تاریخ دقیق کریسمس و سال نو 2024 میلادی / فرق کریسمس با جشن سال نو


تاریخ دقیق کریسمس و سال نو 2024 میلادی / فرق کریسمس با جشن سال نو

رکنا: امروز 4 دی ماه 1402 مصادف است با روز میلاد حضرت مسیح.

به گزارش رکنا، آیا می‌دانید تاریخ دقیق کریسمس و سال نو میلادی ۲۰۲۴ چه روزی است؟ جشن کریسمس و سال نو میلادی دو جشن مهم در دنیا محسوب می‌شوند و در تقویم مسیحیان اهمیت زیادی دارند. اما تفاوت کریسمس و سال نو میلادی چیست؟ چرا مراسم سال نو میلادی در روز متفاوتی نسبت به کریسمس جشن گرفته می‌شود؟ آیا می‌دانید کریسمس سال ۱۴۰۲ چه روزی است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با تفاوت کریسمس و سال نو میلادی و تاریخ کریسمس و سال نو میلادی ۲۰۲۴ آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد کریسمس و سال نو ۲۰۲۴ پاسخ خواهیم داد.

تاریخ کریسمس ۲۰۲۴ چه روزی است؟

کریسمس ۲۰۲۴ سال نو میلادی چندم است؟ تاریخ کریسمس ۱۴۰۲ برابر است با روز دوشنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۲ که مصادف است با روز میلاد حضرت مسیح. اما تاریخ کریسمس ۲۰۲۴ به میلادی و در تقویم میلادی روز یکشنبه ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ خواهد بود. تاریخ دقیق کریسمس ۲۰۲۴ در تقویم قمری نیز مصادف با دوشنبه ۱۱ جمادی‌الثانی سال ۱۴۴۵ است.

اما اگر می‌خواهید به طور دقیق بدانید که کریسمس چندم دی است بهتر است به یاد داشته باشید، از آنجایی که تقویم میلادی و شمسی با هم تفاوت دارند، هر ۴ سال یک بار به دلیل زیاد شدن یک روز در تقویم شمسی، روز کریسمس در تقویم شمسی عوض می‌شود.

اما به طور کلی روز کریسمس هر ساله در ۲۵ دسامبر جشن گرفته می‌شود و تاریخ کریسمس ۲۰۲۴ هم به تاریخ شمسی دقیقاً روز ۴ دی ۱۴۰۲ است. بد نیست بدانید در کشورهایی با دین مسیحی ارتدوکس مثل روسیه، اوکراین و رومانی تاریخ دقیق کریسمس به جای ۲۵ دسامبر در تاریخ ۷ ژانویه است. اهالی این کشورها معتقد هستند که تولد حضرت عیسی مسیح در روز ۷ ژانویه است و از همین رو تاریخ کریسمس در این کشورها متفاوت است.

همان‌طور که گفته شد زمان دقیق کریسمس و سال نو میلادی با هم متفاوت است. اما سال نو میلادی ۲۰۲۴ کی است و اول ژانویه ۲۰۲۴ در تاریخ شمسی کی می‌شود؟

تاریخ سال نو میلادی ۲۰۲۴ چه ماه و چه روزی است؟

آیا می‌دانید سال ۲۰۲۴ میلادی چه ماهی و چه روزی است؟ تاریخ سال نو میلادی ۱۴۰۲ در تقویم ایران دقیقا روز دوشنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲ است. به عبارت دقیق‌تر تاریخ دقیق سال نو میلادی ۲۰۲۴ مصادف با روز دوشنبه ۱ ژانویه است. اگر می‌خواهید بدانید که تا شروع سال ۲۰۲۴ چقدر مانده است، باید مقدار روزهایی که بین تاریخ امروز تا ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲ وجود دارد را محاسبه کنید.

جشن سال نو میلادی درست مثل جشن نوروز ما ایرانیان، آغاز سالی جدید برای کشورهای مسیحی است. در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکا جشن سال نو میلادی در روز اول ژانویه برگزار می‌شود. برخی کشورهای آفریقایی و آسیایی نیز روز متفاوتی را برای سال نو خود در نظر گرفته‌اند.

خلاصه این‌که تاریخ دقیق سال نو میلادی ۲۰۲۴ همانند سال نو میلادی ۲۰۲۳ در روز اول ژانویه برگزار می‌شود. سال نو میلادی به تاریخ شمسی مصادف با ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲ است و دقیقا ۷ روز بعد از تاریخ دقیق جشن کریسمس امسال جشن گرفته می‌شود.

سال ۲۰۲۴ چه سالی است؟

در کنار تاریخ کریسمس ۱۴۰۲ و دانستن این موضوع که سال ۲۰۲۴ کی است، و در چه تاریخی برگزار می‌شود، آیا می‌دانید امسال چه سالی است؟ با آغاز سال ۲۰۲۴ در تقویم چینی سال اژدها شروع می‌شود. حیوان سال ۱۴۰۲ نیز اژدها است. اما سال اژدها چه ویژگی‌هایی دارد؟

فردی که در سال اژدها متولد می‌شود، آرمان خواه و کمال گرا است و همیشه برای رسیدن به بهترین‌ها تلاش می‌کند. او از خود و دیگران بیشتر از حد معقول انتظار دارد و کمی بدخلق، سرکش، لجوج و سرسخت است. این افراد روحیه رهبری و قدرت زیادی دارند و در زندگی به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا می‌کنند. اژدها معمولا بدون اندیشه سخن می‌گوید و این موضوع نقطه ضعف آن است.

سال اژدها هر ۱۲ سال یک بار تکرار می‌شود و نماد شجاعت، جسارت و خلاقیت است. اژدها در فرهنگ چینی نماد خیر و موفقیت است و انرژی مثبت فوق‌العاده زیادی دارد. گفته می‌شود کودکانی که در سال اژدها متولد می‌شوند، معمولا شخصیت منحصر‌به‌فردی دارند.

تاریخ کریسمس ارامنه ایران در سال ۲۰۲۴

ارامنه ایران و مسیحیان ارتودکس کریسمس را چند روز دیرتر از مسیحیان کاتولیک و پروتستان جشن می‌گیرند. تاریخ کریسمس ارامنه ایران در سال ۲۰۲۴ مصادف با ۱۶ و ۱۷ دی ماه است و ارامنه ایران نیز معمولاً در این روز کریسمس را جشن می‌گیرند.

جالب است بدانید که برای ارمنی‌ها روز ۲۵ دسامبر روز کریسمس نیست. آن‌ها معتقد هستند که تولد حضرت عیسی مسیح در روز ۶ ژانویه است و از همین رو جشن کریسمس ارامنه در این تاریخ است.

تعطیلات فارکس در کریسمس ۲۰۲۴

در کنار این که خیلی افراد با نزدیک شدن به کریسمس به دنبال این هستند که تاریخ دقیق کریسمس کی است، تعطیلات کریسمس از کی شروع میشه و تعطیلات سال نو میلادی از چه تاریخی است، بسیاری از افرادی که در «معاملات فارکس» سرمایه‌گذاری می‌کنند، نگران تعطیلی فارکس در این ایام هستند.

تعطیلات فارکس برای معامله‌گران این بازار مالی جهانی اهمیت زیادی دارد. با نزدیک شدن به تاریخ کریسمس ساعات کار فارکس تغییر می‌کند و اطلاعیه‌هایی قبل از شروع تعطیلات برای آگاهی از سرمایه‌گذاران اعلام می‌شود. معمولاً در زمان سال نو میلادی و همچنین زمان کریسمس که کلیه اداره‌ها و مراکز دولتی تعطیل هستند، فارکس و معاملات آن نیز تعطیل می‌شود.

معمولاً تعطیلات فارکس بیشتر تابع کشورهای آمریکا و انگلستان است. زیرا ارز پایه این کشوها در بازار فارکس شناخته شده است و روی حجم معاملات و نوسانات قیمت تأثیر می‌گذارد. از همین رو با تعطیلی کریسمس در انگلیس و آمریکا معمولاً بازار فارکس نیز تعطیل خواهد شد.

با توجه به اینکه تا کریسمس چند روز مانده این افراد باید با در نظر گرفتن ایام تعطیلات و ساعات کاری جدید، معاملات خود را انجام دهند.

کریسمس چیست؟

کریسمس چه روزی است؟ خیلی از ما ممکن است تفاوت کریسمس و سال نو میلادی را ندانیم و این سوال در ذهنمان ایجاد شود که کریسمس چه روزی است و چرا آن را جشن می‌گیرند؟ اصلا تفاوت کریسمس و سال نو میلادی چیست و چرا این دو جشن در امتداد هم هستند؟

تاریخ کریسمس ۱۴۰۲ مصادف با چه روزی در تقویم ما ایرانی‌ها می‌شود؟ کریسمس درواقع رویدادی است که در روز ۲۵ دسامبر به منظور بزرگداشت تولد حضرت عیسی مسیح جشن گرفته می‌شود.

به همین دلیل زمان دقیق کریسمس و سال نو میلادی با هم متفاوت است. کریسمس به دلیل این که نزدیک به سال نو میلادی قرار دارد، در تعطیلات جشن سال نو میلادی قرار می‌گیرد و از همین رو خیلی از افراد آن را با جشن سال نو میلادی اشتباه می‌گیرند.

کریسمس بزرگ‌ترین جشن مسیحیان است و در کشورهایی که دین مردم آن مسیحی است، به شکل‌های متفاوتی جشن گرفته می‌شود. با آغاز جشن کریسمس معمولاً اعضای خانواده به هم هدیه می‌دهند و این روز را در کنار هم سپری می‌کنند. بسیاری از خانواده‌ها در این روز به کلیسا می‌روند و با به جا آوردن مراسم مذهبی در کلیسا آن را جشن می‌گیرند.

آیا کریسمس واقعا روز تولد حضرت عیسی مسیح است؟

تاریخچه کریسمس چیست و آیا واقعاً در این روز حضرت عیسی متولد شده است؟ امروزه زمان کریسمس به عنوان سالروز تولد حضرت عیسی مسیح شناخته می‌شود، اما جالب است بدانید که در سال‌های ابتدایی مسیحیت تنها «عید پاک» به عنوان عید اصلی مردم بود و تولد حضرت مسیح جشن گرفته نمی‌شد.

از قرن چهارم کلیسا رسماً تولد حضرت مسیح را عید اعلام کرد. اما از آنجایی که تاریخ دقیق تولد حضرت مسیح مشخص نبود و در انجیل نیز قید نشده، از همین رو «پاپ جولیوس» روز ۲۵ دسامبر را به عنوان تاریخ کریسمس تعیین نمود. سپس این جشن در سایر کشورهای مسیحی نیز رواج پیدا کرد.

هر چند ممکن است همین امسال هم تاریخ کریسمس ۱۴۰۲ در کشورهای مختلف، در روزهای متفاوتی برگزار شود. معمولاً این موضوع به شاخه‌های مختلف دین مسیحیت و با توجه به تصمیماتی که در برخی کشورها گرفته می‌شود می‌تواند متفاوت باشد.

جشن کریسمس از چه زمانی آغاز شد؟

کریسمس چه زمانی است و از چه زمانی جشن گرفتن در این روز رایج شد؟ قبل از این که بدانید کریسمس کی است و تعطیلات کریسمس از کی شروع میشه شاید برایتان جالب باشد بدانید که از زمان‌های دور و قرن‌ها قبل از این که کریسمس به عنوان تولد حضرت عیسی مسیح جشن گرفته شود، سراسر دنیا اواسط زمستان را جشن می‌گرفتند.

این موضوع حتی در ایران نیز رایج بود و ایرانیان کهن آخرین روز پاییز و شروع زمستان را به عنوان شب غلبه نور بر تاریکی و شب تولد الهه خورشید، میترا جشن می‌گرفتند (شب یلدا). بعدها ترکیب این جشن‌های دیرینه با جشن میلاد حضرت مسیح موجب شد تا ۲۵ دسامبر به عنوان شب کریسمس و جشن بزرگ مسیحیان شناخته شود.

جالب است بدانید که اولین جشن کریسمس در دنیا در سال ۳۳۶ میلادی در شهر رم ایتالیا برگزار شد.

سال نو میلادی چه فرقی با کریسمس دارد؟

در مورد تفاوت کریسمس و سال نو میلادی باید بدانید که این دو روز کاملاً دو جشن مجزا هستند. آیا می‌دانید جشن کریسمس چه روزی است؟ کریسمس روز تولد حضرت مسیح و سال نو میلادی درواقع آغاز سالی جدید در تقویم مسیحیان است.

هر چند که زمان دقیق کریسمس و سال نو میلادی متفاوت است، اما از آنجایی که کریسمس و سال نو اغلب نزدیک به هم هستند، از همین رو در بسیاری از کشورها تعطیلات معمولاً از ۲۴ دسامبر شروع می‌شود و تا ۲ ژانویه ادامه دارد.

در مورد تعطیلات کریسمس و سال نو باید بدانید که قوانین متفاوتی در کشورهای مختلف وجود دارد. در برخی کشورها تنها مراکز آموزشی از کریسمس تا سال نو تعطیل هستند. برخی از کشورها نیز یک یا ۲ روز تعطیلی را برای روز کریسمس و سال نو در نظر گرفته‌اند. در بسیاری از کشورها نیز تعطیلات از ۵ تا ۱۲ روز طول می‌کشد.

فرق سال نو میلادی با کریسمس

از آنجایی که اطلاعاتی در مورد تاریخ دقیق تولد حضرت عیسی مسیح در دسترس نیست، روایت‌های مختلفی از داستان و تاریخچه کریسمس وجود دارد. برای مثال مسیحیان از ۲۵ دسامبر تا ۱۴ روز بعد آن را جشن می‌گیرند.

مسیحیان ارتدوکس نیز تاریخ تولد حضرت مسیح را در روزهای ۶ و ۷ ژانویه جشن می‌گیرند. این مسیحیان معتقدند که تاریخ تولد و مرگ حضرت مسیح در یک روز است و از همین رو روز وفات حضرت عیسی را به عنوان کریسمس جشن می‌گیرند.

مهم‌ترین رسوم جشن کریسمس

معمولاً جشن کریسمس از شب قبل آن یعنی ۲۴ دسامبر و با صدای ناقوس کلیساها در غروب آفتاب شروع می‌شود. از آداب و رسوم کریسمس خوردن شام مخصوص کریسمس یعنی بوقلمون بریان شکم پر و درسته در شب کریسمس در کشورهایی مثل فرانسه است.

درست کردن کوکی زنجبیلی قبل از کریسمس و خوردن آن در روزهای کریسمس هم از جمله رسومات این عید مسیحی است. از دیگر نشانه‌های این روز نیز می‌توان به خوردن آبنبات عصایی کریسمس، بابانوئل با لباس قرمز و ریش سفیدش اشاره کرد که هر سال در روز کریسمس به بچه‌ها هدیه می‌دهد. پخت و سرو شیرینی حلقه‌ای کریسمس هم جزو آداب جشن کریسمس است.

تزیین درخت کریسمس نیز یکی از مهم‌ترین نشانه‌های جشن کریسمس است. در این روز درخت کاج به عنوان درخت همیشه سبز تزیین می‌شود و شکلات، عروسک و مجسمه‌هایی کوچک از آن آویزان می‌شود.

در تزیین درخت کریسمس بیشتر از رنگ‌های قرمز، سبز و سفید استفاده می‌شود. سبز نشانه شکوفایی، قرمز نشانه مرگ و زندگی و سفید نماد پاکی است. رنگ طلایی نیز بیشتر برای جلوه بخشیدن به درخت کریسمس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رسوم جشن کریسمس

معمولاً در جشن کریسمس تمام خیابان‌ها با چراغ‌های رنگی مزین می‌شوند و درخت کریسمس به عنوان نماد این روز در جای جای شهر قرار می‌گیرد. فستیوال‌ها و جشن‌های خیابانی در اکثر شهرهای دنیا برگزار می‌شود و فروشگاه‌ها برای شب کریسمس تخفیفات ویژه در نظر می‌گیرند.

مردم با شور و اشتیاق در خیابان‌ها پرسه می‌زنند و کودکان به دنبال بابانوئل می‌گردند تا از آن کادو بگیرند. پخش آهنگ‌های معروف کریسمس در گوشه و کنار شهر و خانه‌ها هم جزو جدا نشدنی جشن‌های روز کریسمس است.

چرا سال میلادی از اول ژانویه شروع می‌شود؟

اول ژانویه ۲۰۲۴ نیز همانند هر سال آغاز سال نو میلادی است. به طور کلی انتخاب ژانویه به عنوان شروع سالی جدید دلیل مشخصی ندارد. در روزگاران گذشته هر یک از اقوام معمولاً روز خاصی را برای شروع سال جدید خود انتخاب می‌کردند. سال نو «مقدونی‌ها» ابتدای پاییز است. یونانی‌ها اواسط تابستان را به عنوان سال نو خود انتخاب کرده بودند و ایرانیان نیز از قدیم روز اول بهار را به عنوان سال نوی خود قبول داشتند.

مسیحیان نیز برای شروع سال نوی خود روز اول ژانویه را انتخاب کرده‌اند. با این اوصاف آغاز سال ۲۰۲۴ مصادف با اول ژانویه است. این موضوع ریشه در امپراطوری روم دارد و از همین رو تاریخ ژانویه ۲۰۲۴ نیز همانند هر سال در همین تاریخ برگزار می‌شود.

جشن کریسمس در ایران

با نزدیک شدن به تاریخ ژانویه ۲۰۲۴ در ایران و شروع کریسمس ۱۴۰۲ حال و هوای خیلی از شهرها و خیابان‌های ایران نیز کریسمسی می‌شود. خیلی از ما به دنبال تاریخ کریسمس به ایرانی هستیم. کریسمس در سال ۱۴۰۲ نیز در اقوام مسیحی ایران با شوق و اشتیاق زیادی برگزار می‌شود. در ایران نیز همانند خیلی دیگر از کشورهای مسلمان، جمعیت مسیحیان کم نیست.

بیشتر مسیحیان ایران ارامنه هستند و معمولاً روز کریسمس را در سراسر ایران در کلیساها جشن می‌گیرند. در بسیاری از خیابان‌های ارامنه‌نشین در تهران، اصفهان و شهرهای دیگر مردم در اطراف کلیسا جمع می‌شوند.

در کنار درخت کریسمس و بابانوئل عکس می‌گیرند و این روز را برای مسیحیان ساکن ایران شیرین‌تر می‌کنند. فرستادن پیامک و اس ام اس روز کریسمس هم جزو آداب جشن‌های کریسمس به خصوص در ایران است.

فلسفه تزیین درخت کریسمس

حالا که می‌دانید کریسمس چیست و چه روزی است، بهتر است کمی هم در مورد فلسفه «تزیین درخت کریسمس» صحبت کنیم. درخت کریسمس که به عنوان یکی از مهم‌ترین المان‌های این روز شناخته می‌شود، برای اولین بار در آلمان استفاده شد.

از آن جایی که درخت کاج و صنوبر همیشه سبز هستند، از این درخت‌ها برای جشن کریسمس استفاده می‌شود. سپس درخت را با استفاده از لوازم تزیینی مختلف مثل فرشته و عروسک‌های کوچک، زنگوله، ستاره، آب نبات، چراغ و گوی‌های رنگارنگ تزیین می‌کنند.

معمولاً در زمان تزیین درخت کریسمس ستاره یا فرشته را در بالاترین نقطه درخت قرار می‌دهند. ستاره نماد معجزه و فرشته نماد پیام‌رسانی خبر متولد شدن حضرت مسیح است.

کریسمس در چه کشورهایی برگزار می‌شود؟

جشن کریسمس در همه کشورهای مسیحی دنیا متناسب با سنت و تاریخشان برگزار می‌شود. هر کشور و هر فرهنگی آداب رسوم متفاوتی دارد و از همین رو جشن کریسمس در کشورهای مختلف به شکل‌های متفاوتی برگزار می‌شود.

جشن کریسمس در ایتالیا بیشتر بر پایه عشق و غذا خوردن دور هم معنا پیدا می‌کند. در آمریکا درخت کریسمس، بابانوئل و گوزن‌هایش مهم‌ترین المان‌های کریسمس هستند. در فرانسه جشن کریسمس به نام «جشن نوئل» شناخته می‌شود و در آلمان جشن کریسمس به معنای جمع شدن همه اعضای خانواده دور هم است.

نکات جالب که در مورد کریسمس نمی‌دانید

در کشورهایی با دین مسیحی ارتدوکس مثل روسیه، اوکراین و رومانی تاریخ دقیق کریسمس به جای ۲۵ دسامبر در تاریخ ۷ ژانویه است. اهالی این کشورها معتقد هستند که تولد حضرت عیسی مسیح در روز ۷ ژانویه است و از همین رو تاریخ کریسمس در این کشورها متفاوت است.

کریسمس ارامنه رسم و رسوم متفاوتی دارد و روز ۶ ژانویه برگزار می‌شود.

کشور نروژ هر ساله در زمان کریسمس، برای تشکر از کمک‌های بریتانیا در طول جنگ جهانی یک درخت کریسمس زیبای بزرگ با ارتفاع ۲۰ متر به لندن می‌فرستد و این درخت در میدان «ترافالگار» قرار می‌گیرد.

«بابا نوئل» درواقع یک اسقف مسیحی به نام «سنت نیکلاس» بود که در قرن چهارم میلادی زندگی می‌کرد. او همواره به کودکان کمک می‌کرد و به دلیل مهربانی و سخاوتی که داشت به عنوان نماد کریسمس انتخاب شد.

در ایتالیا به جای بابانوئل یک جادوگر مهربان به نام «لا بفانا» نماد کریسمس است. او روی چوب می‌نشیند و پرواز می‌کند و در شب کریسمس برای کودکان اسباب بازی می‌آورد.

سوالات متداول در مورد تاریخ کریسمس و سال نو میلادی ۲۰۲۴

تاریخ دقیق روز کریسمس سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟

روز کریسمس به تاریخ ایران در روز ۴ دی ۱۴۰۲ است مصادف با الأحد، ۱۱ جمادی الثانی ۱۴۴۵ و دوشنبه ۲۵ دسامبر ۲۰۲۴ است.

تاریخ سال نو میلادی ۲۰۲۴ کی است؟

تاریخ سال نو میلادی ۲۰۲۴ در روز شنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲ است.

چرا زمان دقیق کریسمس و سال نو میلادی با هم فرق دارد؟

تاریخ کریسمس و سال نو میلادی متفاوت است؛ زیرا کریسمس روز تولد حضرت مسیح و سال نو آغاز سال جدید میلادی است.

جشن کریسمس چه روزی است؟

کریسمس روز تولد حضرت مسیح است.

معروف‌ترین نشانه کریسمس چیست؟

درخت کریسمس با تزئینات زیبا مهم‌ترین نماد و نشانه کریسمس است.

تاریخ دقیق آغاز سال نو میلادی چه زمانی است؟

سال نو میلادی هر سال در روز ۱ ژانویه و هفتمین روز کریسمس برگزار می‌شود.

چرا تاریخ کریسمس هر سال تغییر می‌کند؟

از آنجایی که تقویم میلادی و شمسی با هم فرق دارند، هر ۴ سال یک بار به دلیل زیاد شدن یک روز در تقویم شمسی، روز کریسمس در تقویم شمسی تغییر می‌کند.


تاریخ دقیق کریسمس و سال نو 2024 میلادی / فرق کریسمس با جشن سال نو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان