با بدغذایی کودکمان چه کنیم؟


با بدغذایی کودکمان چه کنیم؟

بد غذایی کودکان از موارد شایعی است که موجب گلایه و نگرانی والدین می‌شود. آنها از یکسو اصرار به خوردن غذا توسط کودکشان دارند و در مقابل کودک از خوردن غذا امتناع می‌کند و همین امر این نگرانی را در والدین ایجاد می‌کند که مبادا کودکشان دچار مشکلات و بیماریهایی شده و روند رشد او به خوبی طی نشود.

به گزارش بهداشت نیوز، صفورا مقصودیان کارشناس تغذیه، با اشاره به به برخی از علل بدغذایی کودکان، اظهار کرد: به طور کلی می توان گفت استقلال طلبی کودک، اصرار بیش از حد والدین در دادن غذا به کودک، زمان بندی نامناسب تغذیه کودک و حجم زیاد وعده های غذایی از عواملی است که باعث بدغذایی کودک می شود.

وی با بیان اینکه در سنین 3 تا 4 سالگی کودکان معمولا تمایل دارند شخصا غذا بخورند و در مورد نوع غذای خود تصمیم گیری کنند، گفت: در این دوران به کودک اجازه دهید که مستقل غذا بخورد و تصمیمات سالم غذایی او را پذیرا باشید و اجبارا و به زور به کودک غذا ندهید.

وی افزود: سعی کنید کودک را آزاد بگذارید تا با روش خودش غذا بخورد و حتی با آن بازی کند. اگر کودک هنگام خوردن غذا لباسش را کثیف کرد، به هیچ عنوان او را سرزنش نکنید؛ زیرا انجام این کار باعث ایجاد حس تنفر در او شده و اشتهای کودک برای خوردن غذا از بین می‌رود.

مقصودیان با بیان اینکه اصرار زیاد باعث می‌شود کودک برای جلب توجه یا لجبازی از خوردن غذا امتناع کند، گفت: همچنین عصبانیت شما اوضاع را بدتر خواهد کرد. در این مواقع باید خونسردی خود را حفظ کرده و اجازه دهید کمی زمان بگذرد تا کودک خود برای خوردن غذا پیش‌قدم شود.

این کارشناس تغذیه به زمان بندی نامناسب تغذیه کودک به عنوان دیگر علت بدغذایی کودکان اشاره کرد و گفت: سعی کنید برای تغذیه کودک خود زمانبندی مناسب را رعایت کنید، زیرا در واقع انجام این کار باعث می‌شود کودک در ساعات مشخصی از شبانه‌روز احساس گرسنگی کرده و منتظر غذا باشد، ضمن اینکه انجام این کار لجبازی و بدغذایی کودکان را کاهش می دهد.

وی با اشاره به اینکه گاها اصرار والدین در دادن حجم زیادی از غذا در یک وعده به کودک موجب تنفر غذایی در کودک می شود، گفت: هنگامی که بیش از حد نیاز برای کودک غذا بریزید و او را وادار به تمام کردن غذا کنید، او از ابتدا نگران تمام کردن غذا خواهد بود و این موضوع باعث می‌شود به تدریج بی‌اشتهایی در کودک رخ دهد. در این موارد بهتر است حجم غذای او را کاهش داده و در عوض تعداد دفعات آن را در روز بیشتر کنید، زیرا اشتها و گنجایش معده همه کودکان به یک اندازه نیست و انجام این کار میل کودک را به خوردن غذا افزایش می‌دهد.

مقصودیان در ادامه متنوع نبودن برنامه غذایی کودک، عدم توجه والدین به نیازهای ذهنی و فکری او، کم تحرکی، دادن تنقلات مخصوصا قبل از وعده غذایی و کمبود مواد مغذی یا بیماری را از دیگر علل بدغذایی کودکان دانست و گفت: درست است که برنامه غذایی کودک باید سالم باشد و از مواد مغذی زیادی برخوردار باشد، اما نباید از تنوع آن غافل شوید، زیرا کودکان در بیشتر اوقات با دیدن غذاها و طعم های جدید کنجکاو شده و میل آن‌ها به خوردن غذا افزایش پیدا می‌کند.

وی توجه والدین به نیازهای ذهنی و فکری کودک را بسیار مهم دانست و افزود: جذاب بودن یک کار در ذهن کودک عامل بسیار مهمی برای کشش کودک به سمت آن محسوب می شود. گاها عدم توجه به این موضوع موجب بدغذایی کودک می شود، پس به ظاهر غذا کودک توجه کنید و سعی کنید با غذاهای رنگارنگ و طرح‌های خلاقانه، اشتیاق و اشتهای کودک را برای خوردن غذا افزایش دهید.

به گفته این کارشناس تغذیه از دیگر روش‌های افزایش جذابیت غذا، دور هم جمع شدن اعضای خانواده برای صرف غذا است، زیرا انجام این کار حس صمیمیت و خوشایندی را در کودک به وجود آورده و میل او را به خوردن غذا بیشتر می‌کند.

وی افزود: سعی کنید فضای خوشایندی را برای صرف غذا بوجود آورید. با خواندن شعر و داستان برای کودک می‌توانید فضای غذا خوردن را برای کودک جذاب کرده و او را به خوردن غذا ترغیب کنید. می‌توانید شعرهایی درباره میوه و غذاها برای او بخوانید و از کودک بخواهید شما را همراهی کند.

مقصودیان همچنین به کم‌تحرکی به عنوان یکی از دلایل کم اشتهایی و بدغذایی کودکان اشاره کرد و گفت: در واقع اگر کودکان به جای بازی کردن و تحرک فراوان تنها در یک جایی ثابت بنشینند و به تلویزیون نگاه کنند، طبیعی خواهد بود که میلی به خوردن غذا نداشته باشند.

وی با تاکید بر محدود کردن مصرف تنقلات ناسالم در کودکان، گفت: تنقلات به ‌خصوص شیرینی‌ها به کودک احساس سیری کاذب می‌دهند و اشتهای کودک را برای خوردن غذا از بین می‌برد. بعضی از خوراکی‌ها همچون چیپس و پفک علاوه بر بدغذایی کودکان، باعث مشکلات گوارشی شده و تمایل کودک را به خوردن غذا از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه گاها کمبود بعضی از مواد مغذی مانند آهن و روی و در مواردی نیز ابتلا به بیماری های ویروسی و باکتریایی موجب کم اشتهای کودک می شود، گفت: در چنین مواردی باید به پزشک و کارشناس تغذیه مراجعه کنید.
منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !