جراحی شانه و هر آن چیزی که باید در مورد آن بدانید


جراحی شانه و هر آن چیزی که باید در مورد آن بدانید

مفصل شانه مهمترین مفصل بدن انسان است زیرا به ما کمک می‌کند بازوها و دست‌های خود را به روش‌های مختلف حرکت دهیم. اما از آنجا که می تواند بسیار حرکت کند، می تواند به راحتی نیز آسیب ببیند. هنگامی که فردی به شانه خود آسیب می رساند، ممکن است برای درمان...

مفصل شانه مهمترین مفصل بدن انسان است زیرا به ما کمک می‌کند بازوها و دست‌های خود را به روش‌های مختلف حرکت دهیم. اما از آنجا که می تواند بسیار حرکت کند، می تواند به راحتی نیز آسیب ببیند. هنگامی که فردی به شانه خود آسیب می رساند، ممکن است برای درمان آن نیاز به جراحی داشته باشد.

قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی، پزشک آزمایشاتی را انجام می دهد تا میزان آسیب را ببیند و ابتدا سایر درمان ها را امتحان کند. جراحی معمولاً آخرین گزینه است زیرا ممکن است عوارضی داشته باشد و بعد از آن حرکت شانه را سخت‌تر کند.

اگر فردی نیاز به جراحی شانه داشته باشد، باید به متخصصی مراجعه کند که اطلاعات زیادی در مورد شانه داشته باشد. ماهیچه ها، رگ های خونی و اعصاب شانه نیز نقش مهمی در کمک به حرکت بازوها و دست ها ایفا می کنند. همه آنها با هم کار می کنند تا کمربند شانه را تشکیل دهند.

پزشکان ارتوپدی می‌توانند بیماری شانه شما را تشخیص داده و درمان کنند ولی پیشنهاد ما به شما این است که به یک پزشک فوق تخصص دست و شانه مراجعه کنید.

آسیب‌های مفصل شانه

جراحی شانه و هر آن چیزی که باید در مورد آن بدانید

برای درمان آسیب‌های مفصل شانه اولین چیزی که باید امتحان کنید فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی برای قوی تر کردن بازو و برداشتن فشار از روی شانه است. اگر درد واقعاً بد باشد و با این موارد از بین نرود، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. جراحی می تواند به آسیب های مختلف مفصل شانه که باعث درد می شود کمک کند. جراحی شانه راهی برای از بین بردن درد شانه است.

این درد ممکن است به دلیل تصادف یا زمین خوردن اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است به دلیل بیماری ها یا مشکلات در سایر قسمت های بدن رخ دهد. انجام مکرر کارهای مشابه نیز می تواند باعث درد شانه شود. به عنوان مثال، انجام ورزش هایی مانند شنا یا پرتاب توپ، یا انجام کارهایی مانند نقاشی یا کارهای ساختمانی که باعث می شود دستان خود را برای مدت طولانی بالا نگه دارید، می تواند فشار زیادی به شانه وارد کند.

  • دررفتگی مفصل شانه: در صورتی که شانه شما بیش از یک بار از جای خود در بیاید، شما دچار دررفتگی مکرر شانه شدید و درمان این بیماری با جراحی دررفتگی مکرر شانه امکان پذیر است.
  • دررفتگی ترقوه: دررفتگی ترقوه ممکن است بر اثر فشار یا سانحه اتفاق بیافتد و برای اینکه ترقوه در جای خود قرار داده شود، نیاز به عمل جراحی است.
  • شکستگی شانه: با توجه به اینکه شکستگی‌ها الگوهای متفاوتی را دارند، در بعضی از مواقع نیاز است که برای در کنار هم قرار دادن استخوان‌ها، جراحی شانه انجام شود.
  • پارگی لابروم شانه: اگر بعد از یک سانحه بازوی شما قفل شد و یا در هنگام حرکت دادن آن گیر کرد، ممکن است به پارگی لابروم شانه دچار شده باشید که تنها راه درمان آن، جراحی شانه است.
  • پارگی کپسول شانه: پارگی کپسول شانه یکی دیگر از آسیب های شانه است که در صورتی که بافت محکمی که بین استخوان بازو و استخوان کتف دچار پارگی شود، باید نسبت به درمان آن از طریق عمل جراحی اقدام کرد.

انواع جراحی شانه

جراحی شانه و هر آن چیزی که باید در مورد آن بدانید

قبلاً در مورد اینکه چگونه پزشکان می توانند به رفع مشکلات شانه شما کمک کنند صحبت کردیم. بیشتر پزشکان دوست دارند قبل از اینکه به جراحی فکر کنند، راه های مختلفی را برای کمک امتحان کنند. اما اگر این راه‌ها جواب نداد، ممکن است تصمیم بگیرند که جراحی بهترین گزینه است. بسته به اینکه شانه شما چه مشکلی دارد، انواع مختلفی از جراحی وجود دارد.

آرتروسکوپی شانه

آرتروسکوپی روشی خاص برای رفع آسیب های شانه بدون نیاز به برش زیاد پوست است. به آن جراحی شانه بسته نیز می گویند. در عوض، از ابزار کوچکی به نام آرتروسکوپ، که شبیه یک مداد است، برای مشاهده داخل شانه از طریق یک برش کوچک استفاده می‌شود. این ابزار دارای لنزها و چراغ هایی برای نشان دادن تصاویر واضح از مشکلات شانه است. می تواند به درمان بسیاری از مشکلات شانه مانند بورسیت، آرتریت، خار استخوان، پارگی لابروم و رباط های آسیب دیده کمک کند. خوبی این روش این است که این جراحی نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد و در یک عمل کوتاه حداکثر 2 ساعته قابل انجام است. این بدان معناست که زمان بهبودی سریع‌تر است و احتمال ابتلا به عفونت کمتر است.

جراحی باز شانه

جراحی شانه باز راهی برای رفع مشکل شانه با ایجاد چند برش کوچک است. این به پزشکان کمک می کند تا مشکل را بهتر ببینند، اما همچنین می تواند باعث ایجاد برخی مشکلات شود. خطر بیمار شدن، نیاز به ماندن در بیمارستان، مشکلات بعد از جراحی و زمان طولانی برای بهبودی وجود دارد. معمولاً پزشکان تنها زمانی از جراحی باز استفاده می کنند که نتوانند از ابزار خاصی به نام آرتروسکوپ استفاده کنند. برای مشکلات کوچکتر، به جای آن از آرتروسکوپ استفاده می کنند.

هزینه عمل شانه چقدر است؟

جراحی شانه و هر آن چیزی که باید در مورد آن بدانید

هزینه عمل شانه بستگی به نوع آسیب، بیمارستان، هزینه‌های اتاق عمل، وسایل و همچنین دانش جراح شما دارد. بعضی از عمل‌های شانه ارزان‌تر و بعضی از عمل‌های شانه مانند تعویض مفصل شانه به دلیل پیچیدگی‌های آن گران‌تر هستند.

به صورت معمولا قبل از جراحی سعی می‌شود تمامی درمان‌های غیر جراحی برای بیمار انجام شود و سپس در صورتی که تنها گزینه موجود برای درمان جراحی شانه باشد، پزشک قبل از شروع عمل در مورد هزینه‌ها و تمامی موارد مورد نیاز به بیمار اطلاعات کاملی را خواهد داد.

توجه کنید، جراحی شانه نیز مانند هر جراحی دیگر می‌تواند عوارضی را برای بیمار در پی داشته باشد. از جمله عوارض شایع بعد از عمل جراحی شانه و کتف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت شانه بعد از جراحی
  • خشکی و محدودیت حرکتی مفصل شانه
  • پارگی مجدد تاندون شانه
  • خونریزی
  • آسیب به رگ‌های خونی و عصبی

بهترین جراح فوق تخصص شانه در تهران

آقای دکتر روزبه تقوی یکی از معدود جراحان فوق تخصص شانه در ایران هستند که با داشتن تجربه بیش از 1000 عمل شانه در ایران در زمره بهترین پزشکان فوق تخصص دست و شانه محسوب می‌شوند و تجربه بسیار زیادی در درمان بیماری‌های شانه دارند.

آقای دکتر روزبه تقوی در مطب تهران و مطب کرج از روز‌های شنبه تا چهارشنبه بیماران را ویزیت می‌کنند و شما می‌توانید برای دریافت نوبت با شماره مطب 09367777557 تماس بگیرید.

منبع: https://roozbehtaghavi.com/shoulder-surgery/

امتیاز به مطلب post


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فشار خون بالا چیست و چگونه درمان می شود ؟