نکات تغذیه ای که نوزاد را از خوردن شیرمادر فراری می دهد


نکات تغذیه ای که نوزاد را از خوردن شیرمادر فراری می دهد

عضو انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر، در خصوص اهمیت تغذیه مادران شیرده، نکاتی را متذکر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مژگان مظلوم، در برنامه مادر و کودک شبکه سلامت سیما، گفت: مادران از ابتدای بارداری، باید هم به فکر سلامتی خود و هم سلامتی جنین باشند. پس از به دنیا آمدن نوزاد، تغذیه صحیح مادر همراه با شیردهی موفق، منجر به سلامتی مادر و رشد و نمو کامل شیرخوار می‌شود.

وی افزود: مادرانی که وزن طبیعی دارند، در دوران شیردهی، تنها نیاز به افزایش مصرف ۵۰۰ کالری بیشتر از نیاز روزانه خود دارند.

مظلوم همچنین تاکید کرد: مادران شیرده نباید بیشتر از این میزان کالری دریافت کنند، زیرا در صورت پرخوری دچار اضافه وزن خواهند شد. به عبارت دیگر، خوردن و نوشیدن مادران شیرده باید به صورتی باشد که گرسنگی و تشنگی آنها مرتفع شود. قابل توجه است که پرخوری و پرنوشی تأثیری در افزایش میزان شیر مادر ندارد.

وی در مورد میزان مصرف مایعات در مادران شیرده گفت: میزان استاندارد مصرف مایعات برای مادر شیرده در ۲۴ ساعت، حدود دو لیتر است. البته مصرف این مایعات تنها شامل آب و دیگر نوشیدنی‌ها نیست و مایعات مصرف شده از طریق غذاها را نیز شامل می‌شود.

مظلوم یادآور شد: مصرف بیش از حد مایعات توسط مادر شیرده حتی می‌تواند باعث کاهش ترشح شیر مادر شود.

این مربی و مشاور شیردهی افزود: سبد غذای یک مادر شیرده باید شامل تمامی گروه‌های مواد غذایی که ۵۰ درصد انواع کربوهیدرات، ۳۰ درصد چربی و ۱۵ درصد پروتئین است، باشد. در عین حال نباید محدودیت غذای خاصی برای تغذیه مادر شیرده وجود داشته باشد، به طوری که خودداری بعضی از مادران شیرده در مصرف مواد لبنی، کار کاملاً اشتباهی است.

وی ادامه داد: در تغذیه مادران شیرده نیازی به تغییر تعداد (افزایش) وعده‌های غذایی نیست. همچنین، مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه، چای پر رنگ و نوشابه‌های کافئین دار و مصرف غذاهایی با ادویه تند، می‌تواند باعث بی‌قراری در شیرخوار شود.

مظلوم ادامه داد: ضروری است مادران شیرده، مکمل‌ها و ویتامین‌هایی را که در دوران بارداری به توصیه پزشک مصرف می‌کرده‌اند، در دوران شیردهی نیز ادامه دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مواد غذایی می‌توانند مزه و بوی شیر مادر را تغییر دهند، گفت: مواد غذایی بودار، مانند سیر، پیاز و سبزیجات معطر، می‌توانند طعم و مزه شیر مادر را تغیر دهند، بعضی از شیرخواران نسبت به این تغیرات حساس هستند و از خوردن شیر امتناع می‌کنند. همچنین ورزش‌های سنگین مادر در هنگام شیردهی، می‌تواند با ترشح اسیدلاکتیک، طعم شیر را ترش کند و باعث پرهیز شیرخوار از خوردن شیرمادر شود.

مظلوم به مادران شیرده توصیه کرد: از دادن پستانک و سرشیشه به نوزاد خود خودداری کنند، زیرا می‌تواند باعث امتناع شیرخوار از مکیدن سینه مادر و محرومیت از شیر مادر شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا