شاخص بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید


شاخص بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید

به گزارش رکنا، اخبار مهم بورسی امروز و یک هفته اخیر را در ادامه بخوانید و بازار بورس تهران را لحظه به لحظه در اینجا کلیک کنید. آخرین روز معاملاتی هفته بورس بلاتکلیف آغاز شد + جدول...

به گزارش رکنا، اخبار مهم بورسی امروز و یک هفته اخیر را در ادامه بخوانید و بازار بورس تهران را لحظه به لحظه در اینجا کلیک کنید.

آخرین روز معاملاتی هفته بورس بلاتکلیف آغاز شد + جدول نمادها

شاخص بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید

شاخص بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید

امروز چهارشنبه 12بهمن ماه 1401 و پنجمین روز معاملاتی هفته، شاخص کل بورس با افت اندک طی ساعات ابتدایی آغاز به کار کرد و در ارتفاع یک میلیون و 556 هزار واحد قرار گرفت، به نظر می رسد بورس امروز در استراحت به سر می برد.

شاخص کل بورس امروز با افت 496 واحد در ارتفاع یک میلیون و 556 هزار واحد قرار گرفت.

شاخص کل هم وزن امروز سبز شد و با رشد 923 واحد مواجه شد و در ارتفاع 486 هزار و 963 واحد قرار گرفت.

نمادهای فملی و وپاسار بیشترین اثر مثبت و نمادهای شستا، شتران، کگل، شپنا و شبندر بیشترین اثر منفی را بر بورس امروز گذاشتند.

امروز فرابورس منفی شد و با افت 15واحدی در ارتفاع 20 هزار و 220 واحد ایستاد.

معامله‌ گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته رفتند که در هفته اخیر شاخص در مجموع روند نزولی داشت اما روز گذشته شاخص سبز شد و بیش از 16 هزار واحد بالا آمد.

رشد شاخص هم‌ وزن و کاهش پول خروجی دو روند کم و بیش مثبت معاملات امروز بود اما همچنان این نگرانی برای معامله‌ گران وجود دارد که شاخص‌ ها در آخرین روز معاملاتی هفته قرمزپوش شوند.

بورس پس از 3 روز جهنمی به رنگ سبز درآمد + جدول نمادها

شاخص بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید

شاخص بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید

امروز سه شنبه 11بهمن ماه 1401 و چهارمین روز معاملاتی هفته، شاخص کل بورس با صعود نزدیک به 17هزار واحد طی ساعات ابتدایی مواجه شد و در ارتفاع یک میلیون و 556 هزار واحد قرار گرفت.

شاخص کل بورس امروز با رشد 16هزار و 674 واحد در ارتفاع یک میلیون و 556 هزار واحد قرار گرفت.

شاخص کل هم وزن هم سبز شد و با افت 6 هزار و 276 واحد مواجه شد و در ارتفاع 485 هزار و 914 واحد قرار گرفت.

نمادهای فولاد، وبملت، فملی، وپاسار، کگل، وتجارت و شپنا بیشترین اثر مثبت را بر بورس امروز گذاشتند.

امروز فرابورس مثبت شد و با رشد 197 واحدی در ارتفاع 20 هزار و 259 واحد ایستاد.

دستورالعمل راه‌اندازی "بازار اختیار معاملات" در بورس انرژی تصویب شد

با اعلام مرکز تدوین، تنقیح و تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه، با توجه به اختیاری که شورای عالی بورس و اوراق بهادار در "دستورالعمل معاملات کالا و اوراق بهادار قابل معامله در بورس انرژی ایران" درخصوص تعیین ضوابط معاملات قرارداد اختیار معامله به هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار واگذار کرده است، به پیشنهاد شرکت بورس انرژی ایران و مدیریت نظارت بر بورس‌ها، تدوین"دستورالعمل اجرایی معاملات قرارداد اختیار معامله در بورس انرژی ایران" در دستور کار مرکز تدوین، تنقیح و تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه قرار گرفت و پیش‌نویس نهایی آن با همکاری سایر ذی‌نفعان از جمله شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، متعاقب طرح و تنظیم در کمیته تدوین مقررات جهت بررسی و تصمیم‌گیری به هیئت مدیره سازمان ارائه و تصویب گردید.

طبق این دستورالعمل، شرایط و مشخصات قرارداد، ثبت سفارش مشتریان، فرآیند اجرایی انجام معاملات، سازوکار اعمال حق اختیار و تسویه و پایاپای معامله مشخص گردیده است. از موارد پیش‌بینی شده دیگر در این دستورالعمل، امکان انجام معاملات اختیار معامله مبتنی بر قرارداد‌های آتی است.

قرارداد اختیار معامله (option)، اوراق بهاداری است که به‌موجب آن فروشنده اوراق، متعهد می‌شود در صورت درخواست خریدار، تعداد مشخصی از دارایی پایه را به قیمت اعمال معامله کند. در این معاملات، دارایی پایه می‌تواند کالا یا اوراق بهادار قابل معامله در بورس انرژی ایران باشد.

خریدار این اوراق می‌تواند در زمان یا زمان‌های معینی در آینده طبق قرارداد، معامله را انجام دهد. فروشنده اوراق اختیار معامله در قبال این تعهد، مبلغ معینی از خریدار اوراق دریافت می‌کند. برای جلوگیری از امتناع فروشنده اوراق از انجام قرارداد، فروشنده ضمن قرارداد متعهد می‌شود مبلغی را به‌عنوان وجه تضمین نزد کارگزار بورس یا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار دهد و متناسب با تغییرات قیمت اوراق اختیار معامله، آن را تعدیل کند. هر یک از خریدار و فروشنده می‌توانند در مقابل مبلغی معین، اختیار یا تعهد خود را به شخص ثالثی واگذار کنند که وی جایگزین آن‌ها خواهد بود. اوراق اختیار معامله می‌تواند به صورت اختیار فروش یا خرید باشد.

شاخص تولید شرکت‌ های صنعتی بورسی به بالاترین سطح سال 1401 رسید

تحلیل روند رشد بخش صنعت از جنبه‌های مختلف، عاملی کلیدی در تحلیل‌های خرد و کلان اقتصادی و یکی از ارکان تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد است. شاخص تولید بخش صنعت به دلیل تأثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش‌های دیگر اقتصاد، به عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه‌مدت استفاده می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به صورت ماهانه شاخص تولید، فروش و قیمت شرکت‌های بورسی را محاسبه می‌کند. این شاخص به‌روز، برای اقتصاد ایران که تحولات گسترده ای دارد از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا بازخورد شوک‌های وارده به اقتصاد ایران و واکنش‌های سیاست‌گذاران باید در تواتر کمتر از فصل مورد رصد قرار گیرد؛ این در حالی است که آمار رسمی بخش حقیقی به صورت فصلی و با تأخیر ارائه می‌شود.

در آذرماه، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی به بالاترین سطح در سال 1401 رسیده است؛ در این ماه شاخص تولید و فروش نسبت به ماه مشابه سال 1400 به ترتیب با افزایش 12.9 درصد و 15.7 درصدی و نسبت به آبان امسال با افزایش 2.7 درصد و 3.6 درصدی مواجه شده است.

در این ماه رشته فعالیت خودرو و قطعات، رکورد جدیدی ثبت کرده است و شاخص تولید و فروش آن به ترتیب رشد 48.4 درصد و 86.7 درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل ثبت کرده است.

همچنین، شاخص تولید رشته فعالیت دارو به بالاترین سطح در دو سال اخیر رسیده است و نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش 25.6 درصدی و نسبت به آبان امسال افزایش 7 درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، در آذرماه امسال، شاخص تولید و فروش رشته فعالیت ماشین‌آلات و تجهیزات روند صعودی خود در سال 1401 را ادامه داده و نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب رشد 35.5 درصدی و 95 درصدی را ثبت کرده است.

در آذرماه 1401 نرخ رشد ماهانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی رشد مثبت 0.2 درصدی را ثبت کرده است و رشد نقطه به نقطه به 35.4 درصد رسیده است.

در نهایت، میانگین سالیانه شاخص قیمت هم در آذرماه 1401 روند نزولی یک سال اخیر خود را ادامه داد و با 2.1 واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، میزان 49.1 درصد افزایش را نشان می‌دهد. در این ماه رشته فعالیت دارو همانند آبان ماه مجدداً با افزایش قیمت مواجه بوده و نرخ رشد ماهیانه 9.3 درصدی داشته است.

اعلام جزئیات جابه‌جایی 13 نماد معاملاتی در تابلو‌های بازار پایه فرابورس

مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه شرکت فرابورس ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در راستای اجرای دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران مصوب در تاریخ 25 فروردین 1388، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و اصلاحیه‌های بعدی آن و مصوبه دهم بهمن 1401 کمیته درج شرکت فرابورس ایران، طبقه‌بندی شرکت‌های درج شده در بازار پایه فرابورس ایران در قالب تابلوهای"پایه زرد"، "پایه نارنجی" و "پایه قرمز" به شرح زیر صورت گرفت:

* فهرست شرکت‌های انتقالی به تابلوی "پایه زرد":

1. تجهیز نیروی زنگان با نماد معاملاتی "شزنگ"

2. سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال با نماد معاملاتی "وشمال"

3. سرمایه گذاری دانایان با نماد معاملاتی "ودانا"

4. قند ارومیه با نماد معاملاتی "قاروم"

5. کارخانجات صنعتی و تولیدی اتمسفر با نماد معاملاتی "تاتمس"

6. کارخانه فارسیت درود با نماد معاملاتی "سفارود"

7. مهندسی فیروزا با نماد معاملاتی "تفیرو"

* فهرست شرکتهای انتقالی به تابلوی "پایه نارنجی":

1. بازرگانی صنعتی آینده سازان بهشت پارس با نماد معاملاتی "آینده"

2. سرمایه گذاری ساختمانی اعتماد گستر با نماد معاملاتی "ثعتما"

3. صنایع بسته‌بندی ایران با نماد معاملاتی "فبیرا"

* فهرست شرکتهای انتقالی به تابلوی "پایه قرمز":

1. بانک ایران زمین با نماد معاملاتی "وزمین"

2. شیمیایی پارس پامچال با نماد معاملاتی "شپمچا"

3. نورد و لوله اهواز با نماد معاملاتی "فاهواز"

شایان ذکر است زمان توقف نمادهای مذکور در تابلوهای " پایه زرد"، " پایه نارنجی " و "پایه قرمز" و بازگشایی نمادهای

مذکور در تابلوهای مربوطه توسط مدیریت محترم عملیات بازار فرابورس ایران اطالع رسانی خواهد شد.

همچنین طبقه بندی ناشر، نافی تکالیف و مسئولیت‌های وی در قبال الزامات قانونی و مقرراتی مربوطه از جمله قانون بازار اوراق بهادار و قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید نیست.

شاخص بورس 2 هزار واحد افت کرد/ کاهش هیجان فروش در بورس

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 11میلیارد و 732میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 6هزار و 747میلیارد تومان در بیش از 576هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 2هزار و 506واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 539هزار و 685واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، کشتیرانی جمهوری اسلامی و پتروشیمی پارس شد و در مقابل شرکت‌های توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، ارتباطات سیار ایران و معدنی و صنعتی گل گهر با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 9میلیارد و 318میلیون ورقه به‌ارزش 219هزار و 615میلیارد تومان در 337هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 160واحد افت کرد و در ارتفاع 20هزار و 62واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای بیمه پاسارگاد، صنعتی مینو و مدیریت انرژی امید تابان هور بیشترین اثر منفی بر این نماگر به نام شرکتهای پویا زرکان آق دره، سیمان ساوه و داروسازی دانا شد.

سقوط شاخص بورس و فرار سرمایه گذاران / خاطرات بد سال 99 تکرار می شود؟ + جدول نمادها

شاخص بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید

شاخص بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید

امروز دوشنبه 10بهمن ماه 1401 و سومین روز معاملاتی هفته، شاخص کل بورس با سقوط نزدیک به 10هزار واحد طی ساعات ابتدایی مواجه شد و در ارتفاع یک میلیون و 532 هزار واحد قرار گرفت.

شاخص کل بورس امروز با افت 10هزار و 47 واحد در ارتفاع یک میلیون و 532 هزار واحد قرار گرفت.

شاخص کل هم وزن هم قرمز شد و با افت 6 هزار و 387 واحد مواجه شد و در ارتفاع 478 هزار و 253 واحد قرار گرفت.

نمادهای فملی، فولاد، شپنا، کگل، میدکو، وپاسار، خودرو و خساپا بیشترین اثر منفی را بر بورس امروز گذاشتند.

امروز فرابورس منفی شد و با افت 158واحدی در ارتفاع 20 هزار و 65 واحد ایستاد.

خبرهای سیاسی و اقتصادی روزهای اخیر حادثه تروریستی در سفارت آذربایجان، حمله شنبه شب به یک کارگاه وزارت دفاع در اصفهان و نامه شورای رقابت برای جلوگیری عرضه خودرو در بورس و در پی آن خبرهای ضد و نقیض در این رابطه، حذف ارز توافقی دلار و همچنین گران شدن قیمت خوراک پتروشیمی ها از دلایل افت شدید شاخص کل بورس است که باعث شد شاخص کل بورس از روز شنبه تا امروز نه تنها کانال یک میلیون و 600 هزار واحد را از دست بدهد بلکه خطر از دست دادن کانال یک میلیون و 500 هزار واحد هم جود دارد.

6 نماد فرابورسی مجاز به تغییر دامنه نوسان شدند

معاون نظارت بازار شرکت فرابورس ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو اطلاعیه شماره 3661/الف/01 مورخ 22/01/1401 این شرکت، با موضوع «ضوابط مربوط به ماده 21 دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران»، پس از بررسی های صورت گرفته طی شش ماه منتهی به 05/11/1401، نمادهای معاملاتی شرکتهای پلیمر آریا ساسول، توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، سیمان ساوه، مجتمع جهان فولاد سیرجان، سرمایه‌گذاری پویا و سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات مشمول بندهای 2 ،3 و 4 ماده 1 ضوابط مذکور می باشند.

لذا بازارگردانان در نمادهای فوق در صورت تمایل می توانند با رعایت سایر بندهای «ضوابط مربوط به ماده 21 دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران» درخواست تغییر دامنه نوسان قیمت را به فرابورس ایران ارائه نمایند.

در خصوص صندوقهای سرمایه گذاری و نیز اوراق تامین مالی توجه به مفاد ماده 2 ضوابط مربوط به ماده 21 دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران ضروری است.

بورس یکشنبه بیش از 57 هزار دلار سقوط کرد

شاخص کل بورس امروز ۵۷ هزار و ۹۰۰ واحد کاهش یافت و در رقم یک میلیون و ۵۴۲ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۱۹ هزار و ۵۶۲ واحد کاهش در رقم ۴۸۴ هزار و ۶۳۹ واحد ایستاد.

در این بازار ۵۶۶ هزار معامله انجام شد که ۶۶ هزار و ۳۴۱ میلیارد ریال ارزش داشت.

طی معاملات امروز فقط پنج درصد نمادهای بورسی مثبت بودند که در میان ان‌ها فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گل گهر و ملی صنایع مس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

شاخص کل فرابورس هم با کاهشی ۶۰۴ واحدی در رقم ۲۰ هزار و ۲۲۳ واحد ایستاد.

در این بازار ۲۷۳هزار معامله به ارزش ۱۱۰ هزار و ۹۰۶ میلیارد ریال انجام شد.

در این بازار نیز فقط ۱۲ درصد نمادها مثبت بودند و سنگ آهن گهرزمین، بیمه پاسارگاد و پلیمر آریاساسول نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

طی معاملات امروز بازار سرمایه بیشترین تعداد صف فروش مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات بود و بیشترین خروج پول حقیقی از گروه فلزات اساسی صورت گرفت.

سقوط کم نظیر شاخص کل بورس طی یک روز + جدول نمادها

شاخص بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید

شاخص بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید

امروز یکشنبه 9 بهمن ماه 1401 و دومین روز معاملاتی هفته، شاخص کل بورس با سقوط نزدیک به 50 هزار واحد طی ساعات ابتدایی مواجه شد و در ارتفاع یک میلیون و 553 هزار واحد قرار گرفت.

شاخص کل بورس امروز با افت 46 هزار و 674 واحد در ارتفاع یک میلیون و 553 هزار واحد قرار گرفت.

شاخص کل هم وزن هم قرمز شد و با افت 16هزار و 898 واحد مواجه شد و در ارتفاع 487 هزار و 303 واحد قرار گرفت.

نمادهای فملی، فولاد، شپنا، کگل، میدکو، شستا و تاپیکو بیشترین اثر منفی را بر بورس امروز گذاشتند.

امروز فرابورس منفی شد و با افت 463 واحدی در ارتفاع 20 هزار و 364 واحد ایستاد.

خبرهای سیاسی و اقتصادی روزهای اخیر حادثه تروریستی در سفارت آذربایجان، حمله شب گذشته به یک کارگاه وزارت دفاع در اصفهان و نامه شورای رقابت برای جلوگیری عرضه خودرو در بورس و در پی آن خبرهای ضد و نقیض در این رابطه، حذف ارز توافقی دلار و همچنین گران شدن قیمت خوراک پتروشیمی ها از دلایل افت شدید شاخص کل بورس است که باعث شد شاخص کل بورس از روز شنبه تا امروز نه تنها کانال یک میلیون و 600 هزار واحد را از دست بدهد بلکه خطر از دست دادن کانال یک میلیون و 500 هزار واحد هم جود دارد.

شاخص بورس شنبه 11هزار واحد افت کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 11میلیارد و 684میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 6هزار و 362میلیارد تومان در بیش از 563هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 11هزار و 872واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 600هزار و 80واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های بانک ملت، بانک پاسارگاد و توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه شد و در مقابل شرکت‌های پتروشیمی بوعلی سینا، پالایش نفت بندعبارس و صنایع پتروشیمی خلیج فارس با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 7میلیارد و 204میلیون ورقه به‌ارزش 13هزار و 146میلیارد تومان در 370هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 152واحد افت کرد و در ارتفاع 20هزار و 827واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای بیمه پاسارگاد، صنعتی مینو و تولید نیروی برق دماوند بیشترین اثر منفی بر این نماگر به نام شرکتهای پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب و مدیریت انرژی امید تابان هور شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)