مساجد باید از انحصار گری خارج شوند


مساجد باید از انحصار گری خارج شوند

حجت الاسلام میثم تارم با بیان اینکه مساجد ما باید از انحصار گری خارج شوند، اظهار کرد: باید همه مردم به‌ ویژه جوانان را در مدیریت مسجد مشارکت داد چرا که اداره امور مسجد مستلزم دانش و بینش عمیق در همه ابعاد است.

حجت الاسلام میثم تارم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، ضمن گرامیداشت روز جهانی مسجد، گفت: مسجد را با توجه به روایات می توان این گونه تعریف کرد که محل نشست و برخاست پیامبران (ص)، خانه خدا، خانه اهل تقوا و بازاری از بازارهای آخرت است و پایگاه اصلی عبادت و یاد و ذکر خداوند تبارک و تعالی می باشد.
امام جمعه جیرفت هدف عالیه مسجد را ایجاد جامعه توحیدی جهانی براساس تربیت انسان برشمرد و خاطرنشان کرد: این تربیت از طریق آرامبخشی روحی و روانی فردی و اجتماعی است که الا بذکر الله تطمئن القلوب به واسطه ذکر خدا قلب ها آرام می شوند.
وی افزود: همچنین مسجد از طریق طهارت بخشی به فرد و جامعه که ان صلاه عن التنهی الفحشا و المنکر است و با حفظ فرد و جامعه از انحراف به تربیت انسان می پردازد.
حجت الاسلام تارم تربیت انسان ها را زمینه ساز جامعه جهانی توحیدی و حکومت واحد جهانی دانست و عنوان کرد: همان طوری که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند مسجد در گام اول انقلاب اسلامی، پیشران حرکت های انقلابی در شکل گیری و تثبیت انقلاب و نظام اسلامی بوده است.
امام جمعه جیرفت اظهار کرد: رونق گرفتن فضاهای دینی با برگزاری اردوهای جهادی بسیج سازندگی و سازمان بسیج مستضعفین از جمله برکات مسجد در گام اول انقلاب است که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند.
وی ابراز کرد: در حقیقت انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی پایه و اساس آن مسجد است همان طوری که ۸ سال دفاع مقدس به تعبیر سردار دلها مدیون مسجد است و این مسجد توانست در ۸ سال دفاع مقدس رزمندگان اسلام را تربیت کند.
حجت الاسلام تارم بیان کرد: امام راحل می فرماید؛ «مسجد سنگر است سنگرها را حفظ کنید» و از طرف دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی هم نماز جمعه را قرارگاه و قطب فرهنگی شهر معرفی کرده اند از این نتیجه می گیریم ما در این شرایطی که با جنگ ترکیبی، شناختی، فرهنگی، رسانه ای، اقتصادی و یک جنگ همه جانبه مواجه هستیم هم به قرارگاه و هم به سنگر نیاز داریم.
امام جمعه جیرفت ادامه داد: سنگر در وسط میدان عملیات است تا با تکیه بر سنگر بتوانیم عملیات انجام دهیم و اگر ما بتوانیم از ظرفیت سنگر بودن مسجد بهره ببریم و مسجد را واقعا سنگر تلقی کنیم و هسته مقاومت فرهنگی بدانیم باید برای این کار برنامه ریزی کنیم.
وی ابراز کرد: برنامه ریزی باید توسط هیئت امنا، امام جماعت و مسئولین و دست اندرکاران مربوط به مسجد انجام شود و اگر ما بتوانیم یک هیئت امنا و یک امام جماعت فعال داشته باشیم، قطعا مسجد می تواند مرکز تربیت مومن تراز باشد و همان طور که در ۸ سال رزمندگان اسلام را در مقابل آن جنگ فیزیکی تربیت کند.
حجت الاسلام تارم تصریح کرد: قطعا در این جنگ ترکیبی، شناختی، نرم افزاری و رسانه ای با یک هیئت امنا و امام جماعت فعال می توان رزمنده برای این جنگ را تربیت کرد.
امام جمعه جیرفت اضافه کرد: همه ما می دانیم دلیل کم رنگ شدن نقش مسجد و آن را به عنوان سنگر و پایگاه تلقی نکردن، این است که بیشتر متولیان مساجد کارآمد نیستند و با نیازهای روز جامعه آشنایی ندارند.
وی اظهار کرد: لازم است هیئت امنای مساجد و ائمه جماعت و سایر مسئولین و دست اندرکاران امور مساجد با استفاده از کارشناسان متعهد به طور علمی و دقیق با نیازهای روز جامعه آشنا شوند و نیازهای جوانان، خانواده ها و همسایگان مساجد را بررسی کنند.
حجت الاسلام تارم خاطرنشان کرد: باید موانع حضور مردم در مسجد را شناسایی و رفع کرد تا زمینه حضور خانواده ها، جوانان و نوجوانان در مسجد فراهم شود و ما باید این کار را از مشارکت خانواده ها در امور مساجد آغاز کنیم.
امام جمعه جیرفت با بیان اینکه مسجد فعال و پویا باید دارای فعالیت های متنوع و متعدد باشد، ابراز کرد: برنامه های عبادی مثل نماز و اعتکاف، فعالیت های امدادی که توسط هلال احمر و شبکه بهداشت انجام می شوند، برنامه های تربیتی و استمداد گرفتن از خانواده ها در این زمینه بسیار مهم و تأثیرگذار است.
وی با اشاره به این که توجه جدی به بهداشت و نظافت مساجد باعث جذابیت و جذب جوانان می شود، عنوان کرد: حضور زنان در مساجد سهم بسزایی در جذب فرزندان و همسران به مساجد دارد و از این رو باید محل استقرار بانوان بیشتر از محل استقرار آقایان از جذابیت، راحتی و مطلوبیت برخوردار باشد.
حجت الاسلام تارم تصریح کرد: توجه به قشر نونهال، کودک، نوجوان و جوان و داشتن برنامه حساب شده، دقیق و منظم برای آنها باعث رونق گرفتن و احیای مساجد خواهد بود.
امام جمعه جیرفت ادامه داد: سرکشی به خانواده ها و همسایگان مسجد، سرکشی از نخبگان مسجد و تشویق آنها می تواند راهی برای جذب مردم به مسجد باشد بنابراین باید نخبگانی همچون نخبه های علمی و ورزشی را شناسایی کرده و در مسجد از آنها تقدیر و تجلیل شود.
وی خاطرنشان کرد: امام جماعت و فرمانده پایگاه بسیج مسجد باید خوش فکر و مردم دار بودن و توجه خاص و ویژه به جوانان داشته باشد زیرا این مهم تاثیر بسزایی در جلب جوانان به مسجد دارد.
وی با اشاره به این امام جماعت نقش ممتاز و ویژه ای در جذب مردم به مسجد دارد، ابراز کرد: شایستگی، صلاحیت، عملکرد، شخصیت و برخورد او با مردم به ویژه جوانان و نوجوانان اثر عمیق و شگرفی در جذب آنها دارد و برعکس برخوردهای ناشایست، عدم صلاحیت ها و عدم شایستگی ها منجر به دفع افراد از مسجد می شود.
حجت الاسلام تارم تصریح کرد: امام جماعت، هیئت امنای مساجد و پایگاه های بسیج، بسیجیان و اعضای کانون های فرهنگی هنری مسجد باید به عنوان الگوی اخلاقی و رفتاری مطرح باشند تا مردم به ویژه جوانان و جوانان در امور فردی و اجتماعی به آنها تاسی کنند.
امام جمعه جیرفت اظهار کرد: در حقیقت محتوای اصلی اخلاقی، معرفتی و دینی در مسجد امام جماعت و هیئت امنا و کسانی دیگر که در مسجد مشغول خدمت رسانی هستند، می باشد که می توانند با همفکری و همدلی مسجدی فعال و با نشاط ایجاد کنند.
وی عنوان کرد: باید در این افراد روحیه کار جمعی و همکاری صمیمانه باشد و کارها را با یکدیگر تقسیم کنند و دارای روحیه صبر و حوصله و علاقه به کارهای مسجد داشته باشند.
حجت الاسلام تارم خاطرنشان کرد: جدیت در پیگیری امور مسجد، آشنایی با نیازهای جوانان و خانواده ها، اعتقاد به کار علمی و تخصصی می تواند موجب احیای یک مسجد فعال شود.
امام جمعه جیرفت با بیان اینکه مساجد ما باید از انحصار گری خارج شوند، اظهار کرد: باید همه مردم به‌ ویژه جوانان را در مدیریت مسجد مشارکت داد چرا که اداره امور مسجد مستلزم دانش و بینش عمیق در همه ابعاد است.
وی تاکید کرد: مسجد تراز مسجدی است که در کنار توجه به مسائل عبادی برای جنبه های فرهنگی، تربیتی، ورزشی، آموزشی و امدادی خانواده ها برنامه داشته باشد.

پایان پیام/586

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان