«360 درجه» رونمایی شد


«360 درجه» رونمایی شد

اصفهان- همزمان با روز جهانی مبارزه با کار کودک مجموعه آموزشی «۳۶۰ درجه» رونمایی شد.‌

به گزارش خبرنگار مهر، «۳۶۰ درجه» عنوان اختصاری مجموعه آموزشی در حوزه آسیب‌های اجتماعی است که صبح دوشنبه همزمان با روز جهانی مبارزه با کار کودکان با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان و شماری از فعالان مدنی و حقوق کودکان رونمایی شد.

مسئله کار کودکان زیبنده ایران نیست

منوچهر مهروی پور رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در این آئین با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی نظیر کار کودکان زیبنده کشورمان نیست، اظهار داشت: گام‌هایی در زمینه مقابله با کار کودک برداشته شده است و اتفاقاتی رقم خواهد خورد که در آینده روزی کودک خیابانی و کار با آسیب‌هایی که او را تهدید می‌کند، شاهد نباشیم و همه کودکان از ایام زیبای نونهالی و نوجوانی بدرستی استفاده کنند.

وی ابراز داشت: یکی از مطالباتی که در آغاز فعالیت شورای ششم داشتیم ارتقای شهرداری‌ها از یک نهاد صرفاً خدماتی به فعال اجتماعی بود و اینکه فعالیت‌های اجتماعی برای آنان مهم باشد تا وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که مدیریت شهری در مسئله کار کودکان تنها مسئول نیست بلکه ۱۴ دستگاه باید ورود داشته باشند و وظایف خود را انجام دهند.

مهروی پور اضافه کرد: در میان این ۱۴ دستگاه وظایف وزارت کشور، قوه قضائیه نیروی انتظامی و بهزیستی ویژه است و بی تردید با هم افزایی بین دستگاهی وظایف خود را در قبال حقوق کودکان و مسئله کار کودک به نحو احسن انجام می‌دهند.

اصلاح قوانین ملی و شهری در زمینه حقوق کودکان ضروری است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادی در کنار دستگاه‌های اجرایی در زمینه مقابله با کار کودکان نقش اساسی ایفا می‌کنند، ابراز داشت: کارگروهی فعال در زمینه کار کودکان در ماه‌های اخیر تشکیل دادیم و دغدغه‌های موجود را با کمک فعالان در این حوزه را پیگیری می‌کنیم.

مهروی پور اصلاح قوانین ملی در حوزه حقوق کودکان را ضروری دانست و افزود: لازم است سیاست‌های شهری را نیز در این زمینه تغییر داد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان همچنین ظرفیت‌سازی برای بروز استعدادهای کودکان کار را ضروری خواند و گفت: باید شرایطی فراهم شود که به سلامت روانی و اجتماعی این کودکان کمک کنیم هر چند که در زمینه معضل کار کودکان پیشگیری بهتر از درمان است.

چالش بهزیستی برای اقامت کودکان خیابانی

در این آئین همچنین عبدالرضا اسماعیلی معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به تشکیل کمیته کار کودکان در کارگروه اجتماعی استانداری اشاره و اظهار داشت: دستگاه‌های مسئول در این کمیته موظف به اجرای آئین نامه ساماندهی کودکان خیابانی هستند و اکنون در این کمیته به مرحله‌ای رسیدیم که به وظایف قانونی عمل می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش‌تر، فراهم کردن مکان برای نگهداری کودکان خیابانی عمده مشکل ما بود، اضافه کرد: مکانی که برای نگهداری کودکان خیابانی نیاز داشتیم و باید مرمت می‌شد شهرداری بازسازی و تعمیر کرد و مجوز آن صادر شد که اواخر اسفندماه سال گذشته تحت عنوان مرکز مراقبتی پویندگان مهر آغاز به کار کرد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه کماکان در حوزه اقامتی کودکان کار مشکل داریم، خاطرنشان کرد: مراحل اقامتی کودکان به کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود؛ اقامت کوتاه به مدت ۲۱ روز، میان مدت تا یکسال و بلند مدت شامل نگهداری در مکان‌هایی تحت عنوان خانه کودک و نوجوان است.

اسماعیلی افزود: کودکانی در خانه‌های کودک و نوجوان نگهداری می‌شوند که سرپرست مؤثر ندارند و شرایط نگهداری برای پسرها تا ۱۸ سال و دختران تا زمان ازدواج است.

بیش از ۸۰ درصد کودکان کار در اصفهان از اتباع خارجی هستند

وی در ادامه به موضوع لیدرهای کودکان کار بویژه در شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: اگر لیدرهای کودکان کار توسط نیروی انتظامی شناسایی شوند شاید ۵۰ درصد مشکلات در زمینه مقابله با کار کودکان مرتفع شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: لیدرها از این بچه‌ها سو استفاده می‌کنند و بیش از ۹۰ درصد درآمد این کودکان به لیدرها می‌رسد که از این طریق سرمایه دار می‌شوند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد کودکان خیابانی در اصفهان از اتباع سوری، افغانستانی و پاکستانی هستند و طی ۲ ماه گذشته در مؤسسه پویندگان مهر ۱۱۰ پذیرش داشتیم که شاید ۹۹ نفر آنان اتباع بودند و به بیان دیگر بیش از ۹۰ درصد پذیرش‌های ما اتباع هستند و متأسفانه اکثر این‌ها کارت اقامت ندارند.

آمار درستی از شمار کودکان خیابانی در اصفهان نداریم

وی با بیان اینکه آمار درستی از شمار کودکان کار و خیابانی در استان اصفهان نداریم، اظهار داشت: در ماه‌های اخیر در فضای رسانه‌ای اعلام شد که اصفهان درخصوص کودکان کار و خیابانی رتبه اول کشور است، مرجع اعلام کننده آن هیچ یک از نهادهای متولی استان در این زمینه نبودند و با توجه به اینکه آمار دقیقی از تعداد کودکان خیابانی نداریم در رتبه بندی قرار نمی‌گیریم اما بی تردید باید این معضل را به حداقل برسانیم.

اسماعیلی افزود: در زمینه شناسایی کودکان خیابانی از انجمن‌ها و فعالان این حوزه درخواست داریم که با ما همکاری کنند زیرا می‌خواهیم کمک کنیم و لازم است در رفع این معضل آماری دقیق از شمار کودکان خیابانی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، ۱۲ ژوئن برابر با ۲۲ خرداد هر سال روز جهانی مقابله با کار کودکان است. روز جهانی کار از سال ۲۰۰۲ به منظور افزایش آگاهی و جلوگیری از کار اجباری کودکان، توسط سازمان جهانی کار به روز مقابله با کار کودکان نام‌گذاری شد. این روز بر حمایت اجتماعی از کودکان برای پایان دادن به کار آنها تاکید دارد.

براساس آمار موجود در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۶۰ میلیون نفر در جهان بعنوان کودک کار شناسایی شدند و طبق آخرین گزارش‌ها ایران در میان ۱۱۴ کشور، با نرخ ۷.۸۵ درصد در رتبه چهل و چهارم جهان قرار گرفت.

۸۵ درصد کودکان خیابانی در ایران از اتباع هستند و به دلیل فقدان نظام رصد و پایش اجتماعی متمرکز، آمار کودکان خیابانی در ایران بین ۱۴ هزار تا سه میلیون نفر در نوسان است. بر همین اساس در اصفهان نیز شمار کودکان خیابانی حدود یکهزار نفر اعلام شده اما برخی منابع نیز معتقدند شمار این کودکان بیش از یکهزار نفر باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه شهری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا