روشن کردن پوست آفتاب سوخته با چند تکنیک خانگی عالی


اگر پوست شما بر اثر تابش خورشید دچار آفتاب سوختگی شده و به دنبال روشی برای روشن کردن پوست آفتاب سوخته هستید در این مطلب به انواع روش های موثر برای رفع این مشکل اشاره می شود.

یکی ز مشکلات پوستی رایج با شروع فصل گرما، آفتاب سوختگی می باشد که سبب تیره شدن رنگ پوست می شود. اگر به دنبال روشی برای روشن کردن پوست آفتاب سوخته هستید با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با انواع روش های موثر در این زمینه آشنا شوید.

روش های روشن کردن پوست آفتاب سوخته

با شروع فصل گرما و تابستان معمولا اکثر افراد با قرار گرفتن طولانی مدت و رعایت نکردن روش های مراقبت پوست دچار آفتاب سوختگی می شوند. این مشکل در بین آقایان و خانم ها مشترک است. از این رو وقتی افراد با پوست تیره در اثر تابش مستقیم نور خورشید روبرو می شوند به دنبال روشی برای رفع این تیرگی و روشن شدن پوست خود می باشند.

روشن کردن پوست آفتاب سوخته با چند تکنیک خانگی عالی

غالبا آفتاب سوختگی موقت بوده و به روش های مختلف درمان می شود و تنها روند روشن کردن آن را تسریع می نماییم. ولی اگر فردی دائما در معرض تابش آفتاب قرار دارد و از روش های درمانی استفاده کند تاثیری ندارد زیرا پوست دوباره در معرض نور خورشید قرار می گیرد. از این رو باید به مراقبت از پوست نیز اهمیت داده شود.

مواردی هم وجود دارد که افراد فقط با گذراندن یک تعطیلات در ساحل یا کوهستان دچار آفتاب سوختگی و برنزه شدن پوست روبرو می شوند. در این شرایط تنها قسمت هایی از بدن یا صورت تغییر رنگ می دهد که بدون شک زیبایی خاصی ندارد. به این ترتیب می توانید از روش های روشن کردن پوست آفتاب سوخته استفاده تا پوست به رنگ طبیعی خود باز گردد.

روشن کردن پوست آفتاب سوخته با چند تکنیک خانگی عالی

۱. لایه برداری پوست

یکی از روش های مفید برای روشن کردن پوست آفتاب سوخته این است که آن را لایه برداری نماییم. با لایه برداری پوست، سلول های مرده از بین می روند و به تدریج پوست به رنگ طبیعی خود می رسد. برای لایه برداری می توانید از اسکراب پوست موجود در بازار استفاده کنید .همچنین اسکراب های خانگی و طبیعی نیز در این راستا کمک کننده خواهند بود.

به این ترتیب لایه بردای روشی عالی برای رفع لکه های پوستی ناشی از آفتاب سوختگی می باشد. در لایه برداری تخصصی پوست صورت یا بدن در طول چند مرحله توسط دستگاه لایه برداری شده و علاوه بر برطرف شدن جای لکه و جوش می تواند رنگ تیره ناشی از تیره شدن بخش های مختلف صورت و بدن را هم محو کند.

روشن کردن پوست آفتاب سوخته با چند تکنیک خانگی عالی

همانطور که اشاره شد در این حالت سلول های مرده پوست توسط مواد لایه بردار از روی پوست برداشته شده و این روند سرعت تولید سلول های جدید را افزایش می دهد. به این ترتیب به جوان سازی پوست نیز کمک می شود. از این رو علاوه بر روشن شدن پوست تیره در کاهش چین و چروک نیز موثر است.

۲. آبرسانی پوست

هنگام برنزه شدن به روش طبیعی یا سولاریوم پوست قسمت زیادی از رطوبتش را از دست می دهد. این امر سبب شده برنزه شدن پوست یکنواخت نباشد. از این رو نوشیدن میزان زیادی آب می تواند خشکی و غیریکنواختی رنگ پوست را از بین ببرد. علاوه بر این آب کافی سرعت جوان سازی پوست را ارتقا بخشیده از این رو برای بازگشت رنگ پوست به حالت طبیعی خود آبرسانی باید جدی انگاشته شود.

استفاده از محصولات آبرسان، نوشیدن آب زیاد و … در روشن کردن پوست سوخته بر اثر آفتاب تاثیر دارند. همچنین در کلینیک های زیبایی برای بهبود رنگ پوست از آبرسانی و هیدارته کردن پوست استفاده می کنند.

روشن کردن پوست آفتاب سوخته با چند تکنیک خانگی عالی

۳. استفاده از انواع ماسک

یکی از روش های موثر در مواجه با آفتاب سوختگی استفاده از ماسک های خانگی می باشد تا تیره شدن پوست را بهبود بخشد. در ادامه به برخی از این ماسک ها اشاره می شود.

ماسک خیار و ماست

خواص خیار و ماست برای پوست شناخته شده می باشد. به این ترتیب ترکیب این دو برای پوست بی نظیر خواهد بود. ماسک خیار و ماست می تواند پوست آفتاب سوخته را بهبود و سریع درمان کند. خیار و ماست هر دو خواص ضد التهابی داشته و تیرگی و قرمزی ناشی از تابش مستقیم نور خورشید را برطرف کرده و سبب روشن شدن آن می شوند.

این ماسک را به مدت ۵ دقیقه روی نواحی آفتاب سوخته قرار دهید. و به مدت یک هفته روزی یک مرتبه تکرار کنید. تا اثر بخشی آن را مشاهده نمایید.

روشن کردن پوست آفتاب سوخته با چند تکنیک خانگی عالی

ماسک زردچوبه، شیر و عسل

در میان ادویه ها زردچوبه دارای مفیدترین ترکیبات است. این ادویه می تواند پیگمنت و تیرگی پوست را بکاهد و پوست را به رنگ طبیعی بازگرداند. برای ساخت این ماسک یک قاشق چای خوری زردچوبه را با یک قاشق چای خوری شیر و نصف قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید.

بعد از این که خمیر تقریبا غلیظی ایجاد شد ماسک را روی قسمت های آفتاب سوخته قرار داده و ۱۵-۲۰ دقیقه صبر کنید. بعد پوست را با آب فراوان آب کشی نمایید. استفاده از میوه های دارای ویتامین ث مانند پرتقال یا زعفران هم می تواند به روشن کردن پوست برنزه شده کمک کند.

روشن کردن پوست آفتاب سوخته با چند تکنیک خانگی عالی

ماسک شیر نارگیل و گوجه فرنگی

یکی از خواص مهم گوجه فرنگی برای پوست از بین بردن سلول های مرده می باشد. شیر نارگیل نیز به روشن شدن پوست کمک می کند. ترکیب این دو برای رفع تیرگی آفتاب سوختگی معجزه می کند. برای استفاده از این ماسک دو قاشق شیر نارگیل را با سه قاشق آب گوجه فرنگی ترکیب کرده و چند دقیقه ای روی پوست قرار داده سپس با آب سرد بشویید.

ماسک آب سیب زمینی و آب لیمو

یک روش دیگر برای روشن کردن پوست آفتاب سوخته استفاده از آب سیب زمینی است. همانطور که سیب زمینی برای رفع تیرگی زیر چشم مفید است می تواند تیرگی ناشی از آفتاب سوختگی را هم برطرف نماید. آب سیب زمینی دارای میزان زیادی فیتوکمیکال بوده که همچون پاک کننده قوی عمل می کند.

روشن کردن پوست آفتاب سوخته با چند تکنیک خانگی عالی

به کمک آب سیب زمینی لایه های سطحی و سلول های مرده پوست از بین می روند. همچنین سبب بازسازی سلول های پوست شده و رنگ طبیعی پوست را باز می گرداند. برای تهیه این ماسک به آب سیب زمینی و آب لیمو نیاز است. این دو ماده را با هم ترکیب نموده و روی بخش های مورد نظر پوست قرار دهید. حدود ۱۵ دقیقه ای صبر کنید تا خشک شود بعد پوست را آب کشی کنید.

ماسک گوجه فرنگی و آب لیمو

گوجه فرنگی سرشار از فیتوکمیکال ها می باشد. این ماده نوعی ترکیب گیاهی داخل برخی میوه ها و گیاهان است که از آن ها در مقابل آسیب های بیرونی مانند قارچ و باکتری حفاظت می کند. فیتوکمیکال ها می توانند از پوست انسان در برابر آسیب ناشی از اشعه یو وی هم محافظت نمایند.

روشن کردن پوست آفتاب سوخته با چند تکنیک خانگی عالی

ترکیبات مذکور می توانند پوست تیره شده در آفتاب سوختگی را روشن نموده و به حالت طبیعی باز گردانند. به این ترتیب دو عدد گوجه فرنگی متوسط را رنده و با یک قاشق چای خوری آب لیمو ترکیب نمایید. بعد صورت و دست ها را با این ماسک ماساژ دهید. حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید سپس پوست را با آب سرد آبکشی کنید.

ماسک سفیده تخم مرغ و آب لیمو

سفیده تخم مرغ حاوی ویتامین آ و کلاژن است که هر دو سبب ترمیم پوست می شوند. همچنین روشی جهت روشن شدن پوست آفتاب سوخته هستند. خواص آب لیمو برای زیبایی شادابی و سفید شدن پوست است. در حقیقت آب لیمو مانند جوش شیرین یک سفید کننده طبیعی پوست شناخته می شود.

روشن کردن پوست آفتاب سوخته با چند تکنیک خانگی عالی

از این رو برای روشن کردن پوست آفتاب سوخته می توانید از ترکیب سفیده تخم مرغ و آب لیمو استفاده کنید. برای این کار یک عدد سفیده تخم مرغ را با یک قاشق آب لیمو تازه مخلوط بعد روی بخش هایی از پوست که دچار تیرگی شده قرار دهید. ۱۰-۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد آبکشی کنید.

ماسک عسل و آب لیمو

عسل به تنهایی ماسک فوق العاده ای برای روشن شدن پوست محسوب می شود. در این ماده خوراکی پلی فنول وجود دارد که می تواند عملکرد رادیکال های آزاد را کاسته و همچون آنتی اکسیدان عمل کنند. همچنین عسل خواص مرطوب کنندگی داشته و خشکی ناشی از آفتاب سوختگی را نیز کاهش می دهد.

به این ترتیب یک قاشق مربا خوری عسل و کمی آب لیمو را با هم ترکیب و مخلوط حاصل را روی پوست قرار دهید. بعد از ۱۵-۲۰ دقیقه آن را با آب ولرم متمایل به سرد آبکشی کنید.

روشن کردن پوست آفتاب سوخته با چند تکنیک خانگی عالی

ماسک آلوئه ورا، خیار و عسل

آلوئه ورا خواص تسکین دهندگی و خنک کنندگی داشته و به روشن شدن پوست نیز کمک می کند. آنزیم های موجود در این گیاه پیگمنت های تیره سطح پوست را از بین می برند و سبب درخشندگی پوست می گردند. خیار هم دارای چنین خواصی می باشد و ترکیب این دو با هم میزان تاثیرگذاری این ماسک را ارتقا می بخشد.

برای تهیه این ماسک دو قاشق ژل آلوئه ورا را با یک قاشق چای خوری عسل و یک عدد خیار رنده شده ترکیب کنید. بعد آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست قرار دهید.

روشن کردن پوست آفتاب سوخته با چند تکنیک خانگی عالی

ماسک ماست و آب لیمو

ماست حاوی ترکیباتی است که می تواند فعالیت آنزیم های مضر پوستی را خنثی کند. از این رو ماست می تواند روند تیرگی پوست را معکوس نماید. به این ترتیب دو قاشق ماست و چند قطره آب لیمو را با هم ترکیب نموده و به آرامی روی صورت و دستها ماساژ بدهید. بعد از ۱۵ دقیقه آن را آبکشی کنید.

روشن کردن پوست آفتاب سوخته با چند تکنیک خانگی عالی

ماسک گلاب و جوش شیرین

گلاب خواص بسیاری برای پوست داشته و سبب از بین رفتن لکه های قرمز از روی پوست می گردد. در حقیقت سبب کاهش التهاب و قرمزی پوست شده و در روشن شدن پوست هم تاثیر گذار است. همانطور که اشاره شد جوش شیرین نیز نوعی سفید کننده طبیعی پوست محسوب می شود.

روشن کردن پوست آفتاب سوخته با چند تکنیک خانگی عالی

ترکیب گلاب و جوش شیرین روشی مفید برای روشن شدن پوست آفتاب سوخته می باشد. همچنین درد و التهاب ناشی از آفتاب سوختگی را نیز کاهش می دهد. به این ترتیب یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با مقدار کمی آب ترکیب و سپس به آن نصف مقدار آب گلاب اضافه و مخلوط کنید. سپس ماسک را به پوست اعمال و بعد از چند دقیقه با آب شستشو دهید.

ماسک چای سیاه، زردچوبه و پودر نخود

استفاده از چای سیاه هم می تواند به روشن کردن پوست آفتاب سوخته کمک کند. ترکیبات موجود در چای سیاه می تواند آسیب های اشعه خورشید را از بین ببرد و تاثیر آن ها را بکاهد. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چای خوری چای سیاه، ۱/۴ قاشق چای خوری زردچوبه و یک قاشق چای خوری پودر نخود نیاز است. این مواد را با هم ترکیب و چند قطره آب به آن اضافه سپس خمیر حاصل را روی پوست قرار دهید. بعد از ۱۵ دقیقه ماسک را آب کشی کنید. این ماسک را یک هفته استفاده تا تاثیر ان را مشاهده نمایید.

روشن کردن پوست آفتاب سوخته با چند تکنیک خانگی عالی

ماسک روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسید فنولیک می باشد که می تواند از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت کند. همچنین اگر آفتاب سوختگی روی دهد این روغن سبب ترمیم و بازسازی پوست هم می شود. برای تهیه این ماسک یک قاشق چای خوری روغن نارگیل را با مقداری پودر بادام و شکر مخلوط کنید.

بعد از این که خمیر تقریبا غلیظی ایجاد شد. آن را روی نواحی از پوست که دچار آفتاب سوختگی شده قرار دهید. چند دقیقه ای صبر کنید سپس پوست را آب کشی کنید. می توانید این ماسک را دو بار در هفته تکرار کنید. به کمک این ترکیب تاثیر آن را روی پوست تیره شده مشاهده خواهید کرد.

روشن کردن پوست آفتاب سوخته با چند تکنیک خانگی عالی

ماسک شکر و گلیسیرین

روش موثر دیگر برای روشن کردن پوست آفتاب سوخته استفاده از ماسک شکر و گلیسیرین می باشد. این اسکراب طبیعی معمولا با تمام پوست ها سازگار است. به این ترتیب نصف فنجان شکر را با چند قطره روغن گلیسیرین و ۱/۴ فنجان آب لیمو تازه ترکیب نموده و روی بخش های آفتاب سوخته پوست قرار دهید. بعد از چند دقیقه آن را شستشو دهید.

اگر شدت آفتاب سوختگی شدید بود و التهاب بسیاری وجود دارد همچنین اگر پوست شما بسیار حساس است بهتر است تحت نظر پزشک متخصص پوست از روش های درمانی تجویزی استفاده کنید.

روشن کردن پوست آفتاب سوخته با چند تکنیک خانگی عالی

همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی بیشتر با انواع ماسک رفع تیرگی پوست و ماسک سفید کننده روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آرایش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه