توصیه امام حسین(ع) بر صبر مثبت بر انتظار فرج/ بشارت سیدالشهداء(ع) درباره ظهور


توصیه امام حسین(ع) بر صبر مثبت بر انتظار فرج/ بشارت سیدالشهداء(ع) درباره ظهور

یک کارشناس مهدوی با بیان اینکه در روایتی از امام حسین(ع) بر صبر در عصر غیبت توصیه و اجر آن مجاهدت در رکاب رسول خدا(ص) بیان شده است، گفت: سیدالشهداء(ع) درباره عصر غیبت تصریحات و نسبت به ظهور بشارت دارند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، در سلسله گفتگوهایی با حجت‌الاسلام «محمدرضا فوادیان»، کارشناس مهدوی، دبیر علمی اندیشکه مهدویت و صاحب آثاری همچون «از حسین(ع) تا مهدی(عج)» به بررسی پیوند عاشورای سیدالشهداء(ع) با ظهور امام زمان(ع) می پردازیم که در ادامه شماره ششم آن را می خوانید:

حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه امام حسین(ع) تصریحاتی درباره عصر غیبت فرزندشان حضرت بقیه الله الاعظم(عج) دارند، اظهار کرد: از ایشان نقل است که فرمودند: «نهمین از فرزند من، امام قائم به حق است و خدای متعال زمین را به واسطه او پس از مرگ زمین، زنده می‌کند و دین حق را به دست او بر همه ادیان چیره نماید گر چه مشرکان را ناخوش آید و او را غیبتی است که اقوامی در آن از دین برمی‌گردند و عده‌ای ثابت و پابرجا مانند و اذیت شوند. به آنها گفته می شود: اگر راست می گویید، این وعده (ظهور) چه وقت عملی می شود؟ بدانید کسی که در دوران غیبت بر آزار و تکذیب صابر باشد مانند مجاهدی است که با شمشیر پیش‌روی رسول خدا(ص) مجاهده کرده است».(کمال الدین، ج1، ص۳۱۷، ب۳۰، ح۳)

دبیر علمی اندیشکده مهدویت تصریح کرد: در این روایت وظیفه منتظران برای زمینه‌سازی ظهور به خوبی بیان شده است. یکی از وظایف شیعیان در این باره صبر مثبت است؛ صبر مثبت یعنی حضور در اجتماع و مجاهدت برای ظهور و تحمل ناملایمات و سایر محنت‌ها.

وی با بیان اینکه علاوه بر این در بیان امام حسین(ع) درباره ظهور نیز بشارت داده شده است، گفت: بشارت به ظهور امام مهدی(عج) حقیقتی شادی‌بخش است که معصومان(ع) مژده آن را داده اند چنان که از حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که فرمودند: دوازده مهدی از ما است که نخستین آنان علی بن ابیطالب و آخرین آنان نهمین فرزند من است که او امام قائم به حق است، خداوند زمین مرده را به وسیله او زنده می کند و دین حق را بر تمام ادیان پیروز می‌گرداند…».(بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۳۳)

حجت الاسلام فوادیان ادامه داد: علاوه بر این، عبدالله بن عمر می‌گوید: از حسین بن علی(ع) شنیدم که می‌فرمود: «اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند آن روز را به قدری طولانی فرماید تا آنکه مردی از فرزندان من خروج نماید و زمین را پر از عدل و داد نماید، همچنان که پر از ظلم و جور شده باشد، من از رسول خدا (ص) این چنین شنیدم». (معجم احادیث الامام المهدی(عج)، ج۱، ص۱۵۷). این مژده‌ها در طول تاریخ امید را در دل عاشقان و شیفتگان مکتب اهل‌بیت(ع) ایجاد کرده و رشد داده و سبب حیات، رشد، بالندگی، حرکت و تلاش آنها شده است.

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه درباره روز قیام و ظهور حضرت حجت(ع)، روایات مختلفی وارد شده و نوروز، عاشورا، شنبه و یا جمعه را روز ظهور معرفی شده است، ابراز کرد: امام محمدباقر(ص) می فرمایند: «گویا حضرت قائم(عج) را می‌بینم که روز عاشورا، روز شنبه بین رکن و مقام ایستاده و جبرئیل پیش روی او ندا می‌کند: بیعت برای خدا است. پس زمین را پر از عدل می‌کند؛ همان‌گونه که پر از ظلم و جور شده بود». (غیبت طوسی، ص ۲۷۴).

وی افزود: و از امام صادق(ع) است که فرمودند: «قائم ـ درود خدا بر او بادـ در شب بیست و سوم ماه رمضان، به نام (شریفش) ندا می‌شود، و در روز عاشورا، روزی که حسین بن علی(ع) در آن کشته شد، قیام خواهد کرد». (معجم احادیث الامام مهدی، ج۳، ص۲۳۹).

حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه امام مهدی(عج) پس از ظهور به خوانخواهی امام حسین(ع) برمی خیزد، تأکید کرد: حضرت سیدالشهداء(ع) به امام سجاد(ع) فرمودند: «ای پسرم، ای علی! سوگند به خدا که خون من از جوشش باز نمی‌ایستد تا این که خداوند، مهدی را برانگیزد. او به انتقام خون من، از منافقان فاسق و کافر، هفتاد هزار نفر را می‌کشد»(مناقب ابن شهر آشوب، ج ۴، ص ۸۵). هروی می‌گوید: به حضرت رضا(ع) عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! نظرتان درباره این سخن امام صادق(ع) که می فرماید: «هرگاه قائم ما قیام کند، بازماندگان قاتلان امام حسین(ع) به کیفر کردار پدرانشان کشته می شوند» چیست؟ امام رضا(ع) در پاسخ فرمودند: «این سخن صحیح است».

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان