ضرورت همکاری در فروش گاز روسیه و بازصادرات آن برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه


رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران گفت: با ایجاد زیرساخت های لازم از لحاظ فیزیکی و بانکی در بحث سوآپ یا خرید گاز مازاد روسیه و ترکمنستان و بازصادرات آن به منطقه و جنوب آسیا می توان به هاب انرژی منطقه تبدیل شد؛ از طرفی باید همکاری در فروش گاز داشته باشیم و تنها به فکر سوآپ گاز روسیه نباشیم زیرا عایدی اصلی در همکاری در فروش است.

ضرورت همکاری در فروش گاز روسیه و بازصادرات آن برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مسئله تبدیل شدن ایران به یک هاب توزیع انرژی در منطقه با توجه به اینکه خود دارای منابع انرژی زیاد است و زیرساخت‌های ترانزیت انرژی نیز در سرتاسر کشور وجود دارد؛ بسیار قابل پیگیری و با اهمیت است.

این مسئله از این جهت اهمیت دارد که تنها کشوری که حدفاصل شرق و غرب آسیا است و امکان ترانزیت جنوب به شمال و همچنین شرق به غرب را داراست که تحت یک حاکمیت واحد باشد؛ کشور ایران است.

از همین رو سیاست افزایش ارتباطات و قراردادهای همکاری در فروش انرژی با کشورهایی نظیر عراق، روسیه، ترکمنستان و دیگر همسایگان از اهمیت بالایی برخوردار است.

از همین رو، اهمیت قرارداد جدید گازی بین ایران و روسیه برای سوآپ یا خرید گاز بسیار مهم خواهد بود و همین قراردادها در آینده باعث افزایش در هم تنیدگی سیاسی کشورهای منطقه با نظام سیاسی ایران و همچنین توسعه روابط تجاری ایران با دیگر کشورها به واسطه همگرایی امنیت انرژی آن‌ها به ترانزیت انرژی از کشور ما، منجر خواهد شد.

از همین رو پیرامون اهمیت همکاری گازی ایران و روسیه با حمیدرضا صالحی عضو اتاق بازرگانی به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید؛

حمیدرضا صالحی دبیر فدراسیون صادرات انرژی و عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو با تابناک اقتصادی با اشاره به راهکارهای موثر در تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه اظهار کرد: زیرساخت های لازم برای تبدیل شدن ایران به هاب انرژی زمانی صورت می گیرد که روابط خوب در منطقه ایجاد کرده باشیم تا با فراهم کردن بستر لازم بتوانیم در بحث انرژی حرف اول داشته باشیم.

وی افزود: با ایجاد زیرساخت های لازم از لحاظ فیزیکی و بانکی در بحث سوآپ یا خرید گاز مازاد روسیه و ترکمنستان و بازصادرات آن به منطقه و جنوب آسیا می توان به هاب انرژی منطقه تبدیل شد، از طرفی باید همکاری در فروش گاز داشته باشیم و تنها به فکر سوآپ گاز روسیه نباشیم زیرا عایدی اصلی در همکاری در فروش است.

ضرورت همکاری در فروش گاز روسیه و بازصادرات آن برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه

صالحی ادامه داد: با توجه به تحریم روس و مشکل در فروش گاز، ایران خریدار گاز روسیه باشد و خود گاز به کشورهای هدف بفروشد، منافع بیشتری می‌تواند عاید ایران کند؛ بنابراین این اعتقاد باید تمامی مسئولان که می‌خواهند هاب گاز انرژی و صادرکننده گاز باشیم، از طریق افزایش ارتباطات با دنیا بدست آورند.

دبیرفدراسیون صادرات انرژی با اشاره به ناترازی مصرف گاز در زمستان بیان کرد: گاز روسیه نیاز است که خط لوله جدید احداث کنیم تا گاز روسیه به کشورمان وصل و به دیگر کشورها بفرستیم، هر چند خودمان گاز داریم اما به سبب بهینه نکردن و عدم سرمایه گذاری در معادن گاز شاهد ناترازی مصرف در زمستان هستیم.

به گفته وی، با سرمایه گذاری در زیرساخت ها وانعقاد قرارداد با کشورهای اروپایی این امکان وجود دارد که از محل آن قراردادها پروژه های نیمه تمام تمام شود.

صالحی با تاکید بر این موضوع که میادین مشترک پارس جنوبی نیازمند سرمایه گذاری جدید هستند، افزود: با سرمایه گذاری در پارس جنوبی این شرایط فراهم‌می شود که فشار‌گاز در میادین حفظ شود، درحالیکه عدم سرمایه گذاری در این حوزه منجر به کاهش تولید در سال های آتی خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران نسبت به واردات گاز هشدار داد و گفت: وزیر نفت بارها اعلام کرده که اگر طی سال های آتی ۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت نگیرد، میزان تولید گاز پارس جنوبی به کمترین حد خود می رسد به طوریکه مجبور به واردات می شویم.

ضرورت همکاری در فروش گاز روسیه و بازصادرات آن برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها