چرا ماشین گاز هرز می‌ خورد؟


چرا ماشین گاز هرز می‌ خورد؟

دور موتور هر خودرویی متناسب با میزان حساسیت به فشار روی پدال گاز بالا و پایین می‌شود و راننده می‌تواند فرایند گاز خوردن دقیق ماشین خود را به خوبی تشخیص دهد. اما گاهی اوقات این‌طور به نظر می‌آید که ماشین بیش از حد گاز می‌خورد و یا به...

دور موتور هر خودرویی متناسب با میزان حساسیت به فشار روی پدال گاز بالا و پایین می‌شود و راننده می‌تواند فرایند گاز خوردن دقیق ماشین خود را به خوبی تشخیص دهد. اما گاهی اوقات این‌طور به نظر می‌آید که ماشین بیش از حد گاز می‌خورد و یا به اصطلاح گاز هرز می‌خورد. در این مواقع شما می‌بینید که دور موتور بیخود بالا می‌رود اما ماشین کشش و توان متناسب با آن دور موتور را ندارد. اگر می‌خواهید بدانید چرا ماشین گاز می‌ خوره و با علت‌های مختلف بروز این مشکل در خودرو آشنا شوید، دعوت می‌کنیم به ادامه مطلب توجه بفرمایید.

گاز خوردن ماشین یعنی چه؟

پدیده گاز خوردن ماشین جدای از رفتار طبیعی خودرو است. به عنوان مثال معمولا شما زمانی که سرگاز حرکت می‌کنید، باید دور موتور زیر ۲۶۰۰ باشد، اما اگر ماشین مشکل گاز خوردن پیدا کند، ممکن است در همان حالت سر گاز دور موتور از ۳۵۰۰ یا ۴۰۰۰ هم بیشتر شود. در این زمان گفته می‌شود ماشین گاز هرز می‌خورد و مشکل پیدا کرده است.

در بعضی مواقع نیز گاز خوردن ماشین و تناسب آن با میزان فشار پدال گاز مشکلی ندارد، اما مثلا اگر در دور ۳۰۰۰ و با دنده ۳ باید روی سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت باشید، می‌بینید که ماشین بیشتر از ۴۰ یا ۴۵ کیلومتر بر ساعت راه نمی‌رود. در اینجا نیز ماشین بیهوده گاز می‌خورد و باید مشکل فنی آن را پیدا و رفع کرد.

علت گاز خوردن ماشین

دلیل گاز خوردن ماشین می‌تواند به قسمت‌های مختلف فنی شامل پیشرانه و یا گیربکس ارتباط پیدا کند. در زیر به مهم‌ترین دلایل گاز خوردن ماشین اشاره شده است.

چرا ماشین گاز هرز می‌ خورد؟نشتی مجاری و لوله‌های مکنده هوای موتور

1.نشتی مجاری و لوله‌های مکنده هوای موتور

موتورهای بنزینی و احتراقی طوری طراحی شده‌اند که هوا فقط باید از طریق مجاری مربوطه و بعد از گذر از فیلتر وارد موتور شود. اگر به هر دلیلی این سیستم نشتی پیدا کند و هوا را از درزهای غیر استاندارد و بیرون از مجاری مجاز، به داخل موتور راه دهد، با مشکل گاز خوردن پیشرانه و دوران غیر عادی نشانگر دور موتور روبرو خواهید شد.

هرچه این نشتی و مکش غیر عادی هوا از درزهای غیر استاندارد بیشتر باشد، موتور بیشتر گاز هرز خواهد خورد، بدون آنکه راننده فشار زیادی روی پدال وارد کند. به عنوان مثال در خودروهای ال ۹۰ خرابی واشرهای منیفولد باعث بروز چنین مشکلی می‌شوند و دور موتور به ویژه در حالت درجا نوسان خواهد شد.

برای رفع این مشکل باید واشرهای مجموعه هواکش نظیر واشر منیفولد و اورینگ‌هایی که در این مسیر وجود دارد، با نمونه‌های نو تعویض شده و به طور دقیق سر جای خود نصب شوند.

چرا ماشین گاز هرز می‌ خورد؟خرابی سامانه پدال گاز

2.خرابی سامانه پدال گاز

یکی از دلایل گاز خوردن ماشین می‌تواند خرابی سیستم پدال گاز باشد. به عنوان مثال مشکلات ناشی از تنظیم نبودن سیم گاز و یا خرابی سنسور و عملگرهای الکترونیکی در مدل‌های جدیدتر، می‌تواند به بروز مشکل گاز هرز خوردن ماشین منجر شود. در خودروهای مجهز به سیم گاز می‌توان با تنظیم دقیق این قطعه مشکل را تا حد زیادی برطرف کرد. در خودروهای با پدال گاز الکترونیکی نیز باید سیستم‌های برقی خودرو حسگرهای این قطعه بررسی و در صورت نیاز تعویض یا تعمیر شود.

چرا ماشین گاز هرز می‌ خورد؟خرابی استپر موتور

3.خرابی استپر موتور

استپر موتور وظیفه تنظیم دور موتور و باز کردن مسیر ورود هوا در حالت درجا و دور آرام را بر عهده دارد. در واقع زمانی که راننده پدال را رها می‌کند، این استپر موتور است که اجازه می‌دهد ماشین هوا دریافت کند و موتور روشن بماند. البته استپر موتور بیشتر در خودروهای مجهز به سیم گاز وجود دارد و در ماشین‌هایی با دریچه گاز برقی، این قطعه حذف شده است. گاهی اوقات استپر موتور خراب می‌شود و دهانه فرعی ورودی هوای موتور را بیش از حد باز می‌کند. در این هنگام اگر راننده پای خود را از روی پدال گاز بردارد، متوجه می‌شود که نشانگر دور موتور بیش از حد بالا می‌رود و ماشین گاز هرز می‌خورد. برای رفع این مشکل می‌توان به راحتی استپر موتور را تعویض کرد.

چرا ماشین گاز هرز می‌ خورد؟خرابی سیستم‌های الکترونیکی مربوط به دریچه گاز

4.خرابی سیستم‌های الکترونیکی مربوط به دریچه گاز

اگر سیستم‌های الکترونیکی خودرو به ویژه قسمت‌های مربوط به دریچه گاز دچار ایراد یا خطا شوند، امکان دارد که پولکی دریچه گاز بیش از حد مورد نیاز باز شود و ماشین بدون دلیل گاز هرز بخورد، بدون آنکه راننده پدال گاز را فشار داده باشد. برای رفع این مشکلات باید به متخصص برقکار خودرو مراجعه کرد تا با بررسی دلایل این مشکلات، نسبت به رفع آنها اقدام کند.

5.خرابی ECU

ای سی یو یا کامپیوتر مرکزی خودرو وظیفه نظارت، بررسی و اعمال دستورات لازم جهت کنترل عملکرد سیستم‌های جرقه‌زنی و سوخت‌رسانی ماشین را بر عهده دارد. اگر این قطعه دچار ایراد شده و یا با خطای ‌نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مواجه باشد، آن وقت احتمال دارد که ماشین گاز بخورد و دور موتور از حالت عادی خارج شود. در بسیاری مواقع می‌توان با فلش کردن ایسیو یا ریمپ آن مشکل را حل کرد. اما اگر مشکل سخت‌افزاری باشد، باید حتماً این قطعه تعمیر یا تعویض شود.

6.مشکل در دیسک و صفحه کلاچ

اگر صفحه کلاچ ماشین شما بیش از حد فرسوده شده باشد و لنت‌های آن قدرت ایجاد اصطکاک کافی با سطح فلایویل را نداشته باشند، آن زمان ماشین توان کافی نخواهد داشت. به نحوی که راننده هرچه گاز می‌دهد، دور موتور بالا می‌رود اما ماشین توان و شتاب کافی ندارد. بنابراین طوری احساس می‌شود که انگار ماشین در حال گاز هرز خوردن است و نمی‌تواند مثل همیشه به کار خود ادامه دهد. در این زمان با تعویض دیسک و صفحه می‌توان مشکل را حل کرد.

همچنین گاهی اوقات مشکلاتی مشابه در صفحه کلاچ گیربکس‌های دو کلاچه اتوماتیک و یا جعبه دنده‌های اتوماتیک at مجهز به مبدل گشتاور نیز رخ می‌دهد که جهت رفع عیب باید حتما به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات مراجعه کرد.

چرا ماشین گاز هرز می‌ خورد؟خرابی انژکتور و سیستم سوخت

7.خرابی انژکتور و سیستم سوخت

انژکتورها وظیفه پاشش سوخت به داخل موتور را بر عهده دارند. اگر انژکتور سوخت بیشتری داخل موتور بپاشد، موتور بیشتر گاز می‌خورد. اگر این قطعه خراب شود و یا به هر دلیلی در اثر نقص در سیستم سوخت‌رسان، سوخت بیشتری به داخل موتور بپاشد، آن وقت پیشرانه بیش از حد گاز می‌خورد.

معمولا با شستشو یا تعویض سوزن انژکتور می‌توان این مشکل را برطرف کرد. گاهی اوقات نیز پاشش بیش از حد سوخت از طریق انژکتورها به دلیل مشکلاتی است که در سیستم ایسیو خطاهای این قطعه رخ می‌دهد. برای رفع این مشکل باید با کمک دستگاه دیاگ خطاهای ای‌سی‌یو را برطرف کرد.

چرا ماشین گاز هرز می‌ خورد؟خرابی مپ سنسور

8.خرابی مپ سنسور

مپ سنسور حسگری است که فشار و میزان جریان هوای ورودی به موتور را به اطلاع واحد کنترل یا همان کامپیوتر خودرو می‌رساند. واضح است که اگر اطلاعات ارسالی از طرف مپ سنسور به سمت ای سی یو اشتباه باشد و میزان هوای ورودی به موتور را بیش از حد واقعی اعلام کند، ایسیو نیز سوخت بیشتری از طریق انژکتورها به داخل موتور می‌پاشد. در نتیجه پیشرانه گاز می‌خورد و باعث افزایش غیر عادی دور موتور می‌شود. معمولاً کثیفی مپ سنسور یا خرابی آن می‌تواند به چنین مشکلی منجر شود. برای رفع این مشکل ابتدا سنسور مپ را توسط اسپری انژکتور شوی کاملاً شستشو دهید، اگر مشکل رفع نشد باید قطعه معیوب تعویض شود.

9.خرابی سنسور دور موتور

سنسور دور موتور که معمولاً روی گیربکس بسته می‌شود، وظیفه دارد دوران فلایویل و میل‌لنگ را به اطلاع ایسیو برساند. اگر این قطعه خراب یا دچار مشکل شود و اطلاعات غلط به سمت ای سی یو ارسال کند، کامپیوتر خودرو نیز دستورات اشتباهی در زمینه پاشش سوخت و تنظیم دور موتور به عملگرهای مختلف ارسال خواهد کرد. در نتیجه موتور گاز می‌خورد و به درستی کار نمی‌کند. برای رفع این مشکل بهتر است ابتدا سنسور دور موتور به وسیله یک دستمال یا اسپری انژکتور شوی کاملا تمیز شود، اگر مشکل رفع نشد باید یک نمونه نو سالم جای آن قرار داد.

کلام پایانی

دلیل اینکه چرا ماشین گاز می‌خوره عمدتا به مسائل فنی نظیر هواکشیدن مجاری هواکش موتور خصوصاً بعد از فیلتر و همچنین خرابی یا کثیفی بعضی از سنسورها ارتباط پیدا می‌کند. برای پیدا کردن دلیل اصلی این مشکل باید حتما به یک تعمیرکار متخصص و ماهر مراجعه شود. چرا که به دلیل گستردگی علل این عیب معمولا نمی‌توان به طور دقیق و راحت به سراغ سرمنشأ اصلی آن رفت. بنابراین با مراجعه به تعمیرگاه می‌توان این مشکل را به صورت دقیق عیب‌یابی و برطرف کرد.

شاید مطالب زیر را هم بپسندید:

چرا ماشین تقه میزند

مشخصات تارا

چه ماشین هایی نخریم

ایمن سازی خودرو


گالری تصاویر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی