مختومه شدن 300 پرونده در هر شعبه قضائی فقط در یک ماه


مختومه شدن 300 پرونده در هر شعبه قضائی فقط در یک ماه

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: قریب به ۳۰۰ پرونده در هر شعبه از مجتمع قضائی شهید بهشتی فقط در یک ماه مختومه شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست شورای معاونین دادگستری کل استان تهران با حضور علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران و محمدباقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه، دادستان تهران و معاونین قضائی رئیس کل برگزار شد.

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران در این نشست ضمن تسلیت و تعزیت ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسینعلیه السلام و یاران باوفای ایشان، به فلسفه قیام عاشورا اشاره کرد و «عدالت‌خواهی» را مفهومی گسست‌ناپذیر از این قیام دانست.

اهتمام ویژه و نگاه جهادی دو لازمه دست‌یابی به اهداف عدلیه به‌عنوان مرجع مجری عدالت

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به نقش عدلیه به‌عنوان مرجع مجری عدالت در جامعه اسلامی اظهار کرد: دستگاه قضا در صورتی می‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند و کارکرد بخش‌های آن در صورتی مناسب خواهد بود که مهم‌ترین سرمایه آن یعنی نیروی انسانی فعال در دستگاه قضا در انجام امورات محوله اهتمام ویژه و نگاه جهادی داشته باشد.

ضرورت ایجاد انگیزه برای کارکنان قضائی و اداری به‌منظور خدمت در استان تهران
وی در ادامه سخنان خود کمبود نیروی انسانی اعم از قضائی و اداری را یکی از چالش‌های اساسی موجود در مجموعه قضائی استان تهران برشمرد و در ادامه بر ضرورت ایجاد انگیزه برای کارکنان قضائی و اداری به‌منظور خدمت در استان تهران تاکید کرد.

القاصی در ادامه علل پایین بودن انگیزه برای فعالیت در مجموعه قضائی استان تهران را مورد مداقه قرار داد و «حجم قابل توجه و زیاد کار» و «بالا بودن هزینه زندگی» را دو عامل اساسی این موضوع عنوان کرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد قابل توجهی از شعب قضائی بلاتصدی هستند، گفت: آمارهای واصله حاکی از این است که حجم کار در مجموعه قضائی استان تهران فوق‌العاده زیاد و طاقت‌فرسا است؛ به‌طور مثال، وارده مجتمع قضائی شهید بهشتی صرفاً در این ماه ۹ هزار فقره پرونده بوده است و بر همین اساس میانگین وارده پرونده به هر شعبه قریب به ۳۰۰ پرونده بوده است که البته با تلاش جهادگونه همکاران به همین میزان نیز پرونده مختومه شده است.

وی ضمن توصیف شرایط خاص و ویژه دادگستری کل استان تهران از حیث حجم کار، صلاحیت‌ها و میزان وارده تصریح کرد: با تمامی این موارد، انتظار این است که در تهران بهترین آرا انشا و شاخص‌ترین احکام صادر شود و تهران از نظر دانش قضائی و اتقان آرا الگویی برای کشور باشد؛ اما تحقق حداکثری و مطلوب این مهم با رفع مشکل کمبود نیروی انسانی ممکن خواهد بود.

القاصی با اشاره به مساعدت‌هایی که تاکنون در جهت رفع مشکل کمبود نیروی انسانی به مجموعه قضائی استان تهران صورت گرفته است، گفت: ضمن قدردانی از تمامی اقدامات و مساعدت‌های صورت‌گرفته در تخصیص کارآموزان، اما ضرورت دارد به مشکل کمبود نیروی انسانی در مجموعه قضائی استان تهران به‌طور ویژه نگاه شود؛ چرا که در استان تهران ۱۲۰ مجتمع و حوزه قضائی وجود دارد و نمی‌توان با اقدامات مقطعی و کوتاه‌مدت این مشکل را رفع کرد.

مجموعه قضائی استان تهران، پیشانی عدلیه محسوب می‌شود

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن تاکید بر این گزاره که مجموعه قضائی استان تهران، پیشانی عدلیه محسوب می‌شود، گفت: ضرورت دارد در جذب و تخصیص کارآموزان قضائی برای استان تهران تدبیر ویژه‌ای اندیشیده شود و با این اقدام در جهت برون‌رفت از مشکل کمبود نیروی انسانی تصمیم اساسی اتخاذ شود.

وی در ادامه ضمن قرائت میزان پست‌های بلاتصدی در دادگستری کل استان تهران به تفکیک واحدهای قضائی اظهار کرد: مساعدت در زمینه جذب نیروی قضائی در استان تهران فی‌الواقع مساعدت به کل قوه قضائیه است؛ چرا که مجموعه قضائی استان تهران بیشترین حجم کار و مراجعه‌کننده را دارد و بر همین اساس ورود هر گونه خلل در حوزه فعالیت این مجموعه، آثار قابل توجهی در پی خواهد داشت.

القاصی با بیان اینکه اطاله دادرسی یکی از چالش‌های اساسی موجود در دادگستری کل استان تهران است، عنوان کرد: همکاران قضائی تلاش‌های زیادی را در جهت کاهش فواصل رسیدگی‌ها انجام داده‌اند و در حال حاضر به‌طور تمام قد در حال فعالیت هستند؛ اما حل ریشه‌ای این مشکل علاوه بر تلاش بیش از پیش و جهادگونه همکاران، نیازمند تأمین نیروی انسانی لازم است.

رئیس کل دادگستری استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود «کارسنجی» را از جمله اولویت‌های مجموعه قضائی استان تهران ذکر کرد و در عین حال ضرورت «توزیع و چرخش عادلانه نیروی انسانی» به‌منظور «جانشین‌پروری» و «تخصص‌گرایی» در مجموعه را مورد تاکید قرار داد.
رئیس کل دادگستری استان تهران در بخش پایانی سخنان خود مجدداً از معاون محترم منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه به جهت تعاملات مستمر و همیشگی قدردانی کرد.

کسب رتبه مدیر برتر ملی نشان‌دهنده کار جهادی در دادگستری کل استان تهران است

محمدباقر الفت؛ معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه نیز ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و گرامی‌داشت انتخاب ریاست کل دادگستری استان تهران به‌عنوان «مدیر برتر ملی قوه قضائیه» اظهار کرد: کسب این رتبه نشان‌دهنده کار جهادی، همبستگی و پیوستگی در دادگستری کل استان تهران است.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به وضعیت خاص و ویژه دادگستری کل استان تهران از جهت صلاحیت‌های قضائی تصریح کرد: تصور نمی‌کنم که در کشور سازمانی حساس‌تر از دادگستری کل استان تهران از نظر نوع عملکرد وجود داشته باشد و بر همین اساس به‌طور قطع، فعالیت در دادگستری کل استان تهران از حساسیت بالایی برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه دادگستری کل استان تهران ذخیره‌گاه نیروی انسانی قوه قضائیه محسوب می‌شود، عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر مجموعه قضائی استان تهران ظرفیت مدیریتی بالا و قابل توجهی را دارد و عزیزان با تدبیر قابل توجهی به انجام امور مشغول هستند.

الفت با اشاره به تلاش در جهت تقویت دادگستری کل استان تهران از حیث نیروی انسانی عنوان کرد: ۵۰ نفر از قضات مستعد جهت گذراندن دوره دکتری به دانشگاه جامعه المصطفی معرفی شده اند و تعداد قابل توجهی از کارکنان مستعد نیز برای تقویت کادر اداری و قضائی در راستای کادر سازی وارد دوره‌های کارگاهی و دوره‌های کوتاه مدت آموزشی در دانشگاه‌های معتبر کشور شده و خواهند شد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه در ادامه از اتمام کار اصلاح آئین‌نامه گروه‌های شغلی خبر داد و گفت: مهارت‌افزایی از جمله محورهایی است که در قوه قضائیه باید مورد پیگیری قرار گیرد و این مهم با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و حرفه‌ای ممکن خواهد بود.

وی با بیان اینکه توزیع کار در قوه قضائیه در برخی موارد عادلانه نیست، اظهار کرد: مدیر خوب و قوی فردی است که بتواند همگان را به کار گمارده و از ظرفیت تمامی مجموعه به نحو عادلانه استفاده کند.

حاجی رضا شاکرمی، قائم مقام دادگستری کل استان تهران نیز در این نشست اهم علل ضعف در نخبه‌گزینی در دادگستری کل استان تهران را تشریح کرد.

سید رضا سجودی معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان تهران نیز در خصوص وضعیت نیروی انسانی در این مجموعه توضیحاتی ارائه کرد.

در پایان با اهدای لوح تقدیر توسط معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه از سه نفر از قضات تقدیر به‌عمل آمد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر زیباترین خانم بازیگر جهان در دام منحرفان جنسی ! / نوه جذاب آمیتا باچان در دام پدوف...