تمیز کردن دیوار گچی و فوت و فن های پاک کردن لکه های سخت از سطوح گچی


برخی اوقات امکان دارد به دلیل عدم آگاهی و نداشتن تجربه کافی نتوان به درستی لکه موردنظر را کاملا پاک و رفع نمود. تمیز کردن دیوار گچی از جمله این موارد بوده که با توجه به نوع و ساختار خاص آن نیازمند راهکارهایی اصولی برای پاکسازی بوده تا بتوان بدون پخش کردن لکه و ایجاد آسیب کاملا حرفه ای و بدون دردسر آن را تمیز کرد.

یکی از مشکلاتی که امکان دارد برای خانم های خانه دار پیش بیاید کثیف شدن و ایجاد لک بر روی دیوارهای گچی می باشد که با توجه به بافت و نوع جنسی که دیوار گچی دارد ممکن نحوه پاک نمودن آن کمی متفاوت باشد، همچنین نیاز است که در هنگام تمیزکاری و رفع آلودگی با ملایمت با آن رفتار کرده و از راهکارهای مربوط به این امر بهره مند شوید. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب برای یادگیری شما عزیزان به آموزش نحوه تمیز کردن دیوار گچی بپردازیم.

تمیز کردن دیوار گچی و فوت و فن های پاک کردن لکه های سخت از سطوح گچی

راه های مناسب تمیز کردن دیوار گچی

خانم های کدبانو و خانه دار معمولا با چالش ها و دغدغه های مختلفی در رابطه با امور منزل مواجه می شوند که از جمله آن ها می توان به امر نظافت و چوگنی حذف لکه های مختلف اشاره کرد. تمیز کردن دیوار گچی یکی از این موارد بوده که نیاز به اصول و ترفندهای مختص به خود داشته تا بتوانید با کمترین خسارت مشکل به وجود آمده را رفع نمایید.

بهتر است بدانید که دیوارهای گچی را با هر نوع ماده یا وسیله ای نمی توان تمیزکاری نمود چرا که امکان دارد لکه حالت بزرگتر و نمایی بد بگیرد. نگرانی و موضوع اصلی در زمان پاکسازی دیوار گچی مراقبت از رنگ است. در هنگام پاکسازی دیوار گچی بافت متخلخل آن به این موضوع تاکید داشته که طریقه پاکسازی و ترکیبات پاک کننده بایستی در مقایسه با سطوح دیگر ملایم تر باشد.

تمیز کردن دیوار گچی و فوت و فن های پاک کردن لکه های سخت از سطوح گچی

اغلب افراد فکر می کنند که دیوار گچی به راحتی تمیز نمی شود و از این رو امکان دارد بعضی آن را پر از لکه و کثیفی رها نمایند. با وجود این که نحوه تمیزکاری دیوار گچی همانند کاغذ دیواری یا دیوار رنگ روغن نبوده ولی می توانید آن را با کمک چند ترفند رایج و کاربردی تمیر نموده و حتی لکه بری دیوار گچی را هم تجربه نمایید. با این وجود پیشنهاد می شود قبل از تمیزکاری دیوار گچی تمامی اصول و نکات مربوطه را رعایت کرده و در صورت لزوم با شخصی که در این کار ماهر می باشد و تجربه لازم را داشته مشورت نموده تا دیوار دچار صدمه نشده و ترک بر ندارد.

تمیز کردن دیوار گچی و فوت و فن های پاک کردن لکه های سخت از سطوح گچی

مراحل اولیه پاکسازی دیوار گچی

در ابتدا باید از اتصالات برس گرد و خام روی جاروبرقی برای تمیزکاری دیوار گچی بهره مند شوید. برس مخصوص گرد و خاک را به قسمت انتهایی جاروبرقی متصل نموده و بر روی دیوار بکشید. این وسیله بهترین ابزار برای تمیزکاری دیوار ها می باشد و همواره باید در نخستین گام به آن عمل نمایید.

در صورتی که پی بردید دیوار های شما بعد از بکارگیری این نوع برس ها به میزان لازم تمیز می باشند این عمل گام نهایی کار شما خواهد بود. سعی کنید برس را به دیوار فشار ندهید. برس را به آهستگی بر روی دیوار بکشید و صبر کنید با قدرت مکش جاروبرقی خاک را جمع آوری نماید.

قسمتی از دیوار را انتخاب نمایید. سپس از قسمت بالا شروع به کار کرده و برس را از یک سمت به طرف دیگر به حرکت در آورید. بعد به طرف پایین کشیده تا وقتی که به سطح بعدی برسید. کیسه جاروبرقی را پیش از آغاز این پروسه تخلیه نمایید.

تمیز کردن دیوار گچی و فوت و فن های پاک کردن لکه های سخت از سطوح گچی

بهتر است بدانید اسفنج بهترین ابزار برای تمیزکاری دیوار گچی می باشد که کمترین مقدار خسارت را به وجود می آورد. اسفنج را درون آب گرم غوطه ور نمایید. بعد آن را بفشارید تا رطوبت اضافه گرفته شود. در صورتی که اسفنج در اختیارتان نبود می توانید از حوله نرم استفاده نمایید.

دقیقا به همان صورت که با برس انجام دادید یک قسمت مستطیلی دیوار را برای تمیزکاری انتخاب نمایید. از قسمت سقف آغاز به حرکت به طرف چپ و راست نمایید. بعد زمانی که به قسمت انتهایی کار رسیدید بیشتر به طرف پایین حرکت نمایید. حرکت را تا زمان رسیدن به قسمت کف ادامه بدهید. بعد از تمیزکاری هر قسمت به طور مرتب آب آلوده را از اسفنج خارج کرده و دوباره آن را با آب تمیز نمناک نمایید.

تمیز کردن دیوار گچی و فوت و فن های پاک کردن لکه های سخت از سطوح گچی

به منظور پاکیزه نگه داشتن دست های خود در طول انجام این پروسه می توانید از دستکش استفاده نمایید و بر روی زمین حوله یا روزنامه پهن کرده تا رطوبت اضافی اسفنج بر روی زمین ریخته نشود. سپس کمی از ترکیبات شوینده را تنها به میزان لازم برای به وجود آوردن چند حباب می توانید به آب گرم افزوده و با این وجود این عمل احتمال صدمه زدن به رنگ شما را به وجود می آورد.

می توانید بدون استفاده از ترکیبات شوینده آغاز به کار کنید. در صورتی که آب گرم برای تمیزکاری دیوار به میزان کافی نبود ماده شوینده اضافه نمایید. پروسه تمیزکاری را با حداقل استفاده از پاک کننده های اضافی آغاز کرده و بعد در صورت نیاز با پاک کننده های دیگر کار کنید.

در گام بعدی تمیز کردن دیوار گچی باید دیوار را با کمک حوله ای نرم خشک نمایید. سپس همان حرکت قبلی را تکرار نموده تا دیوار در راستای قسمتی که انتخاب نموده اید خشک گردد. حوله ای را انتخاب کرده که نرم باشد تا در زمان پاکسازی دیوار رنگ دچار صدمه نشود.

تمیز کردن دیوار گچی و فوت و فن های پاک کردن لکه های سخت از سطوح گچی

نحوه پاکسازی لکه های سخت از دیوار

برای این کار یک ترکیب شونده ملایم را با یک سطل آب ترکیب کرده تا مقداری در آن حباب به وجود آید. برای تهیه یک محلول تمیزکاری خانگی قدرتمند و موثر باید سعی کنید یک فنجان آمونیاک، ۱.۴ لیوان جوش شیرین و ۱.۲ لیوان سرکه سفید را درون یک سطل ترکیب نمایید.

پیش از این که از محلول در قسمت وسیعی استفاده نمایید آن را بر روی بخش کوچکی از دیوار تست کنید. در صورتی که هیچ گونه نشانه ای بر روی دیوار یا تغییر رنگ ایجاد نشد می توانید از ترکیب موجود در کل سطح دیوار استفاده نمایید. در صورتی که ترکیب به دیوار صدمه رسانده بود از ترکیبات دیگر برای تمیز کردن دیوار گچی بهره مند شوید.

بعضی از رنگ ها در معرض شوینده های گوناگون حساسیت بیشتری نشان می دهند. به عنوان مثال رنگ های پلاستیکی در واکنش به تمیزکاری با کمک آب نیز حساسیت بیشتری پیدا می کنند.

تمیز کردن دیوار گچی و فوت و فن های پاک کردن لکه های سخت از سطوح گچی

برای این کار یک اسفنج نرم را درون مخلوط غوطه ور نمایید. سپس آن را بفشارید تا آب اضافه آن گرفته شود. در صورت نیاز از حوله ای نرم نیز می توان برای تمیز کردن دیوار گچی استفاده نمود. اسفنج را به شکل دورانی حرکت داده و لکه را تمیز نمایید. این روند برای پاکسازی اکثر لکه ها همچون قهوه و چای باید کافی باشد. این فرایند را چند مرتبه تکرار نمایید.

در صورتی که ترکیب موردنظر به میزان لازم قوی و موثر نبود بهتر است از محلول غلیظ تر و قدرتمند تر استفاده نمایید. خمیر جوش شیرین یا پاک کننده های شیمیایی می تواند برای پاکسازی لکه موثر و کاربردی باشد. حتما پیش از بکار بردن ترکیب موردنظر را بر روی بخش کوچکی از دیوار تست کنید.

برای درست کردن خمیر جوش شیرین یک فنجان جوش شیرین را با چند قاشق غذا خوری آب ترکیب کرده و بعد آن را بر روی اسفنج بمالید. به منظور خشک کردن دیوار و پاک کردن محلول از دیوار از پارچه ای نرم یا یک اسفنج خشک استفاده نمایید. با حرکت دورانی به شکل ملایم تمیز کرده تا دیوار کاملا تمیز دیده شود.

تمیز کردن دیوار گچی و فوت و فن های پاک کردن لکه های سخت از سطوح گچی

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم. در صورت تمایل به بهره مندی از ترفندها و نکات خانه داری بیشتر می توانید از مطالبی همچون نحوه از بین بردن لکه کرم پودر و روش کندن کاغذ دیواری بازدید نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)