برگزاری مراسم شب یلدا در اسپانیا



برگزاری مراسم شب یلدا در اسپانیا

مراسم شب یلدا از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران با حضور ایرانیان مقیم و تعدادی از مردم اسپانیا، استادان زبان فارسی و شخصیت های دانشگاهی اسپانیا در مادرید برگزار شد.

در این مراسم پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و کلیپ یلدا، محمد مهدی احمدی رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تبریک به حاضران اظهار داشت: یلدا یکی از جشن‌ها و آیین‌های کهنی است که ما ایرانیان، قرن‌ها و بلکه هزاران سال است که کماکان پاس داشته‌ایم. شب یلدا همان «شب چله» است که هر ساله در آخرین شب پاییز و طولانی‌ترین شب سال بر پا می داریم. آیینی که در آن خانواده های ایرانی گردهم می‌آیند تا با تجربه کردن لحظاتی شاد طولانی ترین شب سال را به صبح برسانند.

وی افزود: یلدا برگرفته از واژه‌های سریانی به معنای زایش یا تولد است. در قرن سوم میلادی میترا پرستان این اصطلاح را به ویژه در اشاره به شبی که الهه میترا در آن متولد شده بود بکار گرفته و از آن استفاده می کردند. شب چله هم که مترادف شب یلدا است؛ چرا که چهل روز اول زمستان را چله بزرگ و بیست روز بعد از آن را چله کوچک نامیده اند. در ایران کهن هر یک از سی روز ماه، نامی ویژه دارد که نام فرشتگان است. نام دوازده ماه سال نیز در میان آنهاست. در هر ماه روزی را که نام روز با نام ماه یکی باشد جشن می گرفتند. در دی ماه در ایران کهن، چهار جشن وجود داشت نخستین روز دی ماه، روزهای هشتم، پانزدهم، بیست و سوم سه روزی که نام ماه و نام روز یکی بود را جشن می گرفتند که کم کم آن جشن ها فراموش شد. تنها نخستین روز دی ماه یا شب یلدا را جشن می گیرند که آخرین شب پاییزی است.


برگزاری مراسم شب یلدا در اسپانیا

احمدی با اشاره به آثار اخلاقی، عاطفی و اجتماعی مراسم شب یلدا، افزود: روابط عاطفی بین اعضای خانواده و دوستان مستحکم می شود بویژه که امروزه طلاق عاطفی در جامعه بسیار شده است. سنت های اصیل ایرانی مانند شب یلدا و نوروز می تواند در ایجاد روابط عاطفی و استحکام آن در نظام خانوادگی تاثیرگذار باشد و با بیان خاطرات بزرگان خانواده بر اصلاح سبک زندگی نسل جوان مفید و موثر باشد.

رضا زبیب سفیر جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سخنرانی با ذکر اشعاری برای ایرانیان و مردم اسپانیایی اظهار داشتند: یلدا بهانه خوبی است که همگی دور هم جمع شویم و دیدارهای صمیمانه ای بوجود می آید.

وی خطاب به حضار علام کرد: سفارت ایران در مادرید از پیشنهادات و نظرات سازنده شما در حوزه های مختلف استقبال می کند.

در ادامه آقای دکتر خواکین رودریگز به زبان اسپانیایی فلسفه وجودی یلدا را برای میهمانان اسپانیایی توضیح داد؛ آداب و رسوم شب یلدا، گردهمایی خانوادگی و داستان‌های سازنده بزرگان که اقوام، خانواده نسل جوان را با پیشینه تاریخی خود آشنا می کند و زیست اخلاقی بزرگان گذشته را بیان می کنند.

در بخش بعدی برنامه دو تن از دانش آموختگان کلاس‌های زبان فارسی رایزنی فرهنگی برخی اشعار حماسی شاهنامه و دیوان حافظ را خواندند.

در این شب گروه موسیقی حنانه به سه اجرای هنری پرداختند که در این اجراها موسیقی های مناطق مختلف کشورمان را اجرا کردند که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

در کنار سالن محل اجرای برنامه، سفره شب یلدا تزیین شده بود که علاقمندان با آن عکس می‌گرفتند و برخی ایرانیان به اسپانیایی زبان ها ترکیب سفره یلدا را توضیح می دادند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا