ساخت شلف در خانه با یک ایده آسان و کاربردی


ایده ها و روش های گوناگونی برای ساخت شلف در خانه بوده که می توانید به راحتی از آن ها الگو گرفته و هر مدل شلفی که دوست دارید را با کمک هنر و خلاقیتی که دارید ساخته و در هر قسمتی از منزل خود که تمایل دارید قرار داده و از وجود آن بهره مند شوید.

یکی از تجهیزات کاربردی و زیبا که به منظور قرار دادن وسایل مختلف بر روی آن در بخش های مختلف منزل مورد استفاده قرار گرفته می شود شلف یا قفسه بوده که در سبک های گوناگونی وجود داشته و با متریال های مختلفی ساخته می شود که می توانید برحسب نیاز و سلیقه خود از مدل خاصی از آن بهره مند شوید. در همین راستا به منظور یادگیری شما عزیزان به آموزش ساخت شلف در خانه پرداخته ایم.

ساخت شلف در خانه با یک ایده آسان و کاربردی

نحوه ساخت شلف در خانه

نصب و استفاده از شلف ها در واقع بهترین راهکار برای اضافه نمودن فضاهای کارآمد به دیزاین منزل بوده که می توانید لوازم مورد استفاده خود و یا اشیا تزیینی یا دکوری را بر روی آن ها قرار دهید و نمایی زیبا به دکوراسیون منزل خود بدهید. در صورت نیاز به چنین وسیله ای می توانید با آموختن یک روش ساده ساخت شلف در خانه مدل زیبایی از آن را بسازید و مورد استفاده قرار دهید.

در حقیقت می توان گفت شلف ها از انواع المان های زیبا و کاربردی به شمار آمده که طراحی آن ها برای دیزاین داخلی خانه عمل آسانی بوده و با داشتن مقداری خلاقیت و حوصله می توانید این قفسه ها را خودتان درست کنید و به راحتی آن ها را بر روی دیوار خانه خود نصب نمایید و از هنر دست خود لذت ببرید.

ساخت شلف در خانه با یک ایده آسان و کاربردی

روش های گوناگونی برای درست کردن شلف وجود داشته که می توانید از آن ها بهره مند شوید. به عنوان مثال ساخت جعبه ای توخالی که به شکل اسلاید بر روی یک قاب قرار گرفته و یا این که بکار بردن تخته های چوب منفرد وصل شده به یک قاب با روپلاک از انواع این ایده ها بوده که می توانید از آن ها کمک بگیرید و به لوازم خود نظم خاصی بدهید. در ادامه نحوه و مراحل ساختن یک مدل شلف چوبی زیبا را شرح داده ایم.

ساخت شلف در خانه با یک ایده آسان و کاربردی

وسایل لازم برای درست کردن شلف دیواری

  • براکت های آهنی
  • چسب چوب
  • چوب ام دی اف یا جنس های دیگر همچون چوب درخت کاج در ابعاد ۳۰ در ۲.۵ سانتی متر برای قسمت بالا و پایین و سایز ۱۰ در ۹.۶ سانتی متر برای قسمت گوشه ها
  • میخ کوب یا میخ و چکش
  • اره فارسی بر
  • سمباده چوب
  • متر نجاری
  • بتونه چوب

مراحل انجام کار

در نخستین گام از آموزش ساخت شلف در خانه بایستی ابعاد شلف خود را مطابق با فضای موردنیاز تعیین کنید که در این آموزش ابعاد طولی شلف به میزان ۹۱ سانتی متر می باشد. شما می توانید برای ساختن این نوع شلف هم به شکل دستی برش های چوب را آماده نمایید و هم از یک فرد ماهر درخواست کنید تا این کار را با دستگاه مخصوص برای شما انجام بدهد تا بدین گونه میزان سرعت انجام کار افزایش یابد.

ساخت شلف در خانه با یک ایده آسان و کاربردی

برای آغاز کار باید برش های بخش بالایی و پایینی شلف همراه با بخش میانی را به تعداد قفسه هایی که لازم دارید انجام بدهید. ابعاد چوب ها قبلا گفته شده است. سپس تکه جلویی و جانبی را باید برش بزنید. در این نوع از شلف جوبی احتیاجی به قطعه پشتی ندارید. تکه جلویی را به مقدار طول ۱۰ سانتی متر و مقدار عرض ۹.۶ سانتی متر و مقدار پهنای ۹۱ سانتی متر برش بزنید.

پس از آن به قسمت گوشه های شلف یک زاویه ۴۵ درجه داده تا در زمان متصل شدن تکه های جانبی به درستی در هم قرار گرفته شوند. برای تکه های کنار نیز کاملا همین مقدار زاویه را در نظر بگیرید. همینطور به میزان طول و عرض ۵ سانتی متر به پهنای قطعات جانبی تکه چوبی به کار بیفزایید. میزان ابعاد طول و عرض این تکه چوب را می توانید عوض کنید و برای متصل شدن آن به تکه کناری از چوب یا میخ های کوچک بهره مند شوید.

ساخت شلف در خانه با یک ایده آسان و کاربردی

در گام بعدی از آموزش ساخت شلف در خانه باید تکه بالایی و جلویی را به یکدیگر وصل کنید. در آغاز بایستی بر روی تکه بالایی چسب چوب بزنید. به اندازه طول قطعه مقدار کمی از چسب بر روی چوب بریزید. بعد ۳ عدد میخ درون چوب قرار دهید تا مقاومت کار را چندین برابر نمایید. به منظور این که کار زیبایی خوبی داشته باشد بهتر است سعی کنید از تعداد میخ های کمتری استفاده کنید.

همین فرآیند را برای طرف دیگر شلف نیز تکرار کنید، سعی کنید در اجرای کار عجله نکنید و تلاش کرده تا کار ظرافت و زیبایی موردنظر را داشته باشد. بعد از آن چسب را بر روی تکه چوبی افزوده شده به صفحه کناری بریزید و تکه پایینی را بر روی آن با کمک میخ و چکش متصل کنید. بخش خالی مانده در قسمت پشت کار جایی بوده که براکت های آهنی قرار گرفته می شوند.

ساخت شلف در خانه با یک ایده آسان و کاربردی

در پایان بعد از تمام شدن کار چندین ساعت قفسه ها را در گوشه ای بگذارید تا چسب چوب به طور کامل خشک گردد. پس از آن قسمت سطح و گوشه های قفسه را به طور کامل سمباده کشیده و سوراخ های به وجود آمده به وسیله میخ را با کمک بتونه پوشش دهید. در پایان کمی رنگ چوب دلخواه و پلی اروتان را با یکدیگر ترکیب کرده و با کمک قطعه پارچه ای آن را بر روی کل قفسه اعمال نمایید. وقتی که رنگ خشک شد دو لایه دیگر از پلی اورتان را بر روی چوبی اسپری نمایید.

برای نصب کردن شلف بر روی محل موردنظر باید بارکت را در پهنای چوب در جایی که تمایل دارید قفسه قرار گرفته شود با کمک دریل و مته به دیوار متصل کنید. سعی نمایید تا به درستی بارکت ها به دیوار اتصال یابند چرا که باید وزن ظروف، لیوان و اشیا دیگر را تحمل نمایند.

بعد از خشک شدن رنگ چوب و چسب قفسه ها را به آهستگی به گونه ای که میله های بارکت در درون چوب سفت شوند به طرف بارکت بفشارید. در صورتی که ابعاد چوب به گونه ای بوده که شلف مقاومت کافی را نداشت می توانید مقدار ضخامت میله های بارکت را بیفزایید.

ساخت شلف در خانه با یک ایده آسان و کاربردی

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان تا پایان این مطلب در صورت آشنایی با ایده ها و خلاقیت های بیشتر همچون ساخت تابلو برجسته، ساخت قاب عکس سه بعدی می توانید از مطالب ارائه شده دیدن نماید.

منبع : آرگا

برچسب :


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی و مقایسه انواع مداد رنگی از نظر کیفیت و قیمت