8 چالش مهم در سازگاری با شغل جدید


8 چالش مهم در سازگاری با شغل جدید

شروع کار جدید تقریبا همیشه کمی اضطراب‌آور است. احتمالا در این شرایط از خود می‌پرسید: «اگر شغل جدید آن چیزی که انتظار داشته‌ام نباشد، چه باید کرد؟» یا «اگر نتوانم با همکاران جدید سازگار شوم، چه اتفاقی می‌افتد؟» وجود چنین چالش‌هایی هنگام شروع...

شروع کار جدید تقریبا همیشه کمی اضطراب‌آور است. احتمالا در این شرایط از خود می‌پرسید: «اگر شغل جدید آن چیزی که انتظار داشته‌ام نباشد، چه باید کرد؟» یا «اگر نتوانم با همکاران جدید سازگار شوم، چه اتفاقی می‌افتد؟» وجود چنین چالش‌هایی هنگام شروع شغل جدید کاملا طبیعی است. اگر شما هم به‌تازگی استخدام شده‌اید و با چنین مسائلی روبه‌رویید، این مقاله از چطور مخصوص شماست. در ادامه، راهکارهایی برای سازگارشدن با شغل جدید پیشنهاد می‌کنیم.

چالش‌های رایج هنگام شروع شغل جدید

هفته اول شروع کار جدید معمولا دشوارترین زمان برای سازگارشدن با این شرایط است. در این زمان، احتمالا با موانعی روبه‌رو می‌شوید که سبب استرس و اضطراب شما می‌شوند. خوشبختانه این چالش‌ها راهکارهای ساده‌ای دارند.

۱. اطلاعات بیش از حد

یکی از دشوارترین جنبه‌های شروع شغل جدید این است که باید به‌سرعت خود را به سایر اعضای تیم برسانید. این مسئله زمانی بیشتر اهمیت می‌یابد که شما جایگزین فرد دیگری شده باشید. بیشتر مدیران متوجه شرایط دشوار شما می‌شوند و درک می‌کنند که هماهنگی شما به کمی زمان نیاز دارد، اما فرایند کسب‌وکار را نمی‌توان مدتی طولانی متوقف کرد. بنابراین اکثر کسانی که جدید استخدام می‌شوند، تقریبا بلافاصله خود را در معرض بمباران اطلاعاتی و هزاران نکته جزئی که باید در نظر بگیرند، می‌بینند.

در این شرایط، برخی از کارمندان جدید نکات مختلف را یادداشت می‌کنند تا در پایان روز آنها را مرور کنند و سؤالات احتمالی خود را در دفترچه‌ای یادداشت می‌کنند. شما هم می‌توانید این روش را امتحان کنید.

۲. انجام‌دادن کارهای دم‌دستی یا اصلا کارنکردن

با اینکه برخی از کارمندان جدید با حجم کاری بیش از حد روبه‌رو می‌شوند، برخی دیگر مشکلی کاملا برعکس دارند. دسته دوم اغلب کاری برای انجام‌دادن ندارند. احتمالا مدیر یا اعضای تیم در هفته‌ای که شما استخدام شده‌اید برنامه‌ای فشرده دارند، اما شما مأمور انجام‌دادن وظایفی ساده‌تر شده‌اید که گاه هیچ ربطی به شغل اصلی شما ندارند.

بااین‌حال نباید ناامید شوید. شما از طریق این کارهای سخت و بیهوده هم می‌توانید فضای محل کار خود را بهتر بشناسید. در صورتی‌ که احساس می‌کنید کاری برای انجام‌دادن ندارید، از پیش‌قدم‌شدن و درخواست کارهای مهم نترسید. بیهوده نشستن شاید سبب شود که ناکارآمد به نظر برسید. بنابراین حتی اگر همه به اندازه‌ای مشغول‌اند که نمی‌توانند شما را راهنمایی کنند یا برای شما وظایفی تعیین کنند، سعی کنید خودتان به‌تنهایی چیزی یاد بگیرید و راهی برای کارآمدبودن در منصب شغلی خود بیابید.

۳. میان اعتمادبه‌نفس‌داشتن و تکبر تعادل برقرارکردن

هنگام آغاز شغل جدید معمولا هیجان‌زده می‌شویم و طبیعی است که بخواهیم بلافاصله ایده‌های جدید خود را مطرح کنیم. مشارکت شما در همان ابتدای ورود به محل کار جدید نشان می‌دهد که به همکاری با اعضای شرکت و کمک به کسب‌وکار مدنظر علاقه دارید. بااین‌حال، نباید فراموش کنید که میان اعتماد به ایده‌های خود و تکبر مرز باریکی وجود دارد. در حقیقت کارمندان قدیمی بیشتر مواقع تازه‌کارهایی را که فکر می‌کنند همه‌چیز را می‌دانند، دوست ندارند.

هدف هر کارمند جدید این است که کار خود را مشتاقانه شروع کند و برای شرکت ارزشی بیافریند. این مسئله به‌خودی‌خود خوب است، اما بدون آگاهی به رویه‌های مرسوم شرکت یا هنجارها و مناسبات آن احتمال دارد که این تلاش شما به اشتباه تعبیر شود. درنتیجه بهتر است که پیش از ارائه پیشنهاد برای تغییر رویه‌های موجود، درباره فرایندهای قبلی آگاهی کامل کسب کنید.

به‌جای اینکه ایده‌های خود را مطرح کنید، آنها را بلافاصله جایی بنویسید و به‌مرور زمان پیشنهاد بدهید. با جاافتادن در شغل جدید، می‌توانید این ایده‌ها را مطرح کنید. برای این کار بهتر است با روش‌های ارتباطی شرکت بیشتر آشنا شوید تا روش ترجیحی برای شروع چنین مکالماتی را بدانید.

این قضیه درباره مدیران جدید هم صدق می‌کند. بهترین مدیران هیچ‌گاه مانند بولدوزر عمل نمی‌کنند. آنها با احترام وارد محیط کاری جدید می‌شوند و ابتدا شرایط فعلی و نحوه موفقیت شرکت پیش از ورود خود را ارزیابی می‌کنند. معمولا وجود پروتکل‌های فعلی شرکت دلایلی دارد و پیش از هرگونه تغییری باید حدود ۳ ماه برای درک آنها و شرایط شرکت وقت بگذارید.

۴. ملاقات همکاران جدید

8 چالش مهم در سازگاری با شغل جدید

به‌احتمال زیاد، برخورد بسیاری از همکاران جدید با شما دوستانه خواهد بود و در روزهای اول خود را به شما معرفی می‌کنند. بااین‌حال اگر می‌خواهید با همکاران خود پیوندی همیشگی برقرار کنید، باید تعامل با آنها را ادامه بدهید. به‌خاطرسپردن نام‌ها و چهره‌های بسیاری که در چند روز اول می‌بینید ممکن است کمی دشوار باشد، چه رسد به اینکه بخواهید جزئیات شخصی درباره آنها را هم به یاد داشته باشید.

بنابراین توصیه می‌کنیم که بلافاصله پس از ملاقات همکاران جدید، نام آنها را به فهرست مخاطبان تلفن همراه خود بیفزایید، حتی اگر شماره تلفن آنها را ندارید. به این نام‌ها یادداشت‌هایی درباره آنها مانند «عاشق صخره‌نوردی است» یا «در مرکز شهر زندگی می‌کند» اضافه کنید.

یادداشت‌برداری درباره کسانی که به‌تازگی ملاقات کرده‌اید، حافظه شما را تقویت می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که دفعه بعدی که آنها را می‌بینید، موضوعی برای شروع مکالمه داشته باشید.

برخی از شرکت‌ها هنگام استخدام نیروی جدید اطلاعاتی از فرد می‌گیرند و او را تا حدی به سایر کارمندان معرفی می‌کنند. بنابراین اگر از شما خواسته شد درباره پیشینه خود توضیحاتی بدهید، می‌توانید از این فرصت فوق‌العاده برای معرفی خود به همکاران جدید و حتی پیداکردن علایق مشترک با آنها استفاده کنید.

۵. یادگیری مناسبات تیم کاری

قرار نیست دقیقا همان روابطی را که در شغل قبلی داشته‌اید با رئیس و همکاران جدید خود داشته باشید. مسئولیت شما به‌عنوان کارمند جدید این است که سبک‌های ارتباطی و کاری موردعلاقه همکاران نزدیک را یاد بگیرید تا بتوانید برای خود در مناسبات مختلف جایی پیدا کنید.

درک شخصیت‌ها و انگیزه‌های اعضای تیم احتمالا در ابتدا کمی دشوار است، اما اثر مثبت‌ گذاشتن روی آنها در اولین ملاقات اهمیت بسیاری دارد. زمانی را به درک انتظارات همکاران خود اختصاص بدهید تا هدف‌گذاری تیم و ارتباطات شما با یکدیگر پیشرفت کند.

۶. هماهنگ‌شدن با فرهنگ کاری شرکت

بیشتر کارمندان جدید در طول فرایند مصاحبه شغلی از فضای کار شرکت درک کلی پیدا می‌کنند، اما شنیدن درباره فرهنگ کاری شرکت و لمس آن از نزدیک ۲ چیز کاملا متفاوت است. هنگامی که به استخدام رسمی شرکتی درمی‌آیید، باید فرهنگ آن را بپذیرید تا به بخشی از آن تبدیل شوید.

در جایگاه کارمند جدید، فعال باشید. وقت استراحت از همکاران با خوراکی‌های خوشمزه پذیرایی کنید، به گروه‌های مختلف شرکت بپیوندید، در فعالیت‌های بشردوستانه شرکت کنید و خود را در امور مختلف مشارکت بدهید. تأثیر اعمال و رفتار شما در مقایسه با آنچه می‌گویید، بیشتر است. همکاران از اشتیاق شما برای سازگاری با فرهنگ شرکت استقبال می‌کنند.

کارفرما نیز باید سهم خود را در این مرحله ایفا کند. او باید به کارکنان جدید کمک کند تا از ابتدای کارشان احساس پذیرفته‌بودن و مشارکت در امور مختلف داشته باشند. در این شرایط، مدیر می‌تواند از کارمندان قدیمی برای آموزش کارمندان جدید کمک بخواهد و به آنها بازخوردهای لازم برای یادگیری رویه‌های موجود را بدهد.

۷. آگاهی به پوشش متعارف در شرکت

این روزها شرکت‌ها کمتر از گذشته کارمندان را به رعایت قوانین رسمی پوشش مجبور می‌کنند، اما احتمالا در برخی از شرکت‌ها نمی‌توانید با شلوار جین و تی‌شرت حاضر شوید. بنابراین برای اینکه در روزهای اول غیرعادی به نظر نرسید، می‌توانید از مسئولان شرکت نوع پوشش مرسوم را بپرسید. اگر برای مصاحبه حضوری به شرکت دعوت شده‌اید، به نوع پوشش کارمندان دقت کنید تا نکاتی درباره آنچه باید بپوشید، یاد بگیرید.

اگر دورکارید هم باید به عرف پوشش شرکت توجه داشته باشید. قطعا تیم کاری جدید در تماس‌های ویدئویی نمی‌توانند تمام لباس‌های شما را ببینند، اما نباید در جلسات آنلاین با لباس‌خواب حاضر شوید.

اگر درباره عرف پوشش شرکت سؤالی دارید، آن را از سرپرست خود بپرسید. ممکن است پرسیدن چنین سؤالی خجالت‌آور به نظر برسد، اما نشانگر این است که شما ابتکار عمل دارید و می‌خواهید در شروع کار اثر مثبتی بر دیگران بگذارید.

۸. حفظ تعادل میان کار و زندگی

فرض کنید که در شغل قبلی توانسته بودید به‌سادگی میان کار و زندگی تعادل برقرار کنید. اگر شرکت جدید از شما انتظار دارد که در مقایسه با شرکت قبلی بیشتر در پیام‌رسان‌ها حضور داشته باشید، احتمالا در ابتدا کار برایتان کمی مشکل شود. برخی مواقع نیز ممکن است رئیس از شما بخواهد چندین ساعت بیشتر کار کنید. چنین مسائلی شاید شما را نگران کنند. اولین گام برای برقراری تعادل میان کار و زندگی این است که این نگرانی را با رئیس خود در میان بگذارید. این‌طوری هم شما و هم تیم کاری به تعادلی نسبی می‌رسید.

هفته‌های ابتدایی شغل جدید اغلب شلوغ‌اند و برنامه منظمی ندارند. بنابراین بهتر است که در این هفته‌ها کارهای شخصی خود را به تعویق بیندازید. قرارهای غیرضروری را لغو کنید و شب‌ها خوب بخوابید تا هر روز پرانرژی باشید. اگر فکر می‌کنید که در طول هفته برای انجام‌دادن کارهای شخصی به زمان بیشتری نیاز دارید، پس از اینکه چند ماه را به اثبات تعهد کاری خود گذراندید، از سرپرست تیم درباره برنامه کاری فشرده شرکت سؤال کنید.

چگونه از هفته اول کاری خود به بهترین شکل استفاده کنیم؟

8 چالش مهم در سازگاری با شغل جدید

چه با چالش‌هایی که گفتیم روبه‌رو شده باشید و چه در محل کار جدید هیچ مشکلی نداشته باشید، بهتر است از انجام این ۴ کار برای خود بهترین هفته اول کار را بسازید.

۱. از زمان و میزان کار خود اطمینان حاصل کنید

آگاهی به زمان کاری شرکت سبب می‌شود برای تعادل میان کار و زندگی خود بهتر برنامه‌ریزی کنید. دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند مناسبات و فرهنگ کاری شرکت را بهتر درک کنید. در این شرایط می‌دانید که تیم از شما کار بیش از اندازه نمی‌خواهد و با افراد دلسوزی کار می‌کنید که به یکدیگر احترام می‌گذارند.

۲. خود را به همه معرفی کنید

اگر در محیطی اداری کار می‌کنید، چند ثانیه وقت بگذارید، کنار میز تمام همکاران بروید و به همه سلام کنید. این کار ممکن است کمی اضطراب‌آور به نظر برسد، اما معمولا کارمندان معرفی‌های کوتاه همکاران جدید خود را دوست دارند و مشتاقانه منتظر همکاری با شما خواهند بود.

اگر از راه دور کار می‌کنید، در گروه کاری یک پیام کوتاه بنویسید تا همه با شما بیشتر آشنا شوند.

۳. هر روز به‌موقع در محل کار حاضر شوید

برای زودتر رسیدن به محل کار برنامه‌ریزی کنید تا تأخیر نداشته باشید. تعهد شما به حضور به‌موقع در محل کار به رئیس نشان می‌دهد که می‌تواند به شما برای انجام‌دادن کارهای مهم اعتماد کند. به‌علاوه، زودرسیدن به محل کار به شما کمک می‌کند تا وقت اضافی خود را صرف آموختن مسائل جدیدی کنید که ممکن است شما را سردرگم کرده باشند.

۴. سؤال بپرسید

اعتراف به ندانستن آنچه نمی‌دانید، نشان می‌دهد که مغرور نیستید. درست سؤال‌پرسیدن اعتمادبه‌نفس شما را هم نشان می‌دهد. این کار یعنی توانایی این را دارید که آنچه را می‌دانید و آنچه را نمی‌دانید بیان کنید. این‌طوری رئیس هم متوجه ارزشمندی شما می‌شود و از شما بیشتر حمایت می‌کند.

شما بگویید

ورود به محل کار جدید همیشه با چالش‌های مختلفی همراه است. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها به سازگاری با محیط کاری جدید مربوط می‌شود. در این مقاله، راهکارهای ساده‌ای را معرفی کردیم که به شما در این راه کمک می‌کنند. به‌نظر شما چه راهکارهای دیگری را می‌توان به این فهرست اضافه کرد؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موفقیت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی