«شورش ضداسرائیلی» در وزارت خارجه آمریکا


«شورش ضداسرائیلی» در وزارت خارجه آمریکا

نشریه آمریکایی «نشنال ریویو» در گزارشی از شورشی پنهان و خزنده در داخل دولت جو بایدن علیه سیاست‌های واشنگتن در حمایت از رژیم جنایتکار صهیونیستی خبر داد.

نشریه آمریکایی نشنال ریویو در گزارشی با تیتر « شورش ضد اسرائیلی در وزارت امور خارجه آمریکا» نوشته است، حدود یک هفته بعد از تحولات هفتم اکتبر، جاش پل، یک مقام میان‌رده وزارت امور خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت دولت جو بایدن از رژیم صهیونیستی استعفا کرد.

بار گناهی تحمل‌ناپذیر که او هنگامی که تل‌آویو دست به حملات تلافی‌جویانه علیه سازمان حماس که مسئول عملیات طوفان الاقصی علیه اراضی اشغالی بود، تجربه کرد، موضوعی قابل توجه در استعفای او بود. با این وجود کناره‌گیری او از وزارت امور خارجه آمریکا با پوشش خبری وسیعی در رسانه‌های چپگرا همچون هافینگتون‌پست و نیویورک‌تایمز مواجه شد.

این رسانه‌ها و چند رسانه دیگر نتیجه‌گیری کردند ناتوانی جاش پل در هضم حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل – بر خلاف آنکه ارسال تسلیحات آمریکا برای طرف‌هایی همچون اردن، کویت، امارات متحده عربی، فیلیپین، مصر، عربستان سعودی و ویتنام یک چنین جنجالی را رقم نزد – نه نشان‌دهنده وجود مشکلی در جاش پل، بلکه نشان‌دهنده وجود مشکل در دولت بایدن است.

هفته گذشته جاش پل به عنوان منبع گزارش اد وونگ، خبرنگار نشریه تایمز، درباره ناخرسندی مقامات رده‌پایین‌تر وزارت امور خارجه آمریکا از تصمیم کاخ سفید برای دور زدن کنگره و تصویب فروش اضطراری هزاران گلوله تانک و مهمات تسلیحات کوچک به تل‌آویو، ظاهر شد. پل در صحبت‌هایی به نمایندگی از همکاران معرفی نشده سابق که همچون وی مخالف عملکرد اسرائیل هستند اظهار کرد، تلاش‌های مقام‌های تایید شده در وزارت خارجه آمریکا برای اجرای دستورات رئیس جمهور «باید سبب زیر سوال بردن جدی صداقت وزیر امور خارجه آمریکا شود که مکررا از تلاش واشنگتن برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان در عملیات اسرائیل در غزه صحبت می‌کند.»

روز جمعه جاش پل بار دیگر به عنوان منبع یک گزارش نشریه پالتیکو درباره تلاش‌هایی در وزارت امور خارجه آمریکا به منظور تضعیف اجرای امور خارجی آمریکایی‌ها توسط دولت جو بایدن ظاهر شد.

به گفته پل، مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا به شکلی بی سر و صدا «در حال جمع‌آوری و ثبت گزارش موارد بالقوه نقض حقوق بشر در غزه توسط اسرائیل هستند تا با یک پایگاه داده متشکل از آنها در آینده رئیس جمهور آمریکا را برای خودداری از دادن تسلیحات مرگبار به دولت‌هایی همچون تل‌آویو تحت فشار قرار دهند، چون در آن صورت وزارت خارجه تعیین می‌کند که چنین کابینه‌هایی به احتمال قوی از این تسلیحات برای نقض قونین بین‌المللی استفاده خواهند کرد.» به عبارت دیگر جاش پل گفت، چند مقام در داخل دفتر امور سیاسی-نظامی وزارت امور خارجه آمریکا از واحد حقوقی وزارت امور خارجه درخواست کردند اطلاعاتی درباره تضعیف بالقوه قوانین بین‌المللی در نتیجه تصویب فروش این تسلیحات به آنها بدهد.

مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا از تایید ادعاهای جاش پل خودداری کردند. چند مقام تاکید کردند که کاخ سفید به صورت زبانی از آنچه «حق» رژیم صهیونیستی برای برخورد با عملیات فلسطینی‌ها می‌خواند، دفاع می‌کند. اما ظاهرا در زیرپوست وزارت امور خارجه آمریکا، مقام‌های دیپلماتیک به شکلی پرمشغله در حال بستن دست‌های رئیس جمهوری این کشور هستند.

به گفته چند مقام آمریکایی که با رسانه آکسیوس صحبت کردند، دولت واشنگتن به طور ناگهانی اعطای ۲۰۰۰۰ قبضه تفنگ M۱۶ به رژیم صهیونیستی را به دلیل نگرانی خود از این بابت که ممکن است آنها به دست شهرک‌نشینان صهیونیست و تندرو در کرانه باختری راه پیدا کنند، به تعویق انداخت. این بیانیه دارای لحنی تحقیرآمیز نسبت به کابینه ائتلافی تل‌آویو بود که شامل یک وزیر امنیت داخلی افراطی ناسیونالیست است.

شورشیان علیه دولت بایدن در وزارت امور خارجه آمریکا در حال به دست آوردن متحدانی در جاهای دیگر این دولت هستند.

«شورش ضداسرائیلی» در وزارت خارجه آمریکا

انتشار گزارش اطلاعاتی گردآوری شده توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا با محوریت اینکه مهمات غیرهدایت‌شونده تقریبا نیمی از مهمات به کار گرفته شده توسط صهیونیست‌ها علیه غزه را تشکیل می‌دهند، یک اتفاق چشمگیر بود و گزارش‌های مطبوعاتی روز پنجشنبه را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد خبرنگاران تعهد تل‌آویو به محدود کردن آسیب‌های جانبی را زیر سوال ببرند. انتشار این گزارش مقامات دولت بایدن را مجبور کرد تا به خبرنگاران توضیح دهند که «مهمات غیر هدایت‌شونده کاربردهای معتبری در میدان جنگ داشته و ابزاری طراحی‌شده برای کشتن غیرنظامیان نیستند.»

شورش کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا باید تجربه‌ای مبهوت‌کننده را برای جو بایدن و حلقه نزدیک به او رقم زده باشد. رؤسای جمهور دموکرات به شورش در میان مقام‌های عضو دستگاه بروکراسی دائمی دولت‌هایشان به خاطر نارضایتی از اجرای خواسته‌های روسایی که با آنها مخالف هستند، عادت ندارند. در مقابل، اما همتایان جمهوری‌خواه کاملا با کمپین‌های شورشی از این نوع آشنا هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج