اقدامی موثر برای تامین انرژی پاک پایدار


اقدامی موثر برای تامین انرژی پاک پایدار

رکنا: با تکمیل پروژه ساخت نیروگاه برق آبی چشمه روزیه در سمنان، نخستین نیروگاه برق آبی استان در مدار تولید قرار گرفت.

به گزارش رکنا از سمنان، نیروگاه‌های برق آبی یکی از منابع تولید انرژی‌های تجدید پذیر هستند که نه تنها ارزان محسوب می‌شوند، بلکه نسبت به سایر منابع احیا شدنی، مزیت و بهره وری بهتری دارند.

اقدامی موثر برای تامین انرژی پاک پایدار

امروزه نیروگاه‌های برق‌آبی تقریباً 24 درصد از برق جهان و به تعبیری برق مصرفی بیش از 1 میلیارد نفر را تولید می‌کنند و این امر انرژی برق‌آبی را به یکی از بزرگترین منابع انرژی تجدید پذیر دنیا تبدیل کرده است. در ایران نیز ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی تقریباً ۱۱,۶۰۰ مگاوات است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار رکنا گفت: یکی از فعالیتها و اقدامات مهم و موثر شرکت آب و فاضلاب استان سمنان ایجاد و احداث پروژه سرمایه‌گذاری، ساخت و بهره‌برداری نیروگاه برق آبی چشمه روزیه به منظور تولید انرژی پاک برق با استفاده از انرژی جریان آب ورودی به ایستگاه‌های فشار شکن می‌باشد.

اقدامی موثر برای تامین انرژی پاک پایدار

محمد طاهری افزود: این پروژه از سال ۱۳۹۶ و پس از اخذ مجوزهای لازم و قانونی، با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی از طریق فرایند مزایده آغاز شد و دوره ساخت، تکمیل و بهره برداری از آن 18 ماه به طول انجامید.

وی گفت: به منظور تولید انرژی پاک برق مجموعه نیروگاه‌های برق آبی در محل ایستگاه های فشار شکن خط انتقال آب روزیه که کلیه مجوزهای زیست محیطی و بهداشتی را دارد، در ۶ ایستگاه فشار شکن احداث شده و با راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن ظرفیت و ثبات شبکه برق سراسری افزایش یافت.

طاهری از تولید سالانه ۲۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی پاک تجدید پذیر توسط این نیروگاه خبر داد و افزود: این میزان برق معادل انرژی مورد نیاز برای ۷۷۰۰ نفر است .

اقدامی موثر برای تامین انرژی پاک پایدار

- برق آبی کم هزینه، پر سود و فاقد آلایندگی زیست محیطی

مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان با اشاره به محسنات زیست محیطی اجرای این نیروگاه گفت: با توجه به اینکه در این نوع نیروگاه هیچ گونه سوختی مصرف نمیشود و تولید برق از نیروی آب جاری در بستر رودخانه و سد انجام می گیرد هیچگونه هزینه سوخت و آلایندگی اتمسفر ندارد، از طرفی هزینه های عملیاتی و نگهداری نسبتاً کم و تجدید پذیر بودن آن باعث شده تا این فناوری با گذشت زمان قابل اعتماد باشد.

اقدامی موثر برای تامین انرژی پاک پایدار

طاهری در ادامه افزود: به ازای تولید هر کیلووات ساعت برق پاک از انتشار ۰/۶ کیلوگرم co۲ جلوگیری می‌شود لذا پروژه نیروگاه آبی چشمه روزیه با تولید سالانه ۲۰ گیگاوات ساعت برق از انتشار ۱۲ هزار تن co۲ در سال جلوگیری می‌کند.

وی از اشتغال پانزده نفر به صورت مستقیم در این نیروگاه خبر داد و گفت: درآمد حاصل از محل اجرای پروژه تاکنون بالغ بر 590 میلیارد ریال است.

کمک به پایداری شبکه برق سراسری و کاهش ۲۵ میلیارد ریالی هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری سالانه از دیگر مزایای این نیروگاه است.

حسن رستم زاده/سمنان


اقدامی موثر برای تامین انرژی پاک پایدار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه