ورزش های هوازی برای کمک به رشد قدی مفید هستند


ورزش های هوازی برای کمک به رشد قدی مفید هستند

دانشیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ورزش های هوازی برای رشد قدی مفید هستند و تفاوتی بین نوع ورزش نیست اظهار کرد: برخلاف تصور عموم ورزش ژیمناستیک موجب کوتاهی قد  نیست و ورزش هایی مانند والیبال و بسکتبال موجب بلند قدی  نمی شود و فقط  ورزش  حرفه ای ممکن است برای افزایش قد مضر باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر پیمان اشراقی در گفتگو با وب دا با بیان اینکه قد طبیعی در سنین مختلف متفاوت است، خاطر نشان کرد: به طور معمول قد 50 سانتی متر در زمان تولد طبیعی است و در یک سالگی حدوداً 75 سانتیمتر(یعنی در طی 1 سال 25 سانتیمتر طول قدی دارند) که معادل تقریبا هر ما2 سانتیمتر رشد قدی است.

فوق تخصص غدد کودکان با بیان اینکه از1 سالگی تا 2 سالگی، 10 سانتی متر به قد کودک افزوده می شود و در 3 سالگی به طور متوسط قد کودک به 95 سانتیمتر( یعنی تقریبا طی سال دوم و سوم، سالانه 10 سانتیمتر قد می گیرد) می رسد که رشد تقریبا بالایی است و از سال سوم به بعد، عموما دیگر رشد قد روال 5 سانتیمتردر سال را خواهد داشت.

دکتر اشراقی با بیان اینکه رشد قد یک پروسه ی فعال و دینامیک است و این موضوع را می توان یک شاهکار خلقت دانست، تصریح کرد: کندی یا توقف رشد کودک ممکن است مدت ها قبل از بروز اولین علائم یا نشانه های سوء تغذیه آشکار شود .

دانشیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بطور معمول برای پایش رشد از 3 مقیاس قد ، وزن ، محیط استفاده می شود، گفت: تغییر نسبی وزن نسبت به سن بسیار سریع تر از تغییرات قد نسبت به سن است.

دکتر اشراقی با بیان اینکه به طور معمول حداقل میزان رشد قدی قبل از بلوغ است که با شروع بلوغ یک جهش قدی ظاهر می شود و بعد از آن برای یک عمر قد در همان مقیاس ثابت می ماند عنوان کرد: بهتر است والدین کودکان را در سنین پایین، هر ماه به مراکز بهداشت ببرند تا منحنی رشد توسط کارشناسان بررسی شود، این اندازه گیری با رعایت اصولی، در منزل هم انجام می شود.

وی گفت: سابقه خانوادگی(ژنتیک)، جغرافیای مکان، فصول، نژاد، سبک زندگی، تغذیه مناسب و ورزش منظم از سایر عوامل مهم در میزان قد فرد است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بهترین زمان مراجعه برای پیگیری افزایش رشد قد قبل از بلوغ فرد است ، گفت: از جمله اولین علایم بلوغ در پسران می توان به بوی تند عرق، جوش های صورت، رشد موهای زیر بغل و ناحیه ی خصوصی شان و نیز در دخترها هم به همین روال اشاره کرد.

دکتر اشراقی با اشاره به اینکه برخی از عوامل بلوغ زودرس و کوتاهی قد مربوط به ژنتیک است، ابراز کرد: نقش عوامل محیطی از جمله تغذیه سالم، مصرف پروتئین ها، خواب به موقع، وضعیت روحی و روانی و ورزش منظم نیز در بلوغ زودرس شناخته شده است .

وی با بیان اینکه عدم استفاده از آرایش روزانه در سنین پایین، عدم مصرف زیاد قهوه و کاکائو، سوسیس و کالباس و سویا تا حدودی مانع بلوغ زودرس فرد می شود، گفت: بلوغ نرمال در پسران بین 9 سال تا 14 سال و برای دختران بین 8 سال تا 13 سال است.

دکتر پیمان اشراقی با بیان اینکه حداقل هدف قدی برای آقایان 165 سانتیمتر و برای خانم ها 155 سانتیمتر است، اظهار کرد: این رشد قدی را با یک دوره 3 ماهه تا چند ساله بر اساس منحنی رشد محاسبه و مقایسه می کنند بنابراین زبان گویای سلامتی کودکان منحنی رشد است .

دانشیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بهترین زمان مراجعه جهت پیگیری درمان و بررسی هورمون رشد، سن 7 تا 9 سال(یعنی سن قبل از بلوغ) است ادامه داد: بیمارستان اکبرازبیمارستان های تابعه دانشگاه، آماده خدمت رسانی به مراجعین محترم با تعرفه دولتی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی