ماجرای مجوز سازمان محیط زیست به پتروشیمی میانکاله


ماجرای مجوز سازمان محیط زیست به پتروشیمی میانکاله

سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اظهار نظر در مورد بررسی‌های ارزیابی اثرات محیط‌زیستی از پتروشیمی میانکاله با رویکرد تخصصی و دقیق انجام می‌گیرد.

پدرام جدی سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موضوع پتروشیمی میانکاله اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان فنی و تخصصی است و هرگونه اظهار نظر در مورد بررسی‌های ارزیابی اثرات محیط‌زیستی از پتروشیمی میانکاله با نگاه و رویکرد تخصصی و دقیق انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی مجموعه‌های توسعه مانند ایجاد راه آهن، بزرگ راه، بندر، شهرهای جدید مسکونی، کارخانه‌ها، سدها و… نیاز به انجام طرح‌های ارزیابی دارد، گفت: صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست منوط به طرح ارزیابی اثرات محیط‌زیستی مشروط است.

جدی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست سازمان اقتصادی نیست که به دنبال درآمد باشد، گفت: صدور یا عدم صدور مجوز منفعتی اقتصادی برای سازمان حفاظت محیط زیست ندارد نظرات ما کاملاً کارشناسی است و محدود به زمان مشخصی نیست همچنین جوانب مختلف مثل ابعاد زیستی و حتی فرهنگی و اجتماعی در ارزیابی‌های محیط زیستی در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ممکن است تاکنون نقدهایی بوده که چرا مثلاً روند ارزیابی طولانی است، گفت: صنایع مربوطه باید ارزیابی را انجام دهند و ما در سازمان حفاظت محیط زیست بررسی ارزیابی و اظهار نظر انجام می‌دهیم.

سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه شرکت مشاور و سرمایه‌گذار طرح ارزیابی را انجام داده و ما به دلیل اثرات محیط زیستی این مجتمع آن را رد کرده‌ایم گفت: در صورتی که مجتمع پتروشیمی میانکاله افتتاح و به مدار خدمات تولید افزوده شود اثرات زیادی بر محیط زیست منطقه اعم از انسان‌ها، حیات وحش و پوشش گیاهی خواهد داشت.

وی گفت: برخی از سرمایه‌گذاران این مجتمع پتروشیمی اعلام کرده‌اند که سازمان محیط زیست و یکی از مسؤلین سابق صورت جلسه‌ای جهت صدور مجوز برای ساخت مجتمع امضا زده است اما این موضوع صحت نداشته و وجاهت قانونی ندارد و در هیچ محکمه‌ای قابل استناد نیست.

جدی با اشاره به اینکه دستگاه‌های نظارتی مانند قوه قضائیه و دادستانی برای پیگیری این موضوع باید هرچه بیشتر وارد عمل شوند گفت: اگر برخی از افراد نظرشان در مورد ساخت این مجتمع اشتغال زایی است باید توجه داشت که در گلستان پالایشگاه با سهام مردمی وجود دارد که یک دهه است رها شده و سرمایه‌گذار اگر دنبال اشتغال است باید این محل را فعال کند نه اینکه مجدد مجتمع پتروشیمی ساخته شود.

سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: اکوسیستم شهرهای شمالی بسیار ناب، شکننده و در معرض آسیب هستند و نباید امنیت حال و آیندگان را به دلیل اشتغال زایی برای ۱۰۰ نفر به خطر بیندازیم البته ما مخالف توسعه نیستیم و از صدها مجوز و اقدامات توسعه‌ای کشور این موضوع قابل فهم است. ولی هیچ مجوزی را برای راه اندازی مجتمع پتروشیمی میانکاله نداشته‌ایم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه