کارشناس داوری، جواب باشگاه استقلال را داد


کارشناس داوری، جواب باشگاه استقلال را داد

کارشناس داوری گفت: اگر مدرکی دارند در مورد هر کارشناسی که «شیتیل بگیر» است، آن را ارائه کنند، نه اینکه در لفافه صحبت کنند.

کارشناس داوری، جواب باشگاه استقلال را داد

به گزارش راهبرد معاصر؛ رضا سخندان در خصوص افزایش بی رویه حجم اعتراضات و انتقادات به داوران و کارشناسان داوری اظهار کرد: فوتبال همیشه در کنارش اعتراض هم بوده و مسابقات فوتبال خارج از کشور هم دیده‌ایم. در ایران اعتراض به داوری را داشتیم، ولی هیچ‌وقت به این اندازه نبوده است. امسال همه به خودشان اجازه می‌دهند تا در کار داور دخالت کنند. داور هم انسان است و بالاخره صبر و تحمل او یک جا سر می‌آید و باعث می‌شود تا تصمیمات نادرستی بگیرد. فشارهایی که روی داوری وجود دارد در عملکرد داوران تأثیر منفی می‌گذارد. اقداماتی که فدراسیون فوتبال انجام داده بازدارنده نبوده است. حکم جریمه‌های زیادی صادر شده، اما به موقع و بازدارنده نبوده است.

وی ادامه داد: من واقعا نمی‌دانم اسم لیگ ما حرفه‌ای است یا نه، ولی رفتارهایی که مربیان و بازیکنان نشان داده‌اند، هیچ‌کدام اصول حرفه‌ای‌گری را رعایت نکرده است. رفتارهای غیرحرفه‌ای و کسب نتیجه به هر قیمتی برای شخصیت فوتبال ما اصلا خوب نیست. تا زمانی که چنین باشد امکان پیشرفت وجود ندارد. قبول دارم که داوران ما هم اشکالاتی دارند و یکی از این اشکالات این است که ما در طول سال آموزش نداریم. در حد اول فصل و چهار تا کلاس آنلاین بگذارند یا نگذارند. باید ماه به ماه بچه‌های داوری دور هم جمع شوند، کلاس‌های عملی برگزار کنند و آموزش ببینند. مشکلات داوری را از بین ببرند، چون یکی از عوامل اعتراضات عملکرد داوران است، ولی فشارهایی که از سوی تیم‌ها بر روی داوران وجود دارد از جمله بیانیه دادن قبل از مسابقه، در جریان بازی اعتراضات و در پایان مسابقه هم بیانیه و مصاحبه در مورد عملکرد داوران، متأسفانه شرایط را از حالت عرف و طبیعی خارج کرده است.

کارشناس داوری در خصوص بیانیه تند باشگاه استقلال و استفاده از لفظ کارشناسان «شیتیل بگیر» در مورد مسائل داوری بازی با گل‌گهر سیرجان، عنوان کرد: کسانی چنین عباراتی را به کار می‌برند که خودشان زمانی بازیکن تیم ملی بودند و تعدادی از آنها در خارج از کشور بازی کرده‌اند، وقتی می‌گویم غیرحرفه‌ای به این خاطر است. فقط و فقط به دنبال نتیجه گرفتن به هر صورتی هستند. این رفتارها و صحبت‌ها شرایط فوتبال ما را به هم زده است. باید فدراسیون فوتبال یک فکر اساسی کند وگرنه بدتر از این هم خواهد شد. اینکه صحنه‌ای پنالتی نبوده و یا اتفاقات دیگری رخ داده ولی با رفتار غیرحرفه‌ای بخواهیم عملکرد تیم داوری را زیر سوال ببریم. نمی‌گویم جامعه داوری پاک است، ولی داوران ما همه شخصیت دارند و هیچ کدام نمی‌آیند اتفاقاتی را عمداً رقم بزنند. آموزش درستی برای داوری نداریم، ولی بیانیه‌های قبل از بازی و اعتراضاتی که در جریان مسابقه و در پایان بازی می‌افتد باعث عدم تمرکز می‌شود و به دنبال آن تصمیمات نادرست گرفته می‌شود.

کارشناس داوری، جواب باشگاه استقلال را داد/ فقط و فقط به دنبال نتیجه گرفتن به هر صورتی هستند/ افرادی که از کارشناسان شیتیل بگیر حرف می زنند، مدرک دارند رو کنند

وی تصریح کرد: اگر می‌گویند «شیتیل بگیر» و کسی هست چرا نام نمی‌برند؟ مثلاً سخندان «شیتیل بگیر» است! اگر مدرکی دارند در مورد هر کارشناسی که «شیتیل بگیر» است، آن را ارائه کنند، نه اینکه در لفافه صحبت کنند. سند و مدرک ارائه کنند، هر کسی تخلف کرده باشد ارکان قضایی با آن برخورد می‌کند. متأسفانه همیشه شاهد این بوده‌ایم که در لفافه صحبت می‌کنند. فقط و فقط هدف‌شان گرفتن امتیاز برای همان بازی یا بازی‌های آینده است. هیچ کجای دنیا ندیدیم وسط بازی بیانیه دهند و این کار غیرحرفه‌ای است. به نظرم ارکان قضایی فدراسیون باید با این نوع رفتارها برخورد کنند. برخوردها باید بیشتر از این باشد، چون موارد قبلی بازدارنده نبوده است. کسانی این کارها را انجام می‌دهند که بازیکن ملی بودند، تعدادی از آن‌ها سال‌های زیادی در خارج از کشور بازی کردند. بعد می‌آیند و چنین رفتارهایی از خود نشان می‌دهند، ما نباید از شخص دیگری توقعی داشته باشیم.

سخندان در مورد اینکه با افزایش اعتراضات به داوری‌ها، با حضور تکنولوژی VAR هم مشکل داوری حل نمی‌شود و این موضوع در دربی پایتخت ثابت شد، یادآور شد: ورود VAR به شرطی کار درستی است که قبل از آموزش‌های لازم داده و فرهنگ آن در جامعه فوتبال ایجاد شود. متأسفانه از روی عجله VAR را آوردند و تا یک روز قبل از بازی نمی‌دانستند قرار است از این تکنولوژی استفاده شود. من مطمئن بودم که چنین اتفاقاتی در دربی می‌افتد. تیم‌ها آشنایی کامل را نداشتند و برای هر صحنه‌ای به سمت داور حمله می‌کردند تا برود و مونیتور را ببیند. در حالی که اگر داور اشتباهی کرده باشد داورانی که در اتاق VAR نشسته‌اند به داور اول بازی اطلاع می‌دهند. نیازی به اعتراض و بر هم زدن جو بازی نیست، تماشاچی هم به طرفداری تیم مورد علاقه‌اش برمی‌خیزد. من در جام جهانی ۲۰۱۸ داوری کردم و برای ما از اول ۲۰۱۶ آموزش را شروع کردند تا در ۲۰۱۸ تمام شد. دو سال آموزش دیدیم تا توانستیم داوری خوبی با کمترین اشکال در جام جهانی داشته باشیم./ آنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حاشیه های ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو