غدیر یک جهان‌بینی است نه صرف واقعه‌ای تاریخی/ سعادت انسان در غدیر به امامت گره خورد


غدیر یک جهان‌بینی است نه صرف واقعه‌ای تاریخی/ سعادت انسان در غدیر به امامت گره خورد

حجت‌الاسلام علایی‌نژاد با بیان اینکه نباید به واقعه غدیر صرفا نگاهی تاریخی داشت، گفت: غدیر یک نگرش و جهان‌بینی است که جامعه اسلامی را به امام برحق و پیروی از او برای رسیدن به سعادت ارجاع می‌دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین «شهاب‌الدین علایی‌نژاد» در گفت وگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، با اشاره به ابعاد مختلف واقعه غدیر و تاثیر آن بر تاریخ اسلام، اظهار کرد: غدیر راه را نشان داد با این وجود بسیاری به آنچه که در این واقعه اتفاق افتاد عمل نکرده و منجر به متضرر شدن سایر مسلمین شدند؛ بنابراین مهمترین درسی که امروز می توانیم از واقعه بزرگ غدیر بگیریم ولایت‌پذیری و اطاعت از فرامین ولایت است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه کسی که واقعا غدیر را درک کرده باشد تنها در راه ولایت گام برمی دارد، افزود: راه ولایت همان راه پیامبر اکرم (ص) و جاری و ساری کردن اسلام اصیل است، اسلام ناب که به تعبیر امام راحل در مقابل اسلام آمریکایی می ایستد. بنابراین باید توجه کنیم که واقعه غدیر تنها یک رخداد تاریخی نیست بلکه یک نگرش و جهان بینی است.

وی ادامه داد: غدیر حادثه زنده ای است که باید امروز بیش از هر زمان دیگری به ابعاد مختلف آن توجه کرد، آنچه که در واقعه غدیر حایز اهمیت است کیفیت ابلاغ و اجرای دستور الهی از سوی پیامبر (ص) است که گفت وگو و منطق و خط مشی جامعه اسلامی را مشخص می کند و طبق آنچه که از معارف دین سراغ داریم سعادت جامعه را معرفی می کند چراکه مسیر رشد و سعادت زمانی امکان پذیر است که علاوه بر حاکمیت ارزش های اسلامی، راهبری و مدیریت جامعه در اختیار حاکمان صالح باشد، افراد مدیر و مدبر، آگاه به زمان و بصیر و اهل تقوا و دارای فضایل باشند؛ وقتی فرازهای مختلف خطبه غدیر را بررسی کنیم می بینیم که مساله مدیریت و رهبری در نظام و جامعه اسلامی در متن توجه آموزه های دینی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علایی‌نژاد تصریح کرد: بنابراین مهمترین الگوبرداری از غدیر در راستای حفظ کیان اسلامی تاکید روی ساحت و مساله جامعه سازی اسلامی و مایوس شدن دشمنان اسلام است، باید توجه داشته باشیم که تا قبل از حادثه غدیر مناسک و فرایض و دستورات شرع و حتی حج در جامعه اسلامی رواج داشت، اما اینکه می بینیم این جادثه تا این اندازه موثر و مهم است علت چیزی نیست جز ارجاع جامعه اسلامی به امام برحق و کسی که بهترین راهنما، بهترین مرشد و راهبر برای رساندن جامعه اسلامی به سعادت است.

وی با بیان اینکه در غدیر خم تکلیف امت اسلامی در عرصه هدایت و حکومت به خوبی مشخص شده است، تأکید کرد: این بدان معنی است که وجود پیامبر اکرم (ص) مساله رهبری جامعه اسلامی و استمرار خط ولایت و امامت را غدیر مطرح می کند و همین مساله منجر به نزول آیه شریفه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا...» شد.

حجت‌الاسلام علایی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: امروز نیز طبق مبانی‌ای که شیعه دارد باید در زمان غیبت گوش به فرمان ولی فقیه زمان باشد و هر فردی به هر نحو و مقداری که می تواند به تقویت نظام اسلامی بپردازد چراکه آنچه در دست داریم ثمره خون شهدا از صدر اسلام تا شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم، امنیت، شهدای غیرت و کسانی که به دلیل نهی از منکر از جان خود گذشتند، است.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی