کشف طلاهای عجیب از یک معبد 1400 ساله + عکس


کشف طلاهای عجیب از یک معبد 1400 ساله + عکس

باستان‌شناسان تکه‌هایی از ورقه‌های مرموز طلا را در نروژ کشف کرده‌اند که به یک معبد ۱۴۰۰ساله مرتبط است.

به گزارش ایسنا به نقل از انشنت اوریجینز، ‌ گنجینه‌ای متشکل از پنج تکه ورقه طلا به اندازه ناخن در جنوب شرقی نروژ پیدا شده است که قدمت آن به ۱۴۰۰ سال پیش می‌رسد.

این ورقه‌های طلا که باستان‌شناسان آن‌ها را به عنوان آثاری خیره‌کننده توصیف کرده‌اند، ‌ در حقیقت تکه‌های طلای مسطح و نازک هستند که بیشتر به شکل مربع ساخته شده‌اند و روی سطح آن‌ها نقش‌هایی با مُهر ایجاد شده است.

این ورقه‌های طلا به دوران «مِرووَنژی‌ها» (Mérovingiens) در نروژ؛ یعنی از حوالی ۵۵۰ میلادی تا عصر وایکینگ‌ها تعلق دارد.

کشف طلاهای عجیب از یک معبد 1400 ساله + عکس

نقش‌های روی این ورقه‌های نازک، بیشتر زنان و مردانی را به تصویر می‌کشد که جزئیات لباس، جواهرات و مدل موهای آن‌ها نیز قابل مشاهده است. در جریان کاوشی که باستان‌شناسان پیش‌تر در روستایی به نام «وینگروم» انجام داده بودند، حدود ۳۰ مورد از این ورقه‌های طلا در نزدیکی محوطه‌ای پیدا شد که باستان‌شناسان معتقدند زمانی محل ساخت یک معبد بوده است.

به این ترتیب باستان‌شناسان به امید کشف ورقه‌های طلای بیشتر به کاوش ادامه دادند و این‌بار سه ورقه طلا در نزدیکی دیوارهای معبد پیدا شد. نکته قابل توجه درباره این سه ورقه‌ طلا این بود که این آثار تاریخی در نقاطی پیدا شدند که از همان ابتدا قرار داده شده بودند.

با توجه به اینکه ورقه‌های طلای قبلی که کشف شده‌ بودند در داخل و اطراف محوطه معبد پیدا شده بودند، ابهاماتی درباره منشاء آن‌ها وجود داشت؛ با این وجود کشف اخیر سه ورقه‌ طلا در داخل تیرچال‌های دیوارهای معبد معما را حل می‌کند.

کشف طلاهای عجیب از یک معبد 1400 ساله + عکس

یافته اخیر به صراحت نشان می‌دهد که ورقه‌های طلا عمداً قبل از ساخت دیوار در تیرچال‌ها قرار گرفته بودند.

کشف ورقه‌های طلا در نروژ معمول نیست و ۳۵ تکه ورقه‌ طلایی که در «وینگروم» ‌ کشف شده‌اند، در حقیقت بزرگ‌ترین مجموعه ورقه‌های طلا این کشور محسوب می‌شود. این درحالی است که تاکنون در یک معبد مشابه واقع در سوئد ۱۰۰ ورقه طلای مشابه و در جزیره‌ای دانمارکی ۲۵۰۰ مورد مشابه کشف شده است.

منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان