واکنش بازار خودرو به اصلاح قیمت‌ها چه خواهد بود؟


واکنش بازار خودرو به اصلاح قیمت‌ها چه خواهد بود؟

شورای رقابت اخیراً اعلام کرده که به زودی قیمت‌های جدید خودرو‌ها مشخص می‌شود؛ حال با توجه به مواردی مثل رشد دوباره قیمت اتومبیل در کمتر از یک سال و همچنین ثبات نرخ ارز، پیش‌بینی می‌شود که بازار خودرو با تشدید رکود، به این اتفاق واکنش نشان خواهد داد.

واکنش بازار خودرو به اصلاح قیمت‌ها چه خواهد بود؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ صبح روز گذشته (دوشنبه ۲۰ شهریور ماه) روابط عمومی شورای رقابت اعلام کرد که قیمت جدید کارخانه‌ای خودرو‌ها به زودی اعلام خواهد شد. این خبر در حالی دیروز اعلام شد که چند روز قبل‌تر از آن «احمد نعمت بخش» دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با بازارنیوز نسبت به تعلل این شورا در اعلام قیمت جدید خودرو‌ها گلایه کرده بود.


این خبر در حالی مطرح شده که بازار خودرو طی ۶ الی ۷ ماه گذشته شرایط با ثباتی را تجربه کرده است؛ لذا این احتمال وجود دارد که با اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها، این بازار تا حدودی از ثبات چند ماهه خود دور شده و به تناسب شرایط، به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.


تشدید رکود محتمل‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند همزمان با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها در بازار رخ دهد.


بازار خودرو همچنان در رکود


«سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون وضعیت فعلی بازار خودرو و واکنش آن به خبر اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها اظهار کرد: این بازار تاکنون واکنش جدی پیرامون این موضوع از خود نشان نداده و رکود در آن هنوز ادامه دارد. در حال حاضر هیچ خریدار و فروشنده‌ای در بازار خودرو وجود ندارد.


رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو افزود: احتمال دارد که این خبر اثرات خود را طی روز‌های آتی نشان بدهد، اما با این وجود، باز هم فکر نمی‌کنم که اصلاح قیمت خودرو‌ها بتواند بازار را از رکود خارج و تقاضا را در آن بالا ببرد، زیرا اکنون همه منتظر تعیین تکلیف نهایی واردات خودرو هستند.

واکنش بازار خودرو به اصلاح قیمت‌ها چه خواهد بود؟


افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها تغییری در تقاضا ایجاد نمی‌کند


«رسول سلیمانی» کارشناس صنعت خودرو هم درباره واکنش‌های احتمالی بازار خودرو به اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها هم به بازارنیوز گفت: این موضوع اثر چندانی در بازار برجای نخواهد گذاشت؛ البته این امکان هم وجود دارد که قیمت خودرو ناشی از اصلاح قیمت‌های کارخانه‌ای و همچنین وقوع برخی هیجانات کاذب، افزایش اندکی تجربه کند که آن هم زود گذر و مقطعی است.


این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: شرایط فعلی بازار خودرو به نحوی است که تغییرات قیمتی انواع اتومبیل‌ها اعم از داخلی، مونتاژی و همچنین وارداتی ناشی از علل متفاوت صورت می‌پذیرد. قیمت خودرو‌های داخلی معمولاً متناسب با نوسانات نرخ ارز دچار تغییر می‌شود، اما در طرف مقابل آن‌ها قیمت خودرو‌های مونتاژی و وارداتی عمدتاً متاثر از شرایط واردات خودرو دچار دگرگونی می‌شود.


وی تصریح کرد: بنابراین اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها منجر به افزایش قیمت در بازار نخواهد شد، اما می‌تواند مشوقی برای خودروساز برای حفظ و یا حتی رشد تیراژ تولید خودرو باشد، مسئله‌ای که در بلند مدت می‌تواند بازار خودرو را به تعادل برساند.


سلیمانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها به رکود موجود در بازار خودرو دامن می‌زند یا خیر، گفت: این موضوع برای مصرف‌کننده تغییری ایجاد نمی‌کند و این بازار به مانند ماه‌های قبل همچنان به حالت رکودی خود ادامه داده و حتی این امکان تشدید آن‌ها هم وجود دارد.


افزایش انصراف در سامانه یکپارچه خودرو، نشانه اول از تشدید رکود در بازار


به گزارش بازارنیوز، افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها برای خودروسازان یک اتفاق مثبت و بسیار مهم است که می‌تواند آن‌ها را قدری از زیان‌دهی خارج کند، اما این موضوع نه تنها نتیجه مثبتی در بازار ندارد، بلکه با توجه به نشانه‌هایی مثل حجم قابل توجه انصراف متقاضیان خودرو از سامانه یکپارچه فروش خودرو در مرحله جدید این سامانه، ثبات نرخ ارز و همچنین تحلیل کارشناسان بازار خودرو گواهی بر این امر دارد که بازار خودرو همچنان در ریل رکود حرکت خواهد کرد.


از همان مراحل ابتدایی آغاز به کار سامانه یکپارچه فروش خودرو، مقامات وزارت صمت همواره اعلام کردند قیمت اتومبیل‌های عرضه شده در این سامانه بر اساس قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت خواهد بود؛ بنابراین دلیل انصراف گسترده متقاضیان از مرحله جدید سامانه یکپارچه فروش خودرو را می‌تواند انتظار آن‌ها برای اعلام قیمت‌های جدید شورای رقابت دانست که این موضوع بازار خودرو را حداقل در مدت زمانی کوتاه در رکود قرار می‌دهد.


پایان پیام//


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق