ترامپ: خاورمیانه از کنترل خارج شده است


رئیس‌جمهور سابق آمریکا مدعی شده که اوضاع فعلی در خاورمیانه (غرب آسیا) از کنترل خارج شده و گفت که او تنها کسی است که می‌تواند از وقوع جنگ جهانی سوم جلوگیری کند.

ترامپ: خاورمیانه از کنترل خارج شده است

به گزارش راهبرد معاصر؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا مدعی شده که اوضاع فعلی در خاورمیانه (غرب آسیا) از کنترل خارج شده و گفت که او تنها کسی است که می‌تواند از وقوع جنگ جهانی سوم جلوگیری کند.

دونالد ترامپ که نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا است گفت که چنانچه اوضاع در خاورمیانه «با قدرت و دقت مورد رسیدگی قرار نگیرد» ممکن است فاجعه دراین منطقه به وقوع بپیوندد.

ترامپ در یک سخنرانی انتخاباتی در نودا دولت جو بایدن را به تخریب میراث او در «توافقات ابراهیم» که به ادعای او باعث ایجاد صلح در منطقه شده بود متهم کرد.

در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ چند کشور عربی اقدام به عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی کردند. ترامپ نام این توافق‌ها را «توافقات ابراهیم» گذاشت و دنبال تسری دادن آن به عربستان سعودی بود.

قبل از عملیات «طوفان‌الاقصی» در روز ۷ اکتبر عربستان سعودی و اسرائیل در آستانه رسیدن به توافق مشابهی برای سازش بودند. با وجود این، عملیات نظامی سنگین اسرائیل در غزه خشم جهان اسلام را به همراه داشته و حصول این توافق را تا آینده‌ای نامعلوم به تعویق انداخته است.

دونالد ترامپ یکی از محور‌های تبلیغات انتخاباتی‌اش را این قرار داده که چنانچه او رئیس‌جمهور می‌شد درگیری در خاورمیانه اتفاق نمی‌افتاد. او علاوه بر این مدعی شده که درگیری میان روسیه و اوکراین نیز چنانچه او رئیس‌جمهور بود به وقوع نمی‌پیوست. ترامپ بار‌ها ادعا کرده که در صورتی که رئیس‌جمهور شود می‌تواند درگیری‌ها در اوکراین را ظرف ۲۴ ساعت متوقف کند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصار‌های مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستا‌ها یورش بردندو علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. در عملیات نظامی رژیم اسرائیل در غزه تا کنون نزدیک به ۱۹۰۰۰ نفر به شهادت رسیده‌اند و هزاران نفر زخمی شده‌اند. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

ترامپ گفت در شرایطی که یک سال از رئیس‌جمهوری بایدن باقی مانده دنیا در معرض تهدید موجودیتی قرار دارد. او گفت: «من تنها کاندیدی هستم که می‌توانم این قول را به شما بدهم: من از جنگ جهانی سوم جلوگیری خواهم کرد.»

تلاش ترامپ برای رسیدن به کاخ سفید با چند مانع مهم روبرو است: او در چندین پرونده قضائی به ده‌ها فقره جرم متهم شده است. ترامپ در یکی از این پرونده‌ها به تلاش برای فریب رأی‌دهندگان در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ متهم شده است.

بایدن از عملیات‌های اسرائیل در غزه حمایت کرده است، اما این موضع‌گیری موجب رویگردانی بسیاری از رأی‌دهندگان دموکرات از او شده است. نتایج یک نظرسنجی که «یوگاو» انجام داده نشان می‌دهد که تنها ۲۲ درصد از رأی‌دهندگان دموکرات بیشتر با اسرائیلی‌ها احساس سمپاتی دارند تا با فلسطینی‌ها.

بسیاری از رأی‌دهندگان در آمریکا از برقراری آتش‌بس هم در درگیری میان اسرائیل و حماس و هم از جنگ در اوکراین حمایت می‌کنند. این در حالی است که دولت آمریکا در هر دو منطقه با حمایت‌های تسلیحاتی از اوکراین و اسرائیل به آتش جنگ دمیده است. / فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)