فراری آماده برای تغییر قوانین موتوری 2026


فرمول یک ایران – تیم اسکودریا فراری موافق تغییراتی است که تیم ردبول ریسینگ برای سال 2026 پیشنهاد کرده است. البته این فقط فراری نیست، تا به الان مدیران تیم های مختلفی خواهان تغییر این قوانین بودند و تنها مرسدس و توتو بودند که این تغییر را رد...

فرمول یک ایران – تیم اسکودریا فراری موافق تغییراتی است که تیم ردبول ریسینگ برای سال 2026 پیشنهاد کرده است. البته این فقط فراری نیست، تا به الان مدیران تیم های مختلفی خواهان تغییر این قوانین بودند و تنها مرسدس و توتو بودند که این تغییر را رد کردند.

قوانین موتوری فرمول یک برای سال 2026، با تقسیم 50 50 قدرت بین موتور احتراق داخلی و الکتریکی در آگوست سال گذشته امضا شد و شش تامین کننده موتوری نیز اعلام آمادگی کردند تا برای این فصل آماده شوند.

اما قوانین شاسی هنوز برای سال 2026 تایید نشده و هدف داشتن خودروهایی سبک تر بوده که دارای قطعات فعال ایرودینامیکی است.

ردبول علناً نگرانی های خود را در مورد تقسیم 50/50 قدرت بین موتور احتراق داخلی و الکتریکی مطرح کرده و خواهان کاهش در خروجی قدرت موتور الکتریکی است.

کریستین هورنر استدلال می کند که نوسان 5 تا 10 درصدی می تواند “اثر قابل توجهی” داشته باشد.

توتو ولف مدیر تیم فرمول یک مرسدس در جواب هورنر گفت:

احتمال تغییر قوانین آن هم وقتیکه سازندگان برای ساخت موتور ثبت نام کرده‌اند، صفر است.

با این حال، فردریک واسر مدیر تیم فراری گفته است که در صورت وجود مدرک قطعی مبنی بر وجود مشکلی که نیازمند اصلاح باشد، تغییر کوچکی در نسبت قدرت احتراق به قدرت الکتریکی قابل انجام است.

واسر در مورد این موضوع بیان کرد:

اول، فکر می‌کنم مهم‌ترین چیز این است که در مورد آنچه می‌تواند ردیابی سرعت (شبیه‌سازی دقیق عملکرد سال 2026) باشد، توافق کنیم.

پس از آن، اگر نگران این واقعیت باشیم که باید زودتر از موعد، فلان چیز را کنار بگذاریم (برای تغییر جزئی چیزی) می توانیم چیزی را تغییر دهیم.

واسر در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اینکه قوانین موتوری قبلاً مورد توافق واقع شده و سازندگان ثبت نام کرده‌اند، خیلی دیر شده است، گفت:

نه، ما برای تنظیم دقیق زمان داریم. (تغییر احتراق از 50 50 به 45-55) تغییر دهنده بازی در توسعه موتور نیست. برای ایجاد یک تغییر کوچک به اندازه کافی زود است.

تاثیر روی سرعت ناشی از داشتن 5 درصد انرژی بیشتر یا کمتر از موتور احتراق داخلی بسیار زیاد است.

اما نیازی هم به بازگشت به 20 درصدی قدرت الکتریکی طبق قوانین فعلی نداریم.

هورنر قبلاً ادعا کرده بود که فیا در حال انجام بررسی های لازم در مورد این موضوع است و “تیم های خاصی نظرات بسیار مشابهی با نظرات ما دارند.”

واسر معتقد است که در حال حاضر “بسیار دشوار است که تصویر روشنی داشته باشیم” زیرا همه تخمین ها “فقط مملو از فرضیات” هستند و معتقد است که:

اولویت باید تعیین برخی پارامترهای کلیدی باشد و سپس آنچه را که لازم است را برای بهتری کردن مسابقه تغییر دهیم نه برعکس، نباید قبل از انجام کاری اعتراض کنیم.

در ادامه بیان کرد:

ما از اندازه تایر ها اطلاعی نداریم. ما از چسبندگی تایر ها اطلاعی نداریم. ما از میزان داونفورس اطلاعی نداریم. ما از سطح درگ اطلاعی نداریم. ما نمی دانیم قدرت دی آر اس چقدر است.

این در حالیست که ما داریم نقاط سرعتی ایجاد می کنیم که از آن ها خبر نداریم.

به همین دلیل است که باید با هم بنشینیم تا نشان دهیم که این یکی درست است، این یکی اشتباه است و سعی کنیم چیزی را باهم بسازیم. من می خواهم خوشبین باشم.

نگرانی ادعایی درباره پکیج 2026 اساساً این است که خودرو نتواند باتری را به اندازه کافی در طول یک دور شارژ کند تا به کارگیری ثابت و پایدار را حفظ کند.

یک راه حل برای این امر می توانست این باشد که فرمول یک به برداشت انرژی از محور جلو، نه فقط از عقب، روی آورد. اما واسر بر این باور بود که این تنها بزرگترین مشکل فرمول یک را تشدید می‌کند یعنی “وزن خودرو.”:

برای هر ایده مطرح شده، نکات مثبت و منفی وجود دارد. در حال حاضر اعتراض اصلی در پدوک فرمول یک، وزن ماشین است.

اگر شروع به بازیابی انرژی در محور جلو کنید، 30 کیلوگرم به حداقل وزن خودرو اضافه می کنید.

ما باید سعی کنیم مثبت و سازنده کار کنیم، تا راه حلی دقیق تر را ایجاد کنیم و منفی نگر نباشیم.

گفتن اینکه “بسیار خب، انجام این کار بسیار بهتر است” همیشه آسان است. اما اگر نگاهی منفی گرایانه نداشته باشید بهتر است.

مسئله اصلی امروز برای من وزن ماشین است. این مسئله هم برای نمایش، هم برای تایرها و هم سرعت مضر است.

یکی از استدلال‌های هورنر برای کاهش بخش الکتریکی قدرت ماشین این است که فرمول یک می تواند با حفظ همین سامانه V6 و سوخت‌های پایدار به سمت پایداری لازم حرکت کند و پیامی مثبت را مخابره کند.

اما واسر گفت واضح است که هدف فرمول یک حرکت به سمت هایبریدی تر شدن است تا بتواند ارتباط مناسبی بین ورزش و صنعت ایجاد کند:

این بحثی است که روسای بزرگ خودروسازی ها یک یا دو سال پیش در مونزا داشتند.

ما به دنبال صنعت می رویم. در حال حاضر آنها بیشتر و بیشتر روی قدرت هایبرید با سطح الکتریکی بالا حرکت می کنند و ما نیز باید در همین مسیر باشیم.

آندریا استلا مدیر تیم فرمول یک مکلارن در این مورد گفته است:

قطعاً باید (تغییراتی) انجام شود. معتقدم قوانین در این مرحله کاملاً ناپخته هستند.

یکی از مدیران تیم ها ادعا کرد که بین اهداف قوانین موتور و نتایج مورد انتظار قوانین شاسی یک ناهمگونی واضحی وجود دارد.

یکی دیگر از مدیران نیز گفت:

نگرانی واقعی این است که وقتی متوجه می‌شویم برخی از عناصر کار نمی‌کنند که ممکن است برای تغییر آن دیگر خیلی دیر شده باشد.

این نوشته را به اشتراک بگذارید

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلبم کن