معاینه فنی سیار در تهران راه‌اندازی شد


معاینه فنی سیار در تهران راه‌اندازی شد

مدیرعامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: با توجه به برنامه‌ریزی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در صددیم تا در شش ماهه دوم سال جاری پرتابل‌های معاینه فنی در منازل راه‌اندازی شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، شادی مالکی در نخستین همایش ملی معاینه فنی خودرو با رویکرد ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی هوا که صبح امروز در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران برگزار شد اظهار کرد: امروز شاهد برگزاری نخستین همایش ملی معاینه فنی در کشور هستیم. صنعت معاینه فنی در سالهای اخیر روند رو به رشدی داشته است، به طوری که در گذشته ما در حال تأمین تجهیزات معاینه فنی در مراکز بودیم؛ اما امروزه با توجه به رشد این صنعت در کشور ما به سمت کیفی سازی خدمات در حوزه معاینه فنی گام برداشته ایم.

مدیرعامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه با انجام معاینه فنی می توان از بسیاری از تصادفات درون شهری و برون شهری جلوگیری کرد، گفت: به عنوان مثال شهروندی که خودرویش دچار نقص در ترمز است و بی اطلاع است، وقتی به مراکز معاینه فنی مراجعه می کند، این نقص با انجام معاینه فنی مرتفع می شود و اینجاست که نقش معاینه فنی در کاهش تصادفات و حوادث مشخص می شود.

مالکی با بیان اینکه مراکز معاینه فنی مشکلات و چالش های متعددی دارند، تصریح کرد: در نخستین همایش ملی معاینه فنی خودرو قرار است به این مسائل پرداخته شود.

امسال ۸ خط به خطوط معاینه فنی اضافه شده است

وی در ادامه در خصوص آغاز به کار پرتابل های جدید معاینه فنی در درب منازل گفت: یکی از اقدامات مناسب در این دوره از مدیریت شهری این است که علاوه بر توسعه مراکز ثابت معاینه فنی خطوط سیار نیز توسعه و گسترش پیدا کرده اند، به طوری که در سنوات گذشته هفت خط سیار راه اندازی شده بود که امسال ۸ خط به خطوط قبلی افزوده و تعداد خطوط سیار به ۱۵ خط رسید.

مالکی ادامه داد: همچنین برنامه ریزی از سوی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران انجام شده است تا در شش ماهه دوم سال جاری پرتابل های معاینه فنی در منازل راه اندازی شود.


مدیرعامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در توضیح بیشتر افزود: این کار برای نخستین بار انجام می شود و به همین جهت ما با کارخانجات سازنده وارد مذاکره شده ایم. ان شاءالله تا در شش مامه دوم سال جاری شاهد فعالیت یک الی دو دستگاه پرتابل معاینه فنی در مقابل در منازل خواهیم بود.

مالکی در خصوص تعرفه پرتابل های معاینه فنی درب منازل گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده این پرتابل ها به صورت کوتاه مدت در برج های مسکونی واحدهای متمرکز و ارگان های دولتی استقرار پیدا می کنند. تعرفه آنها نیز مشخص است؛ به طوری که در حال حاضر تعرفه معاینه فنی خودروهای سبک ۹۲ هزار تومان و خودروهای سنگین ۱۱۹ هزار تومان محاسبه می شود که در طرح معاینه فنی درب منازل هزینه ای نیز بابت جابجایی پرتابل های معاینه فنی از شهروندان و مراجعه کنندگان اخذ خواهد شد.

مالکی اظهار کرد: معاینه فنی در دنیا دارای قدمتی معادل یک قرن و در کشور ما سابقه پنجاه ساله دارد. شاید اولین الزامات معاینه فنی در سال ۱۳۴۷ در کشور برقرار شد. البته در آن زمان تجهیزات به‌ صورت امروز نبود و به صورت چشمی انجام می شد.

وی افزود: در سال ۷۴ برای اولین بار ستاد معاینه فنی ذیل شهرداری تهران تعدادی از تعمیرگاه های شهر را مجهز به تجهیزات معاینه فنی می‌کند و در سنوات بعد مطالعاتی انجام می شود که مهم‌ترین دستاورد آن طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران است.

مالکی با بیان اینکه در آن زمان شهرداری مکلف به راه اندازی خطوط معاینه فنی می شود، ادامه داد: در دهه هشتاد ما روند رو به رشد صنعت معاینه فنی را در تهران داریم. متاسفانه وضعیت معاینه فنی موتورسیکلت‌ها خیلی ساماندهی نشده است. امروز به راحتی می‌توانیم پذیرای حدود ۳ میلیون خودرویی باشیم که پلاک تهران هستند. به عبارتی به لحاظ کمی در این صنعت موفق عمل کردیم.

مدیرعامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه در سال های گذشته به تأمین نیازها پرداخته می‌شد و امروز به مسائل کیفی تاکید می‌شود، گفت: توجه مراکز علمی هم به این مهم جلب شده است. به طوری که امروز مطالعات اثبات کرده که معاینه فنی علاوه بر نقشی که در کاهش آلودگی هوا دارد، در کاهش ترافیک هم تاثیر گذار است.

نقص ترمز خودرو؛ علت ۱۰ درصد از مردودی های معاینه فنی

مالکی ادامه داد: در سال گذشته ۳۰۰ هزار خودرویی که در مراکز پذیرش شدند، دارای نقص منجر به آلودگی هوا بودند، البته در سال جاری از حدود ۹۰۰ هزار دستگاه پذیرش شده ۷۰ درصدشان در مراجعه اول گواهی معاینه فنی را دریافت کردند. در بین این ارقام تقریبا ۱۰ درصد از مردودی ها نقص ترمز خودرو را داشتند؛ به عبارتی تقریبا ۳۵۰ هزار خودرو و این یعنی کاهش تصادفات.

وی با اشاره به اینکه نقش معاینه فنی در سلامت شهروندان غیر قابل انکار است، تاکید کرد: البته مواردی مثل آموزش و فرهنگ سازی، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، کاهش ترددهای غیر ضروری، کیفیت سوخت و … نیز در کاهش آلاینده ها و سلامت شهروندان تاثیر گذار هستند.

نیمی از خودروهای مشمول معاینه فنی در کشور نسبت به دریافت گواهی اقدام نمی کنند

مالکی با بیان اینکه باتوجه به اهمیت معاینه فنی بر آن شدیم تا این همایش را با خرد جمعی برگزار کنیم و مشکلات مراکز معاینه فنی در اینجا برای رسیدن به راهکارهایی برای حل مساله مطرح شود، خاطرنشان کرد: یکی از موارد مهم پایش مستمر خودروهاست. تقریبا نیمی از خودروهای مشمول معاینه فنی در کشور نسبت به دریافت گواهی اقدام نمی کنند. یکی دیگر از موضوعات مدت زمان دوره معافیت است. برخی خودروها که مشمول معاینه فنی نیستند اما در مراجعه به مراکز متوجه می شویم که آمار خرابی این خودروها با دیگر خودروها تفاوت چندانی ندارد.

بنا بر اعلام سایت شهر، وی گفت: یکی دیگر از مسائل حدود مجاز آلایندگی است. باید به این مساله توجه ویژه ای بشود. همچنین یکی دیگر از موضوعات، وضعیت تردد خودروهای پر پیمایش در سطح شهر است. ما برای ناوگان حمل و نقل عمومی تعداد دفعات بیشتری قائل شده ایم اما این مسأله نیاز به بازنگری بیشتری دارد. در تهران ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت داریم؛ اما کمتر از ۵۰۰ دستگاه در سال گذشته به ما مراجعه کردند.

منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا