لزوم همکاری ایران و ترکمنستان برای مدیریت گرد و غبار


لزوم همکاری ایران و ترکمنستان برای مدیریت گرد و غبار

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سوابق همکاری‌های محیط زیستی ایران و ترکمنستان گفت: یکی از اثرات تغییرات اقلیمی بر کشورهای منطقه، بروز توفان‌های گرد و غبار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج حشمتی در نشست با بابانیازاف، وزیر محیط زیست ترکمنستان که به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران مطالعاتی ذیل برنامه عمل زیرمنطقه‌ای برای شناسایی کانون‌های اصلی گرد و غبار انجام داده است. در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد یکی از کانون‌هایی که مناطق شمال و شمال شرق ایران را تحت تأثیر قرار داده است، در صحرای قره قوم ترکمنستان واقع شده است که ۱۰ میلیون هکتار وسعت دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: توفان‌های گرد و غبار از منشأ این کانون، پنج استان شمالی کشور ما را در فصول بهار و پاییز تحت تأثیر قرار می‌دهد، به‌نحوی که گاهی دید افقی به کمتر از ۱۰۰۰ متر می‌رسد.

ایرج حشمتی با اشاره به سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به ترکمنستان در اسفندماه سال گذشته، امضای یک یادداشت تفاهم برای انجام اقدامات مشترک به منظور مقابله با گرد و غبار را بسیار سازنده توصیف کرد.

وی برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس منطقه‌ای وزرای محیط زیست در ۲۱ تیرماه سال ۱۴۰۱ به میزبانی تهران را یک نقطه عطف برای همکاری‌های محیط زیستی کشورهای منطقه دانست و گفت: پس از برگزاری این اجلاس و به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، مجمع عمومی سازمان ملل متحد میزبانی برگزاری کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار را به کشور ما واگذار کرد که این کنفرانس در ۱۸ و ۱۹ شهریورماه امسال در تهران در سطح بلندپایه برگزار خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از وزیر محیط زیست ترکمنستان برای حضور مؤثر ایشان در این کنفرانس دعوت کرد.

حشمتی در ادامه خاطرنشان کرد: در اجلاس منطقه‌ای وزرای محیط زیست، برنامه عمل زیرمنطقه ای تهیه شده را تقدیم هیأت ترکمنستانی کردیم اما هنوز اظهار نظری در این زمینه به ما ارائه نشده است. ما مشتاق هستیم که در اسرع وقت از دیدگاه‌های ارزشمند شما استفاده کنیم.

وی همچنین بر اجرای مصوبات قبلی کنوانسیون تهران و رفع موانع اجرای آن به منظور حفاظت مؤثر از محیط زیست دریای خزر تاکید کرد.

حشمتی در پایان بر لزوم انجام بازدیدهای میدانی از کانون‌های گرد و غبار و انتقال تجربیات بین دو کشور تاکید کرد.

در این دیدار، بابانیازاف - وزیر محیط زیست ترکمنستان - هم با تاکید بر اهمیت حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی، به برخی از اقدامات انجام شده در کشور متبوع خود اشاره کرد و گفت: حفظ محیط زیست جهان شمول است و می‌بایست با تشریک مساعی بین همه کشورها برای چالش‌های محیط زیستی تصمیم گیری کرد.

وی توسعه پوشش گیاهی را یکی از روش‌های مؤثر برای مبارزه با گرد و غبار و بیابان‌زایی عنوان و تصریح کرد: متأسفانه به دلیل تغییرات اقلیمی، بارندگی‌ها کاهش یافته و این موضوع منجر به تخریب پوشش گیاهی شده است.

بابانیازاف ضمن استقبال از دعوت ایران برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی مقابله با توفان‌های گرد و غبار، بر علاقه‌مندی کشورش جهت حضور و مشارکت فعال در اجرای آن تاکید کرد.

وی همچنین اجرای مصوبات کنوانسیون تهران را لازم دانست و آن را اهرم مناسبی برای حفاظت از محیط زیست دریای خزر عنوان کرد

وزیر محیط زیست ترکمنستان در پایان بر آمادگی کشورش برای انجام همکاری‌های محیط زیستی با ایران و دیگر کشورهای منطقه تاکید کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط