جمهوری اسلامی ایران عضو بریکس شد


جمهوری اسلامی ایران عضو بریکس شد

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور از عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در «بریکس» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران عضو بریکس شد. عضویت دائم در گروه اقتصادهای نوظهور جهانی یک پیشرفت تاریخ ساز و موفقیت استراتژیک برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

این موفقیت را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت سربلند ایران تبریک می‌گوئیم.

گفتنی است، دولت سیزدهم در راستای سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی، توسعه روابط با سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای را نیز در دستور کار خود قرار داده است. سرعت بخشیدن به فرآیند عضویت در سازمان همکاری شانگهای، تعمیق روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فعال‌تر کردن همکاری‌ها با سازمان اکو و … بیانگر تقویت سیاست چندجانبه‌گرایی است.

«بریکس» مجموعه قدرت‌های نوظهور اقتصادی است که برای تأمین بیشتر منافع خود به یک همگرایی اقتصادی بزرگ دست زده‌اند. بریکس در درجه اول به دنبال ایجاد مصونیت اقتصادی در برابر تکانه‌های اقتصادی کشورهای غربی در عرصه جهانی است، در عین حال که در دراز مدت و حتی میان مدت به دنبال کسب برتری اقتصادی در سطح جهان است تا بهتر بتواند سیاستهای مبتنی بر نگاه شرقی و جنوب-جنوب را در میان کشورهای جهان پیش ببرد.

رفتارهای زور گویانه و غیر قانونی کشورهای غربی بخصوص هفت کشور صنعتی جهان به رهبری آمریکا در عرصه اقتصادی، تحریم‌های اعمالی دلار و نقض مکرر قوانین تجارت آزاد جهانی تنها بخشی از ضررهای استیلای هژمون برتر اقتصادی غربی هاست، از این رو قدرت‌های نوظهور اقتصادی و صنعتی برای بقا و ثبات در رشد اقتصادی خود با همگرایی میان خود، به دنبال ایجاد توازن پایدار و راهگشا هستند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غمگین ترین سرنوشت را این بازیگران معروف داشتند / در پیری چه بلایی بر سرشان آمد؟! + فیلم