اصول تمیز کردن پارکت با چند روش کاربردی و بدون آسیب به پارکت


تمیز کردن پارکت نسبت به سرامیک و سنگ دارای یک سری تفاوت ها می باشد که باید با دقت کامل این عمل انجام گیرد تا ضمن پاکسازی درست هیچ گونه آسیب و صدمه ای به آن وارد نگردد. در نتیجه باید گفت از طریق آشنایی با روش های شستشوی پارکت خیلی راحت می توانید آن را برق انداخته و از آلودگی و میکروب پاکسازی نمایید.

یکی از بخش های مهم خانه که نیاز به نظافت و شستشوی همواره و کاربردی دارد قسمت کفپوش بوده که در انواع و اقسام مختلفی موجود بوده و نصب می شود. به منظور تمیزکاری این قسمت نیاز به رعایت یک سری نکات و اصول بوده و با کمک روش ها و راهکارهای مختلفی که در این زمینه وجود دارد می توان پاکسازی آن را خیلی راحت انجام داد. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب برای یادگیری شما عزیزان به معرفی و بررسی راه های تمیز کردن پارکت بپردازیم.

اصول تمیز کردن پارکت با چند روش کاربردی و بدون آسیب به پارکت

راهکارهای کاربردی تمیز کردن پارکت

امروزه با توجه به این که اغلب افراد کف منازل خود را با استفاده از پارکت پوشش داده اند تا ضمن زیباسازی فضا عایقی برای صدا و گرما نیز فراهم نمایند در نتیجه آشنایی با روش های اصولی تمیز کردن پارکت مقوله ای مهم و ضروری بوده که افراد باید نسبت به آن آگاهی داشته تا در مواقع نیاز از این راهکارها بهره مند شوند.

امکان دارد برخی افراد در رابطه با ماده مناسب برای تمیزکاری و شستن پارکت اطلاع نداشته باشند و ندانند که چه ترکیبی برای برق انداختن کفپوش چوبی مناسب می باشد، بنابراین نیاز بوده که در این زمینه اطلاعاتی کسب نمایند. بهترین راهکار برای پاکسازی پارکت این است که ابتدا راجع به نوع روکش و کفپوش و همچنین نسبت به قدیمی بودن آن مطلع باشید.

اصول تمیز کردن پارکت با چند روش کاربردی و بدون آسیب به پارکت

عدم تمیزکاری صحیح پارکت از جمله علت های اصلی به وجود آمدن ترک، صدمه دیدن و یا جدا شدن این نوع کفپوش ها از کف زمین می باشد. همینطور بکار بردن ترکیبات نامناسب برای شستن باعث آسیب دیدن پارکت می گردد. شیوه های مختلفی برای پاکسازی پارکت وجود دارد و البته پاکیزه نگه داشتن و آشنایی با روش تمیزکاری پارکت نیز خیلی اهمیت دارد و به شما کمک کرده در حداقل زمان کف منزلتان را برق بیندازید. در ادامه روش های کاربردی تمیزکاری پارکت را شرح داده ایم.

اصول تمیز کردن پارکت با چند روش کاربردی و بدون آسیب به پارکت

جمع کردن انواع آلودگی ها

نخستین قدم برای تمیزکاری پارکت جمع کردن آلاینده هایی همچون گرد و خاک یا ذرات خوراکی روی پارکت است. به منظور جمع کردن این نوع آلودگی ها می توانید از جاروبرقی استفاده نمایید. اگر پارکت منزلتان سفید رنگ می باشد و در زمان جمع نمودن آلاینده ها لکه زرد بر روی آن مشاهده کردید از مخلوط آب و مایع ظرفشویی برای رفع این نوع لکه می توانید استفاده کنید.

به منظور پاک کردن لکه ها بهتر است اسفنج یا حوله نخی را درون مخلوط آب و مایع ظرفشویی زده و بر روی لکه بکشید. در صورتی که مایعی همچون آب بر روی پارکت ریخته است با دستمالی خشک آن را تمیز کرده تا پارکت برای شستن آماده گردد.

تمیزکاری با استفاده از محلول شستشو

زمانی که با جاروبرقی تمامی آلاینده های موجود بر روی پارکت را جمع آوری نمودید خیلی با دقت پارکت را بررسی کنید و ترک های سطحی را جستجو نمایید. تغییرات دمایی، ضربه، نم و رطوبت و پوسیدگی موجب ترک خوردگی پارکت می گردد. مناسب ترین راهکار برای بازسازی چوب ترک خورده و آسیب دیده بکار بردن رزین اپوکسی و بتونه همرنگ با آن می باشد. به منظور از بین بردن ترک این مواد را بر روی آن زده و تمامی قسمت های ترک را پوشش دهید.

بعد از این که ترک را بازسازی کرده و خشک شد به سراغ شستشوی پارکت با کمک محلول ویژه شستشو بروید. در ابتدا محلول شستشو را بر روی پارکت اسپری کرده و بعد با کمک تی و یا پارچه نانو بر روی آن کشیده تا پارکت به درستی تمیز گردد. اگر پارکت لمینت در خانه دارید بهتر است حتما از ترکیب تمیز کننده این نوع پارکت استفاده کرده تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید.

اصول تمیز کردن پارکت با چند روش کاربردی و بدون آسیب به پارکت

پاکسازی لکه ها

پس از تمیز کاری پارکت ها با استفاده از ترکیب شوینده مناسب باید لکه های باقی مانده را از بین ببرید. برای این کار از ترکیب شوینده قوی تر یا سفید کننده خانگی استفاده نمایید.مسلما بکار بردن شوینده های قوی تر پارکت خیلی موثرتر از سفید کننده خانگی عمل می کند چرا که این شوینده ها لکه های باقی مانده را زودتر از بین می برند و قدرت کافی برای از بین بردن خط و خش های موجود بر روی پارکت را نیز دارند. ضمن این که این شوینده های قوی به سطح پارکت صدمه ای وارد نمی کنند.

دقت نمایید که به منظور تمیزکاری پارکت از بخارشوی استفاده نکنید چرا که برای چسباندن پارکت از چسب استفاده می گردد و رطوبت و بخار ناشی از بخاروشی به این چسب صدمه می رساند از این رو ورقه های پارکت حالت شلی به خود گرفته و از کف جدا می گردند.

اصول تمیز کردن پارکت با چند روش کاربردی و بدون آسیب به پارکت

خشک نمودن پارکت

پس از به پایان رسیدن مراحل شستشو و حذف لکه ها با کمک حوله، دستمال یا دستگاه خشک کن بهتر است رطوبت باقی مانده پارکت را کاملا از بین ببرید. مراحل خشک نمودن را به صورت کامل انجام بدهید تا مانع از صدمه دیدن پارکت شوید. دقت نمایید که حذف رطوبت کف خانه برای داشتن پارکت سالم و جذاب ضروری می باشد چرا که رطوبت برای پارکت بسیار آسیب رسان است. مسلما بکار بردن دستگاه خشک کن سرعت عمل کار را افزایش داده و اثربخشی بیشتری در مقایسه با تی و دستمال خشک دارد.

اصول تمیز کردن پارکت با چند روش کاربردی و بدون آسیب به پارکت

بکار بردن روغن و واکس

پس از خشک کردن پارکت بایستی از روغن و واکس مخصوص پارکت برای برق انداختن آن استفاده نمایید. بکار بردن واکس های مخصوص پارکت زیبایی خاصی به کفپوش می دهد و باعث ایجاد ظاهری تازه و نو در آن می شود.

برخی اوقات بعد از تمیزکاری پارکت مشاهده خواهید کرد که قسمتی از پارکت حالتی کمرنگی به خود گرفته است. در این حالت با رنگ نمودن چوب پارکت می توانید این پارکت های کمرنگ را دیگر پارکت های منزل هماهنگ نمایید. بعد از رنگ آمیزی چوب پارکت از محافظ پلی یورتان روی آن استفاده نمایید تا استحکام و ماندگاری رنگ بالا برود.

اصول تمیز کردن پارکت با چند روش کاربردی و بدون آسیب به پارکت

از این که تا پایان این مطلب همراه ما بودید نهایت سپاس و تشکر را داریم، ضمن این که در صورت تمایل به یادگیری سایر نکات و ترفندهای خانه داری همچون تمیز کردن دیوار گچی و تمیز کردن مخلوط کن می توانید بر روی لینک های موردنظر کلیک کرده و از این مطالب دیدن نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی