از خداوند رهایی بخواهید و بدانید که بندگی خداوند ابزار این رهایی است


 از خداوند رهایی بخواهید و بدانید که بندگی خداوند ابزار این رهایی است

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: از خداوند رهایی بخواهید و بدانید که بندگی خداوند ابزار این رهایی است. میل به رهایی در وجود انسان مقدس است هرگاه این میل در وجود انسان از بین برود به دو مصیبت بزرگ دچار می‌شوند که یکی از آنهاپذیرش ظلم سلطه طلبان است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه شامگاه چهارشنبه ۲۸ تیرماه به مناسبت سوگواری دهه اول محرم در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از خواسته‌های جدی انسان رسیدن به رهایی و آزادی است، رهایی از رنج های درونی و بیرونی برای انسان بسیار مطلوب است، هیچ انسانی نیست که رهایی را دوست نداشته باشد، اگر بسیاری از افراد بندگی خدا و محدودیت های دین را نمی پذیرند به خاطر میل به رهایی است.

وی با بیان اینکه میل به آزادی حس اصیل و خوبی است، عنوان کرد: شاید برخی عالمان دینی با این حس بد برخورد کرده و آن را به غلط فرار از بندگی خدا تفسیر کرده باشند، این تفسیر سبب می شود کسی که در خود میل به رهایی دارد از چنین عالم و دینی گریزان شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: ما باید در شیوه تبیین ادبیات دینی تجدید نظرکنیم چراکه تبیین و تفسیر دین اصولی دارد، سبب می‌شود انسان به زبان قوم خود سخن بگویند. در برخی از تبیین‌های دینی مقابله‌های ناشیانه و دشمن‌ساز مشاهده می‌شود، انسان‌شناسی دقیق می‌گوید میل به رهایی ممکن است آسیب داشته باشد اما آسیب آن کمتر از عدم میل به رهایی است زیرا عدم میل به رهایی در وجود هرانسانی شاید سبب بندگی خدا شود اما عاملی است که شخص سریع بنده غیر خدا هم ‌شود. اگر میل به رهایی را در کسی دیدید آن را تقویت کنید تا جایی که به رهایی مطلق عاشق شود و برای رسیدن به آن تلاش کند.

این استاد حوزه با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از انسان‌ها تمایلات خود را به وضعیت مطلق نمی‌رسانند، ابراز کرد: به عنوان مثال اگر شخصی در زمینه هنر زیبایی مطلق را به دست بیاورد به طور قطع به بندگی خدا می‌رسد، زندگی انسان وقتی وحشتناک می‌شود که رهایی مطلق را درخواست نکند. آیت الله قاضی با دست خود آهن گداخته را برمی‌دارد بدون اینکه دست او بسوزد زیرا او بر قوانین فیزیک در عالم طبیعت سلطه دارد و از مقیدات فیزیک رها بودند.

وی با بیان اینکه از خداوند رهایی بخواهید و بدانید که بندگی خداوند ابزار این رهایی است، اظهار کرد: برخی از خواسته‌های انسان همچون رهایی خواسته‌های اصیلی هستند و دین در مقابل آن قرار ندارد. تفسیر دین در فطرت و در دل انسان است، حضرت ابراهیم(ع) ستارگان، خورشید و ماه را به عنوان خداوند قبول ندارد و می‌فرمایند که آنها غروب می‌کنند من غروب کنندگان را دوست ندارم این دوست نداشتن غروب کنندگان مطابق با فطرت انسان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: اگر کسی به نام آزادی جلوی دین می‌ایستد به این دلیل است که در آزادی بخش حقی همچون قدرت وجود دارد که سبب ایستادگی در مقابل دین می‌شود در حالی که دین آن بخش حق را بهتر و بیشتر هم قبول دارد. وقتی شخصی به علت شهوت جلوی دین می‌ایستد باید به او گفت اتفاقاً دین می‌خواهد احساس خوب تو در شهوات از بین نرود، می‌خواهد احساس خوب تو در شهوت عمیق‌تر دائمی‌تر بشود. دین حتی در بخش خوب شهوات شما را عمیق‌تر اصیل‌تر و پایدارتر خواهد کرد. حقیقت دین این است که ابعاد گوناگون دارد و انسان‌ها از زوایای مختلف با دین ارتباط برقرار می‌کنند ما باید این زوایا را بشناسیم. میل به رهایی در وجود انسان مقدس است هرگاه این میل در وجود انسان از بین برود به دو مصیبت بزرگ دچار می‌شوند که یکی از آنها پذیرش ظلم سلطه طلبان است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه وقتی میل به رهایی در وجود انسان از بین برود رنج‌ها و تحمیل‌های بیرونی را راحت پذیرفته و به رنج‌ها و دردهای درونی خود هم عادت می‌کند، گفت: وقتی برای امام حسین(ع) گریه می‌کنید و از آن لذت می‌برید رهایی از دنیا است. ما برای رهایی وارد جلسه امام حسین(ع) می‌شویم. امام زمان(عج) ما را صدا می‌زند که ما را به رهایی برساند.

وی با بیان اینکه میل به رهایی میل بسیار برجسته‌ای است، عنوان کرد: در این عالم الگوی ما برای رهایی در ابتدا خداوند است. وقتی اهل‌بیت(ع) در دعا می‌فرمایند«خدایا تو که مسئول نیستی که کسی از تو سوال کند، هر کس را هر چقدر بخواهی روزی می‌دهی هر کس را بخواهی می‌بخشی» خداوند از هر چیزی رها است. امام حسین(ع) به آن رهایی مطلق رسیده است و دوست دارد که دیگران را هم به این رهایی مطلق برساند. میل به رهایی را گم نکنید و آن را مطلق کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه آخرین گام تاریخ بشر رهایی است، ابراز کرد:اعتقاد به قیامت به شما قدرت رهایی می‌دهد. اگر سردار سلیمانی با آن قدرت جلوی دشمنان ایستاد به علت اعتقاد او به قیامت بود. قیامت شما را محدود نمی‌کند اثر ایمان به معاد است که در انسان قدرت ایجاد می‌کند، خود قیامت و معاد اوج رهایی است. حس رهایی اگر حتی رنجی را هم در وجود ما از بین نبرد زیبا است اگرچه نتیجه های خوبی هم دارد، این حس را در خود بیدار کنیم. یکی از نتیجه‌های بسیار مهم حس رهایی این است که انسان را قدرتمند و مهربان می‌کند، رهایی انسان را جمیع تضادهایی همچون قدرتمند، نازکدل، لطیف، خوش فهم و خلاق، جزء نگر و کل نگر می کند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه رهایی افزون بر لذات، آثاری هم دارد، خاطرنشان کرد: برخی دین را طوری توضیح می‌دهند که شخص در مقابل رهایی قرار بگیرد. نماز تمرین رهاسازی روح و دل از دنیا و تعلقات آن است، رهایی همه زیبایی‌های دین را به همراه خود دارد. الگوی انسان برای رسیدن به رهایی اسماء و صفات الهی است. امام حسین(ع) نتوانستند بردگی دیگران را تحمل کنند به سمت کربلا حرکت کردند. انسان رها بردگی دیگران را تحمل نمی‌کند به همین دلیل شیعیان منتظر امام زمان(عج) هستند که در کنار او افزون بر خود همه جهان از بردگی نجات پیدا کنند و به رهایی برسند.

پایان پیام/487

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟