5 مدل اشکودا توسط پارس ساتر بدون قیمت و مشخصات فنی رونمایی شد


5 مدل اشکودا توسط پارس ساتر بدون قیمت و مشخصات فنی رونمایی شد

با وجود آغاز دور جدید واردات خودرو از شهریورماه سال گذشته، تا به این لحظه خودروهای خارجی چندانی وارد بازار ما نشده‌اند.

شرکت‌های مختلف بزرگ و کوچک همچنان درحال ثبت سفارش هستند که در این بین اسامی برندهای معتبری نیز به گوش می‌خورد. یکی از این برندها اشکودا است؛ نامی متعلق به جمهوری چک که اکنون از زیرمجموعه‌های فولکس واگن به شمار می‌آید. بنابر اعلام شرکت ایران روور، این مجموعه مسئولیت واردات خودروهای اشکودا به ایران را بر عهده دارد.

رئیس هیئت‌مدیره گروه صنعتی ایران روور در گفت‌وگو با رسانه‌ها از رونمایی محصولات اشکودا طی هفته جاری خبر داد. در طول چند روز گذشته تصاویر خودروهای اشکودا در گمرک منتشر شده‌اند که حکایت از رونمایی این خودروها برای بازار ایران دارند. تاکنون تصاویر پنج مدل از محصولات این برند شامل اشکودا کامیک، اشکودا کوشاک، اشکودا اوکتاویا و اشکودا اسکالا منتشر شده است. پس از رونمایی این محصولات، در مطالبی جداگانه به بررسی و معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

نگاهی به برند و خودروهای اشکودا

برند اشکودا که با الفبای لاتین ŠKODA نوشته می‌شود، برندی آشنا برای ایرانیان نیست اما تاریخچه قابل‌توجهی دارد. این برند در سال 1895 فعالیت خود را در چک که بخشی از امپراتوری اتریش-مجارستان به شمار می‌رفت، آغاز کرد. «واکلاو لائورین» و «واکلاو کلمنت» دو مؤسس این شرکت بودند. فعالیت اشکودا نیز با تولید دوچرخه آغاز شد. پس از مدتی موتورسیکلت نیز در این شرکت به تولید رسید. نخستین خودروی اشکودا نیز در سال 1905 میلادی، یعنی 118 سال پیش به تولید رسید.

فعالیت اشکودا به‌عنوان یک برند خصوصی تا پس از جنگ جهانی دوم ادامه یافت. بااین‌حال، پس از پایان جنگ و تقسیم‌بندی بلوک شرق و غرب، این شرکت در دام پرده آهنین اسیر شد. چک در آن زمان بخشی از کشور بزرگ‌تری به نام چکسلواکی بود که به‌همراه لهستان و تعدادی کشور کمونیستی دیگر، لایه محافظ اتحاد جماهیر شوروی در برابر ناتو و بلوک غرب را تشکیل می‌دادند. ازاین‌رو اشکودا از حالت خصوصی به یک شرکت ملی تبدیل شد و تحت اختیار دولت قرار گرفت. این وضعیت تا سال 1991، یعنی فروپاشی بلوک شرق و آغاز انقلاب‌های رنگین کمانی در کشورهای کمونیستی شرق اروپا ادامه یافت.

پس از آنکه چک‌ها از چنگال کمونیسم رهایی یافتند، مالکیت خصوصی به این کشور بازگشت و اشکودا نیز توسط فولکس واگن خریداری شد. رابطه فولکس واگن و اشکودا از ابتدای فعالیت این دو شرکت همواره ادامه داشته است. امروزه نیز اشکودا به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فولکس واگن به شمار می‌آید که محصولاتی رقابتی را به بازار عرضه می‌کند.

رونمایی رسمی از خودروهای اشکودا توسط پارس ساتر هوشمند – به‌روزرسانی 24 تیرماه 1402

شرکت پارس ساتر هوشمند در جریان یک مراسم رسمی و در شب 24 تیرماه 1402، از پنج محصول برند اشکودا رونمایی کرد. این خودروها شامل اشکودا اوکتاویا، اشکودا کامیک، اشکودا کوشاک، اشکودا اسکالا و اشکودا کاروک هستند. در ادامه با این محصولات بیشتر آشنا خواهیم شد.

اشکودا اوکتاویا، گل سرسبد خودروهای اشکودا

اوکتاویا را می‌توان مشهورترین محصول برند اشکودا دانست. این خودرو یک سدان خانوادگی کوچک است که در سگمنت C‌ قرار دارد. به عبارت دیگر، این خودرو هم‌کلاس مرسدس بنز C کلاس و بی‌ام‌و سری 3 است. نخستین نسل اشکودا اوکتاویا در فاصله سال‌های 1959 تا 1971 میلادی به تولید رسید؛ زمانی که جمهوری چک بخشی از کشور سوسیالیستی چکسلواکی بود. بااین‌حال اکثر خودرونویسان تولید این خودرو را از زمان استقلال چک محاسبه می‌کنند. بنابراین آنچه امروزه به نام اشکودا اوکتاویا می‌شناسیم، از سال 1996 به تولید می‌رسد.

5 مدل اشکودا توسط پارس ساتر بدون قیمت و مشخصات فنی رونمایی شد

تاکنون چهار نسل از این خودرو به بازار جهانی عرضه شده‌اند که نسخه معرفی‌شده در بازار ایران مربوط به نسخه فیس‌لیفت نسل چهارم این خودرو است. تولید نسل چهارم اشکودا اوکتاویا از سال 2019 میلادی آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. اشکودا اوکتاویا علاوه بر جمهوری چک، در هند، چین و روسیه نیز تولید می‌شود.

مشخصات فنی این خودرو، ازجمله پلتفرم و پیشرانه، با برخی خودروهای دیگر فولکس واگن و زیرمجموعه‌های آن مشترک هستند. آئودی A3، فولکس واگن گلف و سئات لئون اشتراکات قابل‌توجهی با نسل چهارم اشکودا اوکتاویا دارند. این خودرو به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر با قدرت 150 اسب‌بخار و گیربکس هفت‌سرعته اتوماتیک مجهز است. قیمت اشکودا اوکتاویا در بازار اروپا بین 25 الی 30 هزار یورو متغیر است.

اشکودا کامیک

اشکودا کامیک یکی از سه کراس‌اوور این برند در ایران به‌حساب می‌آید. این خودرو یک کراس‌اوور ریزنقش است که در سگمنت B کلاس کراس‌اوورها قرار دارد. کامیک تنها در قالب یک نسل به بازار عرضه شده است که این نسل از سال 2019 تاکنون به تولید می‌رسد. این خودرو تنها در دو سایت تولید می‌شود: یکی جمهوری چک و دیگری در چین. اشکودا کامیک خودرویی محبوب در بازار چین است و تولید این خودرو در چین بر عهده خط مونتاژ مشترک سایک و فولکس واگن قرار دارد. به‌نظر می‌رسد نسخه‌های واردشده به بازار ایران نیز ساخت چین باشند.

5 مدل اشکودا توسط پارس ساتر بدون قیمت و مشخصات فنی رونمایی شد

اشکودا کامیک نیز با برخی دیگر از محصولات فولکس واگن و برندهای زیرمجموعه آن شباهت‌هایی دارد. این خودرو با فولکس واگن T کراس، فولکس واگن پولو، سئات آرنا، اشکودا کوشاک و اشکودا اسکالا اشتراکات فنی دارد. نسخه معرفی‌شده از اشکودا کامیک در ایران، به موتور یک لیتری توربوشارژر مجهز است که حداکثر 115 اسب‌بخار قدرت و 200 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو به‌همراه گیربکس هفت‌سرعته دستی عرضه می‌شود. البته اشکودا کامیک در بازارهای دیگر با پیشرانه‌های 1.5 لیتری و 1.6 لیتری نیز عرضه شده است. قیمت اشکودا کامیک بین 18 الی 23 هزار یورو است.

اشکودا کاروک

اشکودا کاروک دیگر کراس‌اوور این برند است که در ایران رونمایی شده. این خودرو نسبت به اشکودا کامیک اندکی بزرگ‌تر است و البته سابقه بیشتری را در کارنامه دارد. تولید نسل اول اشکودا کاروک از سال 2017 آغاز شد و در سال 2021، نسخه فیس‌لیفت آن به تولید رسید. نمونه‌های واردشده به بازار ایران نیز از نوع فیس‌لیفت هستند. اشکودا کاروک همانند کامیک، یکی از خودروهای پرطرفدار این برند در چین محسوب می‌شد. کاروک علاوه بر جمهوری چک، در چین، آلمان و اسلوونی نیز به تولید می‌رسد.

5 مدل اشکودا توسط پارس ساتر بدون قیمت و مشخصات فنی رونمایی شد

اشکودا کاروک به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر با 150 اسب‌بخار قدرت و جعبه‌دنده اتوماتیک هشت‌سرعته مجهز است. این خودرو با جتا VS5 که اخیراً توسط ماموت خودرو رونمایی شد، پلتفرم مشترکی دارد. قیمت اشکودا کاروک در اروپا بیش از 30 هزار یورو تعیین شده است.

اشکودا کوشاک

برخلاف دو کراس‌اوور قبلی اشکودا که در چین بسیار محبوب هستند، اشکودا کوشاک خودرویی محبوب در بازار هند است. تولید اشکودا کوشاک از سال 2021 میلادی آغاز شده و این خودرو نیز یک کراس‌اوور سگمنت B به‌حساب می‌آید. قیمت اشکودا کوشاک در بازار اروپا بین 20 الی 30 یورو متغیر است.

5 مدل اشکودا توسط پارس ساتر بدون قیمت و مشخصات فنی رونمایی شد

اشکودا کوشاک تنها در هند تولید می‌شود و برای عرضه انبوه به بازار این کشور در نظر گرفته شده است. نسخه معرفی‌شده از اشکودا کاروک در ایران به پیشرانه یک لیتری توربوشارژر مشترک با کامیک مجهز است. با‌این‌حال جعبه‌دنده هفت‌سرعته اتوماتیک، آن را از کامیک متمایز می‌کند.

اشکودا اسکالا

از بین تمامی خودروهای اشکودا که به ایران آمده‌اند، تنها اشکودا اسکالا در بخش هاچ‌بک قرار گرفته است. این خودرو از سال 2019 وارد بازار جهانی شد و تنها در جمهوری چک به تولید می‌رسد. قیمت اشکودا اسکالا در اروپا حدود 20 هزار یورو است.

5 مدل اشکودا توسط پارس ساتر بدون قیمت و مشخصات فنی رونمایی شد

نسخه رونمایی‌شده از اشکودا اسکالا در ایران، به موتور یک لیتری مشترک با اشکودا کامیک و کوشاک مجهز است. این موتور به‌همراه گیربکس شش‌سرعته دنده‌ای، مجموعه قوای فنی اشکودا اسکالا را تشکیل می‌دهند. البته این خودرو با پیشرانه‌های حجیم‌تر و گیربکس اتوماتیک نیز در دسترس خریداران اروپایی قرار دارد. اشکودا اسکالا با خودروهایی همچون سئات ایبیزا و فولکس واگن پولو از نظر فنی مشابه است.

منبع: دیجیاتو


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اندروید 14 برای تلویزیون با قابلیت تصویر در تصویر معرفی شد