخ بـه میـزان لذت رابطه ی زناشـویی قابـل ارزیـابی اسـت و عوامـل بسـیاری هسـتند کـه در زنـدگی مشـترک روی رضایت زناشویی تاثیرمی گذارند واین احساس نقش مهمی در میزان کارکردهـای بهنجـار خـانواده ایفا می کند. زوج هـای بـا رضـایت زناشـویی بالا، توافق زیادی با یکدیگر دارند، از نوع و سطح روابطشـان راضـی انـد، از نـوع و کیفیـت گذران اوقات فراغت رضایت دارند و مـدیریت خـوبی در زمینـه ی وقـت و مسـایل مـالی خودشـان اعمال می کنند.
حال، یکی از عوامل کلیدی در ارزیابی فرد نسبت به رضایت و سازگاری زناشویی، رضایت جنسی در رابطه زناشویی محسوب می شود. تمایلات جنسی به مثابه ی یکی از پیچیده ترین ابعاد زندگی زنان محسوب می شود که از عوامل متعددی متاثر می شود و بر ابعاد مختلفی از زندگی آنها تاثیر می گذارد.
چنین تمایلات و واکنش هایی، گستره ای از رفتارهای جنسی و غیرجنسی است که بیشتر مطالعات گذشته بر فراوانی آمیزش و میزان ارگاسم های تجربه شده در زنان و مردان متمرکز شده و تاثیر آن را بر رضایت جنسی مورد تائید قرار داده اند.
از این رو بنابر نظر روانشناسان خانواده، عملکرد جنـسی یکـی از منـابع تـاثیر گذار مهم بـر رضـایتمندی زناشـوئی اسـت. در یـک ازدواج سالم وجود رابطه جنسی مطلوب بـه نحـوی کـه بتواند موجب تأمین رضایت طرفین شود نقش بسیار مهـم و اساسی در موفقیت و پایداری کانون خانواده دارد.

امروزه مشکلات و اختلالات جنسی شایع تـر ازًآن اسـت کـه قـبلاتـصور می گردید. بـسیاری از مـسائل جنـسی نظیـر کمبـود تمایلات جنسی، ناتوانی، انزال زودرس که به خاطر ترس و اضطراب، شرم و خجالت یا احساس بی کفایتی و گنـاه مخفی مانده و بیان نمی شـوند در بـسیاری از مواقـع ایـن مشکلات ابراز نـشده ممکـن اسـت خـود را بـا علائـم و عوارض دیگری مثل ناراحتی های جـسمانی، افـسردگی و نارضایتی از زندگی زناشویی نشان دهد و تا مرز اختلافات شدید خانوادگی و طلاق پیش روند. احسـاس ناکـامی سرخوردگی و عدم ایمنی ناشی از فقدان رضایت جنسی، می تواند سـلامت روان شـناختی همسـران را با خطر مواجه کند

این در حالی است که به عقیدة بسیاری از محققان اگر مشکلات جنسی به موقـع تشخیص داده شوند، روش های پیشگیری و درمانی مـؤثری برای بـسیاری از آنهـا وجـود خواهد داشـت.از ایـن رو آموزش مسائل جنسی به زوجین از یک طرف و حساسیت تیم بهداشتی-درمانی بـه شـناخت اخـتلالات جنـسی و تشخیص به موقع آنها از طرف دیگر می تواند راهگـشای درمان و پیشگیری از عوارض آن باشد.

به دلیل وجود برخی محدودیت های فرهنگی و موانـع موجود در جامعه، در اکثر موارد زوجـین نـه تنهـا بـرای برطرف کردن اختلالات و مشکلات جنسی به متخصـصان و مراکز مشاوره مراجعه نمـی کننـد، بلکـه از طـرح ایـن موضوع در بین خودشان نیز خودداری می کننـد و گـاهی منشاء اختلافات شدید خانوادگی و در نهایت جدایی های عاطفی و یا طلاق می شود. این در حالی است که سازگاری زناشویی و در نهایت رضایت از زندگی در سلامت روانی زوجین و در نهایت فرزندان تاثیر بسزایی دارد. افسردگی ناشی از عدم رضایتمندی از ازدواج مـی توانـد همه وهله های زندگی نظیر شغل و روابـط بـا دیگـران را تحت تاثیر قراردهد.
روابط جنسی با تاثیر بر افکار و احساسات زوجین می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم روابط بین آن ها را در ابعاد وسیعی تحت الشعاع خود قرار دهد بدین معنی که زوجینی که در این زمینه باهم سازگاری داشته و از این بابت خوشحال و مسرور باشند، قادرند به راحتی از بسیاری از ناهماهنگی های زندگی خود چشم پوشی نمایند، در حالیکه ناهماهنگی زندگی می تواند در زوجینی که رضایت جنسی ندارند عواقب وخیمی را به وجود آورد.

سخن آخر
زوج های جوانی از زندگی زناشویی رضایت دارند که بین آنها ارتباط بین فردی مثبت وجود دارد، اتحاد زیادی دارند، در جنبه های مختلف زنـدگی حـامی همـدیگر اند، در انجام بسیاری از فعالیت های خانوادگی و تفریحی با هـم تفـاهم دارنـد و سـازگار انـد، توانـایی مدیریت سازندگی در اختلافات را دارند، با خانواده های اصلی خود نیز ارتباط متقابل و مثبت دارنـد و در جنبه های مختلف زندگی همچون مسایل مالی تفاهم دارند.
در نتیجه، این زوج ها که همسران خود را یک منبع حمایتی دلسوز و در دسترس در نظرمی گیرند، احساس امنیت و اعتماد به نفس می کنند و میزان بیشتری از سلامتی و بهزیستی را گزارش می دهند. همچنین، رضـایت جنسی به خصوص در اوایل زندگی زناشویی، چارچوبی را برای زوجین ایجاد می کند کـه در آن مـی توانند عشق، صمیمیت، لذت و محبت را به بهترین شکل ممکن تجربه کنند.

لازمة داشتن توانایی در روابط جنسی خوب در هر سنی، داشتن مهارت هایی است که قابل آموزش و یادگیری است و چنان که بیشتر زوجین فکر می کنند خیلی هم دور از دسترس نیست. یکی از برنامه هایی که می تواند در این زمینه اعمال شود برنامه های توانمند سازی زنان، آموزش روش های مختلف برقراری ارتباطات صمیمانه جنسی بین زوجین و آموزش رابطه جنسی سالم برای شریک جنسی می باشد. از طریق افزایش مهارت های زوجین در ابعاد فوق می توان میزان سازگاری زناشویی و میزان رضایت از زندگی و در نهایت، سلامت عمومی آنها را افزایش داد و بر این اساس پیشنهاد اصلی در این مقاله، توجه به برنامه های آموزش و مشاورة خانواده به خصوص در زمینة آموزش مسائل جنسی به زوجین برای افزایش رضایت زناشویی آنها و در نتیجه قوام و دوام خانواده ها است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)