بهتر بیاندیشیم، بهتر بازی کنیم / دفاع - ضدحمله، تاکتیکی که دیگر جواب نمی‌دهد


بهتر بیاندیشیم، بهتر بازی کنیم / دفاع - ضدحمله، تاکتیکی که دیگر جواب نمی‌دهد

حذف تیم ملی فوتبال از جام جهانی فاجعه نیست. فوتبال ادامه دارد. چهار سال دیگر می توانیم قوی تر به جام جهانی برگردیم و...

به گزارش "ورزش سه"، همه این جملات درست است اما در صورتی که بخواهیم چهار سال بعد با همین ایده تاکتیکی به مصاف حریفان برویم باید این جملات را تکرار کنیم. این حذف و یا بهتر است بگوییم جام جهانی دوحه همانند روسیه یک درس را برای ما تکرار کرد. با تاکتیک دفاع و ضد حمله نمی توانیم به موفقیت بزرگی دست پیدا کنیم و حداکثر خواست ما تنها یک نتیجه آبرومندانه است. آنهم با یک بازی دفاعی. درخشش دروازه بان. اشتباه بازیکنان حریف در نواختن ضربات نهایی. عملکرد بی نقص مدافعان و واژه هایی از این دست که می توان بازی را با آن توصیف کرد.

قدیمی ها می گفتند بهترین دفاع در فوتبال حمله است اما در سه دوره گذشته در جام جهانی با ایده ای بازی کردیم که گویی بهترین حمله در فوتبال دفاع است!

این ایده تاکتیکی یعنی دفاع و ضد حمله این بار البته در جام جهانی جواب نداد. در برابر انگلیس 6 گل خوردیم و 2 گلی که زدیم به این خاطر بود که دیگر چیزی برای از دست دادن نداشتیم و بی هراس حمله کردیم و دو گل زدیم. همین دو گل هم درس خوبی بود. اگر حمله کنیم حتی می توانیم دروازه تیم مدعی قهرمانی را باز کنیم.

بهتر بیاندیشیم، بهتر بازی کنیم / دفاع - ضدحمله، تاکتیکی که دیگر جواب نمی‌دهد

در این جام جهانی عربستان – آرژانتین را شکست داد. ژاپن از سد آلمان گذشت. امشب استرالیا، دانمارک را از پیش رو برداشت و به عنوان اولین تیم آسیایی به دور دوم صعود کرد. در هیچ یک از این بازی ها تیم پیروز دفاع مطلق نکرد و روی انتقال به گل نرسید. تاکتیک آنها حمله تیمی و دفاع تیمی بعد از – از دست دادن توپ بود. نتایج به زعم مفسران شگفتی بود اما شگفتی را باید در سبک بازی آنها تعبیر کرد. عربستان در برابر آرژانتین ترسو بازی نکرد. همین طور ژاپن در برابر آلمان. این ها سال هاست مالکیت را تمرین می کنند. گردش توپ در زمان فشار اما متاسفانه ایده ما در فوتبال ملی و حتی بیشتر تیم های باشگاهی خوب دفاع کردن و رسیدن به گل روی انتقال است.

در سه دوره جام جهانی و دو دوره جام ملت ها با این ایده بزرگ و تحسین نشدیم. بهتر است با هر تصمیمی برای آینده فوتبال ایده تاکتیکی خود را تغییر دهیم. خودمان را باور کنیم. حتی در برابر تیم های بزرگ هم مالکیت را تمرین کنیم. در حد بضاعت. هیچ کس انتظار ندارد فردا ایران در گردش توپ همانند فرانسه عمل کند اما اگر قرار باشد همیشه با دفاع و ضد حمله به میدان برویم هیچ گاه نمی توانیم نتایجی چون ژاپن در برابر آلمان، استرالیا در برابر دانمارک و... را تکرار کنیم.

جام جهانی برای ما تمام شد. این فاجعه نیست. امشب تیم ملی برگشت. درست است؛ باید از همین امشب برای جام ملت های 2023 در دوحه برنامه ریزی کنیم. این خیلی خوب است. اما از همه این ها بهتر تمرین با ایده مالکیت توپ، بازی رو به جلو و در یک کلام حمله تیمی و دفاع تیمی است. اینها در دل خود شجاعت، بازی برای برد و ... را به دنبال خواهد داشت. بهتر بیاندیشیم. بهتر بازی کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / اظهارات جواد خیابانی درباره واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال