انتخاب ابزار مناسب نظافت برای بخش های مختلف منزل


برای نظافت و پاکسازی یک محیط به ابزار و وسایل مختلفی نیاز بوده که باید نسبت به کارکرد هر یک از آن ها آشنا باشید تا بتوانید کاملا درست و اصولی با سرعت عمل بالایی از آن ها استفاده نمایید، از این رو انتخاب ابزار مناسب نظافت امری ضروری بوده که باید قبل از شروع به کار به انجام آن بپردازید.

از جمله اعمالی که خانم های خانه دار همواره برای داشتن یک خانه تمیز و مرتب به انجام آن می پردازند نظافت و تمیزکاری می باشد که این امر نیاز به تجهیزات و لوازم مخصوص به خود دارد تا کاملا اصولی و متناسب با نیاز بتوان مکان موردنظر را از انواع آلودگی ها و میکروب ها پاکسازی کرد و محیطی تمیز و پاکیزه به وجود آورد. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب به منظور آگاهی شما عزیزان به بررسی نحوه انتخاب ابزار مناسب نظافت بپردازیم.

انتخاب ابزار مناسب نظافت برای بخش های مختلف منزل

راهنمای انتخاب ابزار مناسب نظافت

به طور کلی برای تمیز کردن یک مکان به ابزارهای دستی و یا حتی اتوماتیک احتیاج بوده که براساس کاربردی که دارند متفاوت می باشند، در نتیجه شما باید برای انتخاب ابزار مناسب نظافت به سبک و نیازهای زندگی دقت نمایید چرا که در صورت انتخاب اشتباه با مشکل رو به رو خواهید شد.

در صورتی که به تمیزی و نظافت منزل اهمیت زیادی می دهید و همواره خانه شما بوی تمیزی می دهد مسلما تمایل دارید وسایلی در اختیار داشته باشید که با استفاده از آن ها کارهای نظافت خانه را آسان تر انجام بدهید. به طور کلی انواع زیادی از لوازم نظافت را می شناسید و در وقت نیاز از آن ها استفاده می کنید ولی جالب است بدانید که ابزار جدیدی در بازار موجود می باشند که احتمالا نسبت به آن ها شناختی ندارید.

انتخاب ابزار مناسب نظافت برای بخش های مختلف منزل

لوازم کاربردی برای تمیز کردن کف خانه

هر وسیله یا هر قسمت از منزل احتیاج به ابزار نظافت مختص به خود دارد. برخی اوقات با انتخاب شیوه غلط نظافت یا انتخاب مواد شوینده نامناسب صدمات غیر قابل جبرانی به وسایل خانه وارد می شود.

برای تمیز کردن سطح زمین خانه در ابتدا باید با کمک جاروبرقی یا جارودستی گرد و غبار و ذرات را جمع آوری نمایید و سپس براساس جنس کفپوش منزل، پارکت، سرامیک یا سنگ از یک ماده شونیده در سطل بهره مند شوید و کف را طی بکشید. وسایلی که برای این کار به آن احتیاج دارید شامل جاروبرقی، سطل آب، جارودستی، خاک انداز، ماده شوینده سطح و طی می باشد.

انتخاب ابزار مناسب نظافت برای بخش های مختلف منزل

لوازم مناسب برای پاکسازی آشپزخانه

پاک کننده های چند منظوره از اصلی ترین لوازم برای تمیز کردن آشپزخانه به شمار می روند و با کمک آن ها می توانید بخش های مختلف و بسیاری از آن را تمیز نمایید. به منظور انجام این عمل می توانید کمی از این محلول را با کمی آب ترکیب کرده و درون یک بطری ریخته و در مکان موردنظر اسپری نمایید و یک دستمال گردگیری بر روی آن بکشید.

دقت نمایید که بهتر است برای تمیز کردن گاز از پاک کننده مختص آن استفاده نموده و برای انجام این کار کمی از مایع مخصوص را بر روی سطح گاز ریخته و سپس با کمک اسفنج سطج آن را تمیز نمایید. برای تمیز کردن سینک ظرفشویی نیز می توانید کمی جوش شیرین و بعد مقداری سرکه روی سطح آن ریخته و پس از سپری شدن مدت زمان ۵ دقیقه با اسکاج خیس بر روی آن بکشید و بعد آبکشی نمایید.

وسایلی که برای این کار احتیاج دارید از قبیل پاک کننده چند منظوره، اسفنج، دستمال گردگیری، پاک کننده اجاق گاز، اسکاج، سرکه سفید، بطری اسپری جوش شیرین می باشد.

انتخاب ابزار مناسب نظافت برای بخش های مختلف منزل

ابزار مخصوص برای تمیز کردن اتاق خواب، حال و پذیرایی

برای پاکسازی این بخش ها در ابتدا باید با کمک جاروبرقی و یا دستی گرد و خاک و ذرات آلودگی را از بین ببرید و سپس کف آن را طی بکشید. در صورتی که در کل کف و یا بخشی از فرش وجود دارد می توانید با کمک ماده شوینده ویژه فرش و فرچه آن را پاکسازی کنید. شیشه های محل موردنظر را نیز می توانید با کمک روزنامه و مایع شوینده مخصوص پاک کنید. ابزار موردنیاز برای این کار شامل شیشه پاک کن، جاروبرقی، شامپو فرش، بخارشوی، گردگیر برقی یا دستی، روزنامه و دستمال گردگیری می باشد.

انتخاب ابزار مناسب نظافت برای بخش های مختلف منزل

لوازم موردنیاز برای تمیزکاری سرویس بهداشتی

تمیز کردن و نظافت سرویس بهداشتی امری مهم و ضروری می باشد و از جمله مکان هایی بوده که به مراتب زیادی باید پاکیزه و ضدعفونی گردد. به منظور انجام این کار می توانید از محلول چند منظوره استفاده کرده و کمی از مایع را بر روی بخش های مختلف سرویس بهداشتی بریزید و بعد با کمک یک فرچه مخصوص آن را بر روی کل سطح پخش نمایید و چند دقیقه منتظر بمانید و سپس کل سطوح موردنظر را آبکشی نمایید. توجه کنید که کف سرویس را نیز می توانید با این ماده پاکسازی کنید.

محلول جرمگیر نیز برای انجام این عمل مناسب می باشد و کل مراحل نام برده را می توانید با کمک این ماده انجام بدهید و کل باکتری ها و میکروب های موجود را نابود سازید. لوازمی که برای این کار مناسب می باشند شامل پاک کننده چند منظوره، ماده جرم گیر، فرچه یا برس مخصوص توالت می باشد.

انتخاب ابزار مناسب نظافت برای بخش های مختلف منزل

معرفی لوازم مناسب برای تمیز کردن خانه

همانطور که اشاه شد برای هر قسمت از منزل به ابزار مناسب و مربوطه احتیاج دارید. در ادامه به معرفی این ابزار و کاربرد آن ها پرداخته ایم که شما را در انتخاب ابزار مناسب نظافت کمک و راهنمایی خواهد کرد.

دستکش و کفش مناسب

نخستین و اصلی ترین بخش ابزار نظافت خانه دستکش می باشد چرا که از پوست دست در مقابل صدمات ترکیبات شوینده مراقبت می کند. این دستکش ها دارای جنس های مختلف پلاستیکی و متانی بوده و بهتر است مدل مرغوبی را انتخاب نمایید.

برای پاکسازی و تمیز کردن محیط های بزرگ و عمومی بهتر است از کفش ویژه استفاده نمایید و کفشی هم که در زمان نظافت می پوشید بهتر است چکمه یا پاپوشی باشد و روی پنجه و کف پاهای شما را به طور کامل بگیرد و این کفش ها از سر خوردن ممانعت کرده و از ریختن ترکیبات شوینده بر روی پاها مراقبت می کند.

انتخاب ابزار مناسب نظافت برای بخش های مختلف منزل

اسفنج

در هنگام انتخاب ابزار مناسب نظافت و پاکسازی سطوح حساس و آسیب پذیر این وسیله کاربردی می باشد و به خاطر حالت نرمی که دارد بر روی سطوح مختلف خش ایجاد نمی کند و آن ها را دچار آسیب و صدمه نمی کند.

بخارشوی

این ابزار یک وسیله الکتریکی بوده و پاکسازی خانه را خیلی آسان و راحت می کند و ضمن تمیزکاری سطوح مختلف باعث ضدعفونی محل موردنظر نیز می شود.

جارو

جارو در اقسام مختلفی همچون جاروی دستی، جاروی برقی و جاروی شارژی موجود بوده و هر یک کاربرد مختص به خود را دارند. توجه نمایید که اگر از جاروی دستی برای تمیز کردن حیاط استفاده می کنید باید حتما بعد از استفاده آن را به وسیله آب و صابون شستشو دهید و سپس در هوای آزاد آویزان نمایید تا گرد و غبار و کثیفی های چسبیده به آن رفع شود.

اسکاچ

به منظور شستن ظرف ها از اسکاچ های موجود در بازار که در اقسام مختلفی وجود داشته می توان بهره مند شد که در دو نوع نرم و زبر موجود می باشند. برای شستشوی ظروفی همچون تفلون و چدن که روکش آسیب پذیری دارند از اسکاچ نرم و برای شستن ظروف دیگر از اسکاچ زبر استفاده می گردد.

انتخاب ابزار مناسب نظافت برای بخش های مختلف منزل

دستمال میکروفایبر

این نوع دستمال به خاطر نداشتن پرز، نرمی زیاد و عدم ایجاد خش بر روی سطوح برای گردگیری و تمیز کردن سطوح مختلف بسیار کاربردی می باشد.

تی

در هنگام انتخاب ابزار مناسب نظافت این وسیله برای رفع و پاکسازی گرد و غبار از روی سنگ و سرامیک بسیار کاربردی بوده و باعث برق انداختن و تمیزی کامل آن ها می شود که براساس سطوح گوناگون در اقسام مختلفی موجود می باشند.

انتخاب ابزار مناسب نظافت برای بخش های مختلف منزل

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم، ضمن این که می توانید برای یادگیری ترفندها و نکات خانه داری بیشتر از مطالبی همچون نحوه تمیز کردن چرخ گوشت و جمع آوری خورده شیشه دیدن نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)