22 درخواست تأسیس حزب در کمیسیون ماده 10 احزاب بررسی شد


22 درخواست تأسیس حزب در کمیسیون ماده 10 احزاب بررسی شد

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده ۱۰ چگونگی فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی گفت: در پنجمین جلسه این کمیسیون، ۲۲ درخواست تأسیس حزب، تشکیل جبهه و بررسی مجامع عمومی بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبداله مرادی بعد از پنجمین جلسه کمیسیون احزاب، با تاکید بر رعایت مفاد قانون در برگزاری مجامع عمومی و تشکیل ارکان حزب در موعد و حدنصاب مقرر در اساسنامه، پایان شهریور را آخرین فرصت برای احزاب سیاسی جهت اعلام زمان برگزاری مجامع آنها برشمرد.

وی افزود: در این جلسه سه مصوبه در مورد کلیات فعالیت حزبی از جمله: نظام مند شدن تشکیل جبهه‌های سیاسی، چگونگی حضور احزاب سیاسی در برنامه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و اصلاح الگوی اساسنامه احزاب، مورد تصویب قرار گرفت.

در این جلسه کمیسیون احزاب به استناد قانون احزاب مصوب سال ۱۳۹۴ مقرر داشت: متقاضیان تشکیل جبهه، فرم‌های مربوطه که به امضا و مهر دبیران کل احزاب متقاضی رسیده را با ذکر محدوده زمانی و نیز نوع فعالیت جبهه به کمیسیون اعلام کنند.

همچنین مصوب شد؛ جبهه‌های سیاسی در سطح ملی باید متشکل از احزاب ملی باشند. در همین راستا حداقل سه حزب داری مجوز سطح استانی نیز می‌توانند در سطح استان یک جبهه سیاسی تشکیل دهند.

مرادی همچنین با استقبال از حضور احزاب سیاسی در برنامه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: افرادی که به نمایندگی از احزاب در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی شرکت می‌کنند، حتماً باید از احزاب دارای پروانه فعالیت باشند.

وی اضافه کرد: در این جلسه با درخواست تأسیس جمعیت رهروان حضرت زینب (س) موافقت و درخواست اعضای هیأت مؤسس آبادگران جهادی برای تأسیس، به تغییر نام حزب مشروط شد.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ چگونگی فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی اظهار کرد: همچنین برگزاری مجمع عمومی و انتخابات شورای مرکزی احزاب؛ جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار، جمعیت حامیان انقلاب اسلامی، حزب مشارکت‌های مردمی استان گیلان مورد تأیید قرار گرفت و با تمدید پروانه فعالیت مجمع هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی استان قم نیز موافقت شد.

مرادی یادآور شد: در این جلسه موضوع تشکیل جبهه سیاسی با عنوان؛ حامیان مردم با حضور سه حزب مطرح و مورد موافقت قرار گرفت.

وی با تاکید بر لزوم فعالیت احزاب سیاسی در سطح استان به مثابه شاخصه ای از پیشرفت سیاسی، افزود که طبق قانون، احزاب سیاسی بایستی شعب استانی داشته باشند و لذا در جلسه پنجم کمیسیون در سال جاری پس از بررسی درخواست‌ها و مطابقت قانونی، تعداد ۱۵ مورد تأسیس شعب استانی مورد موافقت قرار گرفت که عبارتند از:

۱- شعبه حزب همدلی مردم تحول خواه در استان خراسان رضوی

۲- شعبه حزب آبادگران جوان ایران اسلامی در استان خراسان شمالی

۳- شعبه مجمع نیروهای خط امام (ره) در استان خراسان شمالی

۴- شعبه حزب همدلی مردم تحول خواه در استان خراسان شمالی

۵- شعبه کانون تربیت اسلامی در استان بوشهر

۶- شعبه حزب همدلی مردم تحول خواه در استان خراسان رضوی

۷- شعبه جامعه اسلامی کارگران در استان یزد

۸- شعبه حزب نسل نو در استان اردبیل

۹- شعبه جمعیت حامیان انقلاب اسلامی در استان اردبیل

۱۰- شعبه حزب همدلی مردم تحول خواه در استان گیلان

۱۱- شعبه جمعیت حامیان انقلاب اسلامی در استان قم

۱۲- شعبه جامعه اسلامی کارگران در استان آذربایجان شرقی

۱۳- شعبه حزب اسلامی کار در استان آذربایجان شرقی

۱۴- شعبه جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در استان آذربایجان شرقی

۱۵- شعبه کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در استان آذربایجان شرقی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


با بطری خالی نوشابه و آب معدنی کاردستی های جالب بسازید