سراب تونل‌ها برای رژیم صهیونیستی


سراب تونل‌ها برای رژیم صهیونیستی

رژیم موقت صهیونیست به دنبال عملیات بی‌نقص مقاومت حماس در ۷ اکتبر، با هدف نابودی حماس در نوار غزه و همچنین خلاص شدن از تونل‌های مقاومت، عملیات نظامی همه‌جانبه‌ای را در غزه آغاز کرد.

رژیم موقت صهیونیست به دنبال عملیات بی‌نقص مقاومت حماس در ۷ اکتبر، با هدف نابودی حماس در نوار غزه و همچنین خلاص شدن از تونل‌های مقاومت، عملیات نظامی همه‌جانبه‌ای را در غزه آغاز کرد. با این حال با گذشت ۲ ماه از عملیات هوایی و زمینی اسرائیل، صهیونیست‌ها همچنان در خان اول گیر افتاده و نه‌تنها هیچ پیشرفتی در غزه نداشته‌اند، بلکه مقاومت حماس تلفات و خسارات نظامی سنگینی به ارتش اشغالگر وارد آورده است. اگر چه رژیم اشغالگر مدعی است موفق به کشف و نابودی بخشی از تونل‌ها و تصاحب بخش اعظم شمال نوار غزه شده است اما شواهد و مدارک نشان می‌دهد اینها چیزی بیشتر از بلوف و دروغ نیست.

1- بحث پذیرش آتش‌بس و تبادل اسرا نخستین مساله‌ای است که نشان می‌دهد باید به ادعاهای اسرائیل در این زمینه شک کرد. اگر ارتش رژیم تروریست صهیونیستی بر غزه کنترل داشت و تونل‌های حماس را کشف کرده بود، دیگر مجبور به پذیرش آتش‌بس برای آزادی زندانیان خود نبود.

از سوی دیگر اغلب زندانیان صهیونیست که آزاد شده و به اراضی اشغالی بازگشته‌اند، می‌گویند آنها در تونل‌های حماس زندانی بودند و در زمان مبادله، آنها را از جایی در همین شمال غزه و مرکز شهر غزه از تونل‌ها خارج کرده و تحویل نیروهای صلیب سرخ داده‌اند. همچنین باید به این نکته هم اشاره کرد که تبادل اسرا طی 7 روز انجام شد و هر بار این زندانیان از جای متفاوتی از تونل‌های حماس خارج شده و عملیات تبادل صورت گرفته است. ادعای تسلط بر شمال نوار غزه چگونه است که نیروهای مقاومت حماس بدون هیچ دردسری و بدون اینکه شناسایی شوند، عملیات پیچیده تبادل اسرا را در قلب غزه اجرا کردند؟

2- در حالی که یکی از اهداف رژیم صهیونیستی از عملیات زمینی نابودی تونل‌های حماس بود، ارزیابی تحلیلگران غربی و اسرائیلی نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی تا امروز نتوانسته معضل تونل‌های مقاومت را برای خود حل کند و این تونل‌ها، بزرگ‌ترین مانع را برابر رژیم صهیونیستی تشکیل داده است. در موضوع تبادل اسرا، ارتش رژیم صهیونیستی حتی متوجه نشد نیروهای حماس چگونه و از کجا زندانیان حماس را از زیر زمین به روی زمین منتقل می‌کردند و این موضوع اکنون به بزرگ‌ترین سرگیجه مقامات نظامی اسرائیل تبدیل شده است.

ناتوانی ارتش صهیونیست در کشف و نابودی تونل‌ها در جنگ کنونی تنها بخشی از شکست نظامی این رژیم در برابر حماس است. اما این جنگ نشان داد اطلاعات رژیم صهیونیستی از تونل‌های حماس بسیار اندک و بر پایه حدس و گمان است. این موضوع نشان می‌دهد دستگاه‌های اطلاعاتی - جاسوسی اسرائیل در سالیان گذشته که حماس به صورت مخفیانه در حال ساخت این تونل‌های پیشرفته و مجهز بوده است، در خواب غفلت بوده‌اند.

سراب تونل‌ها برای رژیم صهیونیستی

3- در شرایطی که ارتش رژیم صهیونیستی هیچ پیشرفتی در عملیات زمینی در شمال غزه نداشته است، تل‌آویو بعد از پایان آتش‌بس، گستره عملیاتی خود را علاوه بر شمال به مناطق جنوب و کل غزه تعمیم داده است! بسیاری از ناظران سیاسی این تصمیم تل‌آویو را نوعی سردرگمی و آشفتگی در استراتژی نظامی ارتش این رژیم خوانده‌اند.

یک فرمانده ارشد عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، روز یکشنبه اعلام کرد به خاطر حملات نیروهای مقاومت و شکست عملیاتی، ۷۰ درصد نظامیان اسرائیلی از شمال نوار غزه خارج شدند. وی همچنین گفت: عملیات زمینی صهیونیست‌ها در جنوب نوار غزه متمرکز است و همزمان، قدرت مانور محدودی در شمال دارند. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی با ناامید شدن از کنترل مناطق شمال غزه، تمرکز خود را به سمت جنوب برده است تا به نوعی شکست خود را در فاز اول حمله مخفی کند.

4- «حماس نابودشدنی نیست». این جمله را نه مقامات جبهه مقاومت، بلکه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در نشست آب و هوایی دوبی به زبان آورده است. ناتوانی ارتش رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت حماس و دستاورد تقریبا هیچ این رژیم از آغاز جنگ، مقامات غرب را تنها بعد از ۲ ماه به این نتیجه رسانده است که ادامه جنگ تا نابودی کامل حماس، محال و غیرممکن است. شاید به همین دلیل باشد که رژیم صهیونیستی در فاز جدید حملات خود دوباره به استراتژی کشتار غیرنظامیان بویژه زنان و کودکان در جنوب غزه رو آورده است؛ تنها چیزی این رژیم صهیونیستی در آن تخصص و مهارت دارد.

۵ - بعد از ناامیدی از نابودی حماس و تونل‌ها و عدم توانایی در کنترل غزه، احتمالا هدف نهایی رژیم صهیونیستی تحویل زمین سوخته غزه به حماس از طریق نابودی زیرساخت‌های مدنی و مسکونی و کشتار گسترده غیرنظامیان برای انتقام از حماس باشد.

مهدی گرگانی


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...