تربیت مشاوران شیردهی/ فواید تغذیه با شیرمادر


تربیت مشاوران شیردهی/ فواید تغذیه با شیرمادر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر اهمیت تغذیه با شیرمادر تاکید و از تربیت مشاوران شیردهی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا سهرابی، با اشاره به فواید بسیار زیاد شیرمادر، خاطرنشان کرد: شیر مادر کامل‌ترین و سازگارترین غذا برای نوزاد است و تا پایان شش ماهگی به تنهایی برای تغذیه شیرخوار کافی است.

به گفته وی، کودکانی که از شیرمادر تغذیه می‌شوند ایمنی بهتری در مقابل بیماری‌ها دارند و کمتر به بیماری‌های گوارشی و اسهال مبتلا می‌شوند.

سهرابی، برقراری ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد را از دیگر فواید تغذیه با شیر مادر برشمرد و تاکید کرد: تلاش ما این است که هیچ کودکی از این نعمت الهی محروم نشود

وی، عدم شیردهی مادر به نوزاد را باعث ایجاد پیامدهای زیادی در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی برشمرد.

سهرابی، بخشی از جمعیت شاغل کشور را متشکل از زنانی برشمرد که در سنین باروری هستند و یادآور شد: حمایت اجتماعی و قانونی از این قشر در فرزندآوری و تشویق به تغذیه با شیر مادر اهمیت به سزایی دارد.

به گفته وی، در قانون ترویج تغذیه با شیرمادر و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به این حمایت‌ها توجه شده و در همین راستا مواد قانونی تصویب شده است.

سهرابی، مرخصی زایمان و مرخصی ساعتی شیردهی مادران شاغل، آماده‌سازی اتاق شیردهی و مهد کودک در محل کار و تأمین امنیت شغلی مادران پس از زایمان و بازگشت به کار را از جمله این قوانین برشمرد و افزود: همه سازمان‌ها، ادارات و نهادها ملزم به اجرای این قوانین هستند و علاوه بر وزارت بهداشت سایر بخش‌ها و سازمان‌ها نیز باید در بهبود این شرایط مشارکت و همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به تأثیر مثبت تغذیه با شیرمادر بر سلامت کودک به تبیین اقدامات حمایتی معاونت بهداشت دانشگاه از مادران در راستای ترویج تغذیه با شیر مادر پرداخت.

سهرابی، راه اندازی اتاق مادر و کودک در ۷۱ مرکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را از جمله این اقدامات برشمرد که در راستای اجرای ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تکریم و حفظ حقوق مادر و کودک انجام شده و فضایی امن با حفظ حریم خصوصی برای استراحت مادران باردار و شیردهی نوزادان است.

وی با اشاره به تربیت مشاوران شیردهی، گفت: سومین دوره تربیت مشاوران شیردهی به صورت تئوری و عملی با حضور ۲۵ فراگیر سال گذشته اجرا شد و مشاوران آموزش دیده پس از گذراندن آزمون OSCE در حال ارائه خدمات در سطوح محیطی هستند.

سهرابی همچنین از فعالیت ۱۹ مرکز مشاوره شیردهی در حوزه تحت پوشش دانشگاه خبر داد که بیش از ۳ هزار مشاوره شیردهی توسط آنها در سامانه اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۱ ثبت شده است.

به گفته وی، برگزاری دوره‌های آموزشی آمادگی زایمان طبیعی، اهمیت تغذیه با شیر مادر و فواید هم آغوشی مادر و نوزاد (برای بیش از ۷ هزار و۸۰۰ مادر)، آموزش مباحث کتب «قدم نو رسیده مبارک» و «مراقبت و نگهداری از نوزادان نارس» در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت و بخش خصوصی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این راستا بود.

سهرابی، آموزش مادران را در موفقیت شیردهی در ساعات اولیه پس از تولد نوزاد بسیار مهم عنوان کرد و یادآور شد: در ۴۰ بیمارستان دوست‌دار کودک تحت پوشش این دانشگاه، آموزش‌های لازم در خصوص اهمیت تغذیه با شیر مادر در بخش‌های زنان، کلینیک بارداری، بلوک زایمانی، NICU و بخش اطفال به مادران ارائه می‌شود.

به گفته وی، برگزاری کمیته دانشگاهی ارتقای سلامت نوزادان، کارگاه‌های آموزشی مشاوران شیردهی درخصوص اهدای شیر به بانک شیرمادر، طراحی چک لیست بازدید از اتاق مادر و کودک، تهیه منابع آموزشی برای سفیران سلامت و رابطان بهداشت و بازآموزی مراقبان سلامت و بهورزان از دیگر فعالیت‌های انجام شده در راستای ترویج تغذیه با شیرمادر توسط معاونت بهداشت دانشگاه بوده است.

سهرابی تاکید کرد: تغذیه با شیر مادر به تضمین بقا، سلامت و رفاه فرزندان و خانواده‌های آنها کمک می‌کند و در دستیابی به اهداف توسعه پایدار نقش کلیدی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !