انتظاری که برای فرج می‌کِشیم استمرار عاشورا است/ منتظران با امر به معروف حسینِ زمان را یاری کنند


انتظاری که برای فرج می‌کِشیم استمرار عاشورا است/ منتظران با امر به معروف حسینِ زمان را یاری کنند

یک خطیب مذهبی با بیان اینکه ظهور امام زمان(عج) و انتظاری که برای فرج ایشان می‌کِشیم استمرار عاشورای حسینی است، گفت: همانطور که امام حسین(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند این واجب شرعی از وظایف اصلی منتظران به شمار می‌رود.

خبرگزاری شبستان، گروه غدیر و مهدویت -آمنه مستقیمی: در تعابیری که داشته‌های شیعه را معرفی می‌کند از عاشورای سیدالشهداء(ع) به عنوان بال سرخ و از ظهور امام مهدی(عج) به عنوان بال سبز این مکتب یاد می‌شود، تعبیری که معانی ژرفی را در خود جای داده است ... اینکه بین این دو بال چه ارتباط معناداری وجود دارد و چطور می‌توان از عاشورا به ظهور رسید محوری است که به مناسبت فرارسیدن عاشورای حسینی و در گفتگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر «ناصر رفیعی»، خطیب و کارشناس مذهبی و عضو هیئت‌علمی جامعة المصطفی‌(ص) العالمیه به بحث و بررسی گذاشته‌ایم و مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود:

آیا می‌توان بین عاشورای حسینی و ظهور امام مهدی(عج) ارتباط معنادار متصور شد؟ این مسئله در آموزه‌های دینی چه تجلّیاتی دارد؟

در دعاها و زیارات و آموزه‌های دینی دائماً تلاش بر آن است که بین عاشورا و ظهور امام مهدی(عج) ارتباط برقرار شود برای مثال در دعای پرفیض ندبه می‌خوانیم: «أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ»؛ اینجا این سوال پیش می‌آید که چرا از انتقام ظلم‌هایی که بر امیرالمومنین(ع) یا ظلم‌هایی که بر موسی‌بن‌جعفر(ع) رفته است، در این دعا سخن به میان نیامده است؟! این تصریح در لسان دعا پیوند عاشورا و امام مهدی(عج) را بیان کرده است. علاوه بر این در زیارت عاشورا که سال‌ها قبل از ولادت امام مهدی(عج) انشاء شده است، می‌خوانیم: «أَنْ یَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِکَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ». علاوه بر این، در نقلی است که وقتی امام زمان(عج) ظهور و در مکه خود را معرفی می‌کنند در نخستین بیانات می‌فرمایند: «یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشاناً»، در زیارت ناحیه مقدسه هم امام زمان(عج) به واقعه عاشورا اشاره کرده و بیان می‌کنند: در مصائب جدشان خون می‌گریند. این فرازها و تصریحاتی دعاها و زیارات پیوند عمیق و وثیق بین عاشورا و ظهور را نشان می‌دهد و اینکه برای رسیدن به ظهور باید از معبر عاشورا حرکت کنیم.

انتظار برای فرج و ظهور امام مهدی(عج) چطور ما را با عاشورای حسینی مرتبط می‌کند آیا این انتظار ما را به اهدافی که امام حسین(ع) در قیام خود داشتند نائل می‌کند؟

ظهور امام زمان(عج) و انتظاری که برای فرج ایشان می‌کِشیم استمرار عاشورای حسینی است؛ به عبارت دیگر، پرچمی که امام حسین(ع) در عاشورای 61 هجری به اهتزاز درآوردند، به دست مبارک امام زمان(عج) به مقصد می‌رسد و آن سنتی که حضرت اباعبدالله(ع) برای احیای آن قیام کردند در عصر طلایی ظهور احیاء و حاکم می‌شود. از این رو، انتظار برای فرج یعنی انتظار برای آمدن حسین زمان و بیان این مهم است که اگر در کربلا نبودیم تا اباعبدالله الحسین(ع) را یاری کنیم امروز با انتظار و یاری فرزندشان به ندای «هل من ناصرٍ ینصرنی» پاسخ می‌دهیم.

البته باید مراقب باشیم انتظار ما از مسیر صحیح منحرف نشود؛ چراکه امام حسین(ع) توسط برخی از منتظران خود به شهادت رسیدند همان‌ها که برای آمدن حضرت(ع) نامه ارسال و ایشان را دعوت کردند و به نوعی منتظر حضرت سیدالشهداء(ع) بودند اما بعد بدترین جنایات را در حق ایشان و اهل بیت‌شان روا داشتند. کلاس انتظار همان کلاس درس عاشورا است و باید مراقب بود انتظارها به کربلایی دیگر ختم نشود!

بین اصحاب عاشورایی امام حسین(ع) و اصحاب آخرالزمانیِ امام مهدی(عج) چه شباهت‌هایی وجود دارد و بین آنها در اوصاف و ویژگی‌ها چه اشتراکاتی هست؟

بین یاران امام حسین(ع) و امام مهدی(عج) وجوه شباهت بسیار است؛ برای مثال وفاداری از اوصافی است که اصحاب عاشورایی امام حسین(ع) در بالاترین حد آن را دارا بودند چنان که حضرت(ع) در شب عاشورا به آنها فرمودند: من یارانی باوفاتر از شما نمی‌شناسم امام زمان(عج) نیز در نامه به شیخ مفید تأکید کردند: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ؛ اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد، در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل می شدند، ...» یعنی ایشان نیز بر وفای به عهد تأکید دارند.

ویژگی دیگری که به وفور در اصحاب سیدالشهداء(ع) وجود داشت، استقامت و پایداری است چنان که امام حسین(ع) در روز عاشورا و بر بالین شهدا این آیه «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا» (احزاب، 23) را به کرّات تلاوت می‌کردند بدین معنا که «در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.» امروز هم استقامت و پایداری صفتی است که آراستگی به آن می‌تواند ما را در خیمه امام زمان(عج) وارد ‌کند.

ولایت‌پذیری وصفی دیگر است که اصحاب باوفای امام حسین(ع) به زیباترین نوع آن آراسته بودند تا جایی که شخصیتی به عظمت حضرت عباس(ع) وقتی امامش به جای میدان رفتن به او فرمان سقّایی و آب آوردن می‌دهد، اطاعت کرده و سر باز نمی‌زند؛ ولایت پذیری ویژگی‌ای است که مانع از حسرت عظیم روز قیامت می‌شود و یاران آخرالزمانی امام مهدی(عج) نیز به آن آراسته‌اند و آنها که می‌خواهند در خیمه امام مهدی(عج) و منتظران راستین وارد شوند نیز باید چنین باشند.

کدامیک از اهداف قیام حسینی که حضرت سیدالشهداء(ع) برای آن دست به قیام زدند به عنوان وظیفه امروزی منتظران فرج هم دنبال شود؟

امام حسین(ع) در تبیین اهداف قیام عاشورا بر امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرده و فرمودند: «اُریدُ اَن آمُرَ بالمعرُوفِ وَ اَنهى عن المنکرِ» دیگر ائمه معصوم(ع) هم نسبت به این واجب شرعی اهتمام و اقدام داشته‌اند چنان که در زیارت‌نامه آن حضرات(ع) می‌خوانیم: «اَشهَدُ اَنَّکَ قَد اَقَمتَ الصَّلاةَ وَ آتَیتَ الزَّکاةَ وَ اَمَرتَ بِالمَعروفِ وَ نَهَیتَ عَنِ المُنکَر». امروز و در عصر غیبت امام زمان(عج) امر به معروف و نهی از منکر از وظایف اصلی منتظران است چنان که جزء اهداف اصلی قیام حضرت حجت(عج) محسوب می‌شود.

باید توجه داشت معروف یعنی آنچه مورد فرمان خدا، پیامبر(ص) و ائمه(ع) و منکر یعنی آنچه مورد نهی خداوند، رسول‌خدا(ص) و ائمه(ع) است. برای مثال عدل، احسان، رسیدگی به خویشان جزء معروفات و گناهانی همچون فحشاء ازجمله منکرات است. باید توجه داشت امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نظارت اجتماعی دو عامل اصلی در قوام جامعه است و به اصلاح فردی و اجتماعی ما کمک می‌کنند. این امر به معروف است که شهیدپروری می‌کند و جوانان را برای حضور در خیمه امام زمان(عج) و شهادت در رکاب ایشان پرورش می‌دهد؛ لذا باید در جامعه منتظر دولت موعود این واجب شرعی با جدیت دنبال شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


با بطری خالی نوشابه و آب معدنی کاردستی های جالب بسازید