یکجانبه گرایی حفظ محیط زیست را به خطر می‌اندازد


یکجانبه گرایی حفظ محیط زیست را به خطر می‌اندازد

رییس جمهور گفت: نگاه نابرابر و ناعادلانه و یکجانبه گرایی موجود در مناسبات بین‌المللی، حفظ محیط زیست را به خطر می‌اندازد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در اجلاس بین المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار که صبح امروز شنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: دغدغه محیط زیست دغدغه‌ای عمومی است و مربوط به کشور خاصی نیست.

وی افزود: خطر به مخاطره افتادن محیط زیست برای امنیت غذایی و جامعه انسان‌ها وجود دارد، جدی است و همه کشورها را وا می‌دارد که به هم‌اندیشی و همکاری برای حفظ محیط زیست روی بیاورند.

رئیس جمهور ادامه داد: آنچه که در خصوص پدیده گرد و غبار و حفظ محیط زیست لازم است، این است که همه ما بدانیم خداوند متعال قانونی را در طبیعت قرار داده است و اگر از آب و خاک و هوا بهره‌برداری می‌کنیم باید به قوانین حاکم بر طبیعت احترام بگذاریم. اگر قانون طبیعت، دریاها، جنگل‌ها و محیط زیست شکسته شد خطر آن برای همه برای طبیعت است.

رئیسی اظهار داشت: شناخت قوانین حاکم بر طبیعت بسیار مهم است و احترام به قانون حاکم بر طبیعت بر حافظان محیط زیست و همه دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای کشف این قوانین و احترام به آن و نشکستن آنها لازم است و لذا همه باید در حفظ آن خود را موظف بدانند.

وی با اشاره به پدیده گرد و غبار افزود: یکی از دلایل وقوع پدیده گرد و غبار مسئله خشکسالی است.

رییس جمهور با تاکید بر اهمیت حفظ محیط زیست افزود: مناسبات سیاسی و دیپلماتیک باید در جای خود باشد ولی برای حفظ محیط زیست یک کمیته مشترک تشکیل شود و به صورت یک موضوع مشترک به آن اندیشیده و راهکارهای مناسب را برای آن مشخص و عمل کرده و بدون هیچ وقفه‌ای کار را دنبال کرد.

رئیسی با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست در قانون اساسی گفت: در قانون اساسی تاکید شده است که رشد و توسعه با حفظ محیط زیست باید باشد لذا لازم است توجه داشت؛ توسعه بله و به خطر افتادن محیط زیست خیر، زیرا محیط زیست نباید به خطر بیفتد.

رییس جمهور اظهار داشت: پیشنهاد من به این نشست آن است که به دور از هرگونه شائبه‌های سیاسی به یک مشکل مشترک فکر شود و در این رابطه استفاده از مراکز علمی و تحقیقاتی و پژوهش‌های آنان بسیار مهم است.

موضوع محیط زیست مربوط به یک اقلیم یا یک کشور خاص نیست

وی افزود: مراکز علمی ایران و دانشگاهی ایران در این خصوص فعالیت کردند و صاحب نظر هستند زیرا موضوع محیط زیست مربوط به یک اقلیم یا یک منطقه یا یک کشور خاص نیست و ما حاضریم همه تحقیقات و دریافت‌های علمی کشورمان را با همه به اشتراک بگذاریم.

رئیس جمهور با اشاره به مسائل مالی و نیازهای مالی برای حفظ محیط زیست تاکید کرد: کشورهایی که با هم همکاری می‌کنند لازم است صندوقی را تاسیس کنند و به عنوان صندوق پشتیبانی مالی اقدامات محیط زیستی را حمایت کنند. این صندوق مشترک بین کشورها می‌تواند پشتیبانی خوبی برای اجرای تصمیمات حفظ محیط زیست و تهدیداتی که در این رابطه وجود دارد، باشد.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اهمیت فعالیت فرهنگی و رسانه‌ای در عرصه حفظ محیط زیستی گفت: هر اقدامی نیازمند پیوست فرهنگی و رسانه‌ای است و فرهنگ سازی در این رابطه اهمیت بسیار زیادی دارد.

یکجانبه گرایی حفظ محیط زیست را به خطر می‌اندازد

وی با تاکید بر اهمیت حفظ منابع آبی تصریح کرد: نگاه نابرابر و ناعادلانه و یکجانبه گرایی موجود در مناسبات بین‌المللی، حفظ محیط زیست را به خطر می‌اندازد.

رئیسی اذعان داشت: به نظرم در نشست قبلی این اجلاس کارهای خوبی انجام گرفته است و با شرکت خوبی که کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در نشست اخیر دارند، می‌توان با هم اندیشی و همکاری که بین سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف صورت می‌گیرد، برای حفظ جان انسان‌ها و اقلیم‌ها تلاش‌های صورت گیرد و من امیدوارم اقداماتی که انجام می‌شود و هم اندیشه‌ی ها و همکاری‌ها و همگرایی‌هایی که صورت می‌گیرد به همراه تصمیمات خوبی که در این زمینه اخذ می‌شود، موجب حفظ محیط زیست شود که امری بسیار ضروری برای منطقه‌ها ما و همه مناطق جهان است.

وی ادامه داد: خواسته‌های شخصی و سیاسی نباید موجب شود که کشورهای توسعه یافته محیط زیست را به خطر بیندازند.

حجت الاسلام رئیسی ادامه داد: کاهش نزولات آسمانی و گسترش خشکسالی از دلایل شکل‌گیری پدیده گرد و غبار است و می‌توان برای حل این معضل فکری کرد.

مدیریت بر منابع آبی و مصرف بسیار مهم است

وی با اشاره به اهمیت موضوع آب و مدیریت و منابع آبی گفت: مدیریت بر منابع آبی و مصرف بسیار مهم است و یکی از علل گسترش گرد و غبارها بدون تردید استفاده نادرست و غیر صحیح و ناعادلانه از منابع آبی است.

رئیس قوه اجرایی کشور در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت توسعه یافتگی تاکید کرد: توسعه یافتگی بدون توجه به حفظ محیط زیست و تولید آلاینده‌ها، مسئله خطرناکی است کشورهایی هستند که فقط به موضوع توسعه یافتگی صنعتی خود توجه دارند و متاسفانه بشریت به آن مبتلا شده است و آن اینکه کشورهای توسعه یافته فقط به توسعه صنعتی و ابزار نظامی و منافع خود فکر می‌کنند بدون آنکه به حفظ محیط زیست فکر کنند و این از ظلم‌هایی است که در حال حاضر به بشر روا می‌شود.

وی متذکر شد: نباید جنگل، دریا و آب و خاک را تهدید کرد و این ظلمی است که نظام سلطه با از بین بردن محیط زیست و تهدید آن به بشریت می‌کند.

رئیسی با اشاره به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد اذعان داشت: قطعنامه‌های سازمان ملل صادر شده است، سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اقداماتی کردند و نسبت به این دغدغه‌ها باید قدردان بود، اما چقدر کشورهای توسعه یافته و نظام سلطه و کشورهای سلطه‌گر که فقط به قدرت صنعتی و نظامی خود فکر می‌کنند و محیط زیست را به خطر می‌اندازند، به قطعنامه‌های سازمان ملل پایبند هستند؟ برای قطعنامه‌های زیست محیطی چقدر ضمانت اجرایی وجود داشته است؟ اگر این ضمانت نباشد آنها که صاحبان قدرت هستند بی توجه به محیط زیست فقط به فکر افزایش قدرت خود خواهند بود.

رییس جمهور تاکید کرد: حضور بیش از ۳۰ کشور و ۱۵ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای در این نشست نشان دهنده احساس مشترکی است که از ناحیه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای حفظ محیط زیست صورت می‌گیرد و من نسبت به این احساس تقدیر و تشکر دارم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید