تأویل مهدوی امام حسین(ع) از آیه «وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا»/ کیفیت امر فرج در کلام سیدالشهداء(ع)


تأویل مهدوی امام حسین(ع) از آیه «وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا»/ کیفیت امر فرج در کلام سیدالشهداء(ع)

حجت‌الاسلام فوادیان با بیان اینکه امام حسین(ع) برخی آیات قرآن را به حضرت مهدی(عج) تأویل کرده‌اند، گفت: ایشان همچنین درباره ویژگی‌هایی که امام زمان(عج) از انبیاء ارث برده و بر اصلاح امر فرج در یک شب تصریح کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، در سلسله گفتگوهایی با حجت‌الاسلام «محمدرضا فوادیان»، کارشناس مهدوی، دبیر علمی اندیشکه مهدویت و صاحب آثاری همچون «از حسین(ع) تا مهدی(عج)» به بررسی پیوند عاشورای سیدالشهداء(ع) با ظهور امام زمان(ع) می پردازیم که در ادامه شماره نخست آن را می خوانید:

امام مهدی(عج) در نگاه امام حسین(ع)

حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه امام حسین(ع) در برخی روایات به حضرت بقیه الله الاعظم(عج) اشاره کرده اند، اظهار کرد: ایشان آیات ابتدایی سوره مبارکه شمس را به حضرت حجت(عج) تأویل کرده اند؛ امام باقر (ع) می‏فرمایند: حارث اعور به امام حسین (ع) عرض کرد: ای زاده رسول خدا! فدایت شوم. مرا از معنای آیه شریفه «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا؛ سوگند به خورشید و گسترش نور آن‏» مطّلع ساز. حضرت(ع) فرمودند: مراد از خورشید، رسول الله (ص) است؛ وی پرسید: فدایت شوم! منظور از آیه شریفه «وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها؛ سوگند به ماه چون پس از آن آید» چیست؟ فرمودند: منظور از ماه، امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) است که بعد از پیامبر(ص) است. سپس عرضه داشت: مقصود از آیه شریفه «وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا؛ و سوگند به روز و چون آن را روشن سازد» چیست؟ فرمودند: مقصود از روز، قائم آل محمد (عج) است که زمین را پر از قسط و عدل کند.

این کارشناس مهدوی ادامه داد: امام باقر(ع) درباره آیه ۳۳ سوره مبارکه اسراء که می فرماید: «وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۗ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا فَلَا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ ۖ إِنَّهُ کَانَ مَنْصُورًا؛ کسی را که خداوند خونش را حرام شمرده، به قتل نرسانید، مگر به حق و آن کسی که مظلوم کشته شده، برای ولیش سلطه (حق قصاص) قرار دادیم؛ اما در قتل اسراف نکند، چرا که او مورد حمایت است» فرمودند: او حسین بن علی(ع) است که مظلوم کشته شد و ما اولیای او هستیم.

وی تصریح کرد: سپس حضرت باقرالعلوم(ع) فرمودند: «و قائم(عج) ما چون قیام کند، در طلب انتقام خون امام حسین (ع) برآید؛ پس می‏کُشد تا جایی که گفته می‏شود اسراف در قتل کرده است. مقتول، حسین (ع) و ولیّ او قائم (عج) است. و اسراف در قتل این است که غیر قاتل او کشته شود. او منصور است؛ زیرا از دنیا نمی‏گذرد تا این که یاری شود به مردی از خاندان پیامبر(ص) که زمین را پر از قسط و عدل کند، همچنان‏که پس از جور و ظلم شده باشد». (تفسیر عیاشی ج 2، ص ۲۹۰) و از امام رضا(ع) است که فرمودند: آیه «وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا» درباره حسین بن علی(ع) و مهدی(ع) نازل شده است(ینابیع المودة، ص ۵۹۰)

دبیر علمی اندیشکده مهدویت با بیان اینکه امام حسین(ع) به شباهت حضرت مهدی(عج) به انبیاء و اولیاء تصریح کرده اند، گفت: از حضرت سیدالشهداء(ع) در این باره است که: «در نهمین فرزند من سنتی از یوسف و سنتی از موسی بن عمران است، او قائم ما اهل‌بیت است و خدای تعالی امر او را در یک شب اصلاح می‌فرماید.»(کمال الدین، ج۱، ص۳۱۷، ب۳، ح۱) این روایت بر اصلاح امر امام زمان(عج) به صورت ناگهانی و دفعی تصریح دارد.

اشارت های امام مهدی(عج) به امام حسین(ع)

حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه در کلام امام مهدی(عج) نیز تصریحاتی نسبت به حضرت سیدالشهداء(ع) وجود دارد، ابراز کرد: چنان که ایشان آیه ابتدایی سوره مبارکه مریم را به امام حسین(ع) تأویل کرده و می فرماید: «این حروف از اخبار غیبی است که خداوند زکریا را از آن مطلع کرده و بعد از آن داستان آن را به حضرت محمد(ص) باز گفته است…».( معجم احادیث الامام المهدی(عج)، ج۴، ص۲۵۹).

نهمین فرزند از نسل حسین‌بن‌علی(ع)

این محقق و نویسنده مهدوی در ادامه بیان کرد: در بیش از ۳۰۰ روایت، وارد شده که امام مهدی(عج) نهمین فرزند امام حسین(ع) است و در بیشتر احادیثی که از رسول خدا(ص) درباره حضرت ولیعصر(عج) آمده، به آن حضرت(ع) به عناوینی چون: «از تبار پسرم حسین(ع)» و «از نسل این پسرم»، «نهمین فرزند پسرم حسین(ع)» معرفی شده است که مجموع روایات پیامبر(ص) در این باره 185 حدیث می شود.

وی تأکید کرد: از امام حسین(ع) نقل است که فرمودند: «رسول خدا(ص) در بشارتی به من فرمودند: «ای حسین! تو سید پسر و پدر ساداتی، و «نُه» فرزند از تو، امامان ابرار و امین و معصوم‌اند، و نهمین آنان مهدی قائم‌(عج) است. تو امام پسر امام و پدر ائمه هستی و نٌه فرزند از پشت تو ائمه ابرارند و نهمین آنان، مهدی است که دنیا را در آخر الزمان، پر از عدل و قسط می‌کند…».(کفایة الاثر، ص ۱۶۷)

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید