عینک واقعیت مجازی روی سر موش‌ها برای درک شیوه تفکرشان


عینک واقعیت مجازی روی سر موش‌ها برای درک شیوه تفکرشان

ایتنا - دانشمندان به‌ منظور درک بهتر نحوه کارکرد مغز موش‌ها، یک عینک کوچک واقعیت مجازی (وی‌آر) برای آن‌ها ساختند.


گروهی از دانشگاه نورت وسترن در ایالات متحده آمریکا با استفاده از لنزهایی با طراحی سفارشی و نمایشگرهای کوچک، هدست واقعیت مجازی به نام واقعیت مجازی با نورپردازی استریو برای جوندگان کوچک (iMRSIV) ساختند.

این عینک واقعیت مجازی تهدیدهای بالای سر مانند پرندگان را به‌دقت شبیه‌سازی می‌کند تا امکان ارزیابی واکنش مغز این جوندگان هنگام ارائه یک سناریو مرگ یا زندگی فراهم شود.

این نخستین بار نیست که از سامانه‌های واقعیت مجازی برای مطالعه موش‌ها استفاده می‌شود اما این پژوهشگران ادعا می‌کنند هدست جدید بر بسیاری از مشکلات عینک‌های پیشرفته فعلی غلبه می‌کند.

دانیل دامبک، پروفسور عصب‌شناسی دانشگاه نورت وسترن که رهبری این پژوهش را به عهده داشت، گفت: «تاکنون، آزمایشگاه‌ها اطراف جانور را پر از رایانه‌های بزرگ یا صفحه نمایش می‌کردند. این برای انسان چیزی شبیه تماشای تلویزیون در اتاق نشیمن است: هنوز مبل و دیوارها را می‌بینید؛ اطرافتان نشانه‌هایی هست که می‌گوید داخل آن صحنه نیستید.»

«حالا فکر کنید که عینک واقعیت مجازی مثل اکیولس ریفت (Oculus Rift) به چشم زده‌اید که کل صورتتان را می‌پوشاند. هیچ چیزی جز صحنه‌ای که نشان داده می‌شود، نمی‌بینید و با هدف ایجاد اطلاعات عمقی برای هر چشم صحنه‌ای متمایز پخش ‌می‌شود. چیزی که برای موش‌ها ممکن نبود.»

در این پژوهش، به جای بستن عینک واقعیت مجازی به سر موش‌ها، آن را مستقیم جلو صورتشان قرار دادند و روی تردمیل هم همانجا نگه ‌داشتند.

این کار به پژوهشگران امکان داد که مدارهای عصبی این جانور را طی رفتارهای مختلف هنگام عبور از محیط مجازی از نزدیک مطالعه کنند.

پروفسور دامبک گفت: «وی‌آر اساسا محیط‌های واقعی را بازآفرینی می‌کند. ما با این سامانه واقعیت مجازی به موفقیت‌های متعدد رسیده‌ایم اما ممکن است این حیوانات در آن محیط مجازی به اندازه محیط واقعی غرق نشوند.»

«آموزش زیادی لازم است تا موش‌ها یاد بگیرند فقط به صفحه نمایش توجه کنند و آزمایشگاه اطرافشان را نادیده بگیرند.»

اکنون دانشمندان امیدوارند که این فناوری را برای مطالعات بیشتر از قبیل شبیه‌سازی موقعیت‌هایی که در آن موش شکار نبوده بلکه شکارچی است، در اختیار آزمایشگاه‌های دیگر قرار بدهند.

درباره این پژوهش در مطالعه‌ای با نام «عینک‌ واقعیت مجازی با میدان دید کامل برای موش‌ها» که همین ماه در نشریه نورون منتشر شد، به تفصیل توضیح داده شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق