10 روش موثر برای تقویت حافظه


10 روش موثر برای تقویت حافظه

آیا شما همه چیز را چند روز قبل از امتحان مطالعه می‌کنید، اما در روز امتحان آن را به خاطر نمی‌آورید؟ آیا این درست است که می‌توانید حافظه خود را تقویت کنید؟ اگر بله، چگونه می‌توان تقویت حافظه کرد؟

10 روش موثر برای تقویت حافظه

به گزارش راهبرد معاصر؛ شاید آرزو می‌کردید که‌ای کاش حافظه تان کمی بهتر بود. چندین چیز وجود دارد که می‌توانید برای تقویت حافظه خود بخورید و انجام دهید. این راهنما به شما می‌گوید که چگونه حافظه کوتاه مدت خود را بهبود بخشید.

به عنوان مثال، استفاده از یک سیستم یادآوری ممکن است مفید باشد. شما می‌توانید با یادداشت کردن تمام وظایف، برنامه درسی، تاریخ امتحانات و ... آن‌ها را پیگیری کنید. ایجاد لیست کار‌های روزانه به شما کمک می‌کند تا عملکرد‌های کلیدی را که باید انجام دهید به خاطر بسپارید. اما در مورد تمام دانش مهمی که باید در حافظه بلندمدت خود ذخیره کنید، چطور؟ چگونه می‌توان حافظه خود را برای دراز مدت بهبود بخشید؟ ممکن است از چند راه برای استفاده بیشتر از حافظه خود استفاده کنید. برای دانستن بیشتر به خواندن ادامه دهید!

تکنیک‌های ذکر شده در اینجا را دنبال کنید تا مغز خود را فعال نگه دارید، که به شما در بهبود حافظه بلند مدت کمک می‌کند.

۱. آیا می‌توانید یک مطلب را به خاطر بسپارید

به سادگی از خود بپرسید که آیا چیزی را به خاطر می‌آورید. این کار شانس شما را برای به خاطر سپردن آن تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. این امر به ویژه در هنگام یادآوری چیز‌هایی که می‌خواهید انجام دهید، مانند اهداف آینده، صادق است. خاطرات احتمالی مستلزم به خاطر سپردن یک فعالیت برنامه ریزی شده یا یادآوری یک هدف طراحی شده است. به عنوان مثال، به یاد داشته باشید که از یک کارمند تعریف کنید، به یک مشتری ایمیل بزنید یا تغییری در زمان بندی ایجاد کنید. امتحان کردن خود یک تکنیک بسیار مؤثر برای تسریع روند یادگیری است.

۲. صحبت کنید و آن را با صدای بلند بگویید

گفتن چیزی که می‌خواهید با صدای بلند به خاطر بسپارید بسیار موثر است. به عنوان مثال، بسیاری از دانش آموزان با خواندن کتاب‌های درسی با صدای بلند مطالعه می‌کنند. این روش یک مقدار یادآوری به آنچه می‌خواهید به خاطر بسپارید اضافه می‌کند. به مغز دستور می‌دهد که فکر را برای مدت طولانی حفظ کند؛ بنابراین اگر می‌خواهید چیزی را به خاطر بسپارید، آن را با صدای بلند بگویید.

۳. به مدت ۴۰ ثانیه تمرین کنید

فرآیند ادغام حافظه‌های موقت در حافظه‌های پایدار و بلند مدت به عنوان تثبیت حافظه شناخته می‌شود. چیزی را که می‌خواهید به خاطر بسپارید به مدت ۴۰ ثانیه تمرین کنید تا آن را به خاطر بسپارید. اقداماتی مانند بازآفرینی ذهنی یک رویداد یا فکر کردن به آنچه که کسی برای شما توضیح داده است، قدرت حافظه شما را افزایش می‌دهد.

۴. رژیم غذایی و تغذیه مناسب

تو چیزی هستی که می‌خوری! وعده‌های غذایی که مصرف می‌کنید و نمی‌خورید تأثیر زیادی بر حافظه شما دارند.

یک رژیم غذایی متعادل و غنی از چربی‌های سالم مانند امگا ۳، روغن ماهی، روغن زیتون فوق بکر و روغن نارگیل برای پسر و مغز شما بسیار سالم است.
در تحقیقات بالینی، سبزیجات برگدار و سبزی تازه برای افزایش ظرفیت حافظه یافت شده است.
رژیم غذایی مدیترانه‌ای نیز در تقویت حافظه و جلوگیری از زوال شناختی محبوب و موثر است.
رژیم غذایی سرشار از چربی‌های سالم و کربوهیدرات کم نیز حافظه را تقویت می‌کند و عملکرد مغز را حفظ می‌کند.
گردو و زغال اخته به حافظه، تمرکز و عملکرد مغز کمک می‌کنند. غذا‌های غنی از لوتئین مانند کلم پیچ و اسفناج، آووکادو و تخم مرغ نیز از کاهش حافظه جلوگیری می‌کنند.
آنتی اکسیدان‌های موجود در کرفس، کلم بروکلی و گل کلم سلامت مغز را حفظ می‌کنند. این همچنین رشد سلول‌های مغزی جدید را تشویق می‌کند.
شکلات، البته، یک غذای فوق العاده برای حافظه است! شکلات برای کمک به حافظه و پردازش اطلاعات بصری کشف شده است.

۵. ورزش منظم

بدن سالم به ذهن سالم منجر می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید حافظه‌تان خوب بماند، باید فعال بمانید و بدنی سالم داشته باشید.

چندین تمرین ممکن است به آن‌ها کمک کند حافظه و توانایی‌های شناختی خود را تقویت کنند.
ورزش جریان خون به مغز را بهبود می‌بخشد که نشان داده شده است عملکرد شناختی را افزایش می‌دهد.
یک تمرین مناسب می‌تواند سلول‌های عصبی را برای تکثیر و عملکرد بهتر تقویت کند.
ورزش منظم به افزایش میزان اکسیژن در مغز کمک می‌کند. همچنین باعث آزاد شدن مواد شیمیایی مفید مغز می‌شود. آن‌ها همچنین می‌توانند با کاهش استرس به خواب بهتر کمک کنند.
فعالیت هوازی و تمرینات مقاومتی برای بهبود حافظه اتخاذ شده است. دویدن، دوچرخه سواری و شنا نیز به تناسب اندام و ذهن شما کمک می‌کند.

۶. بخوابید

کودکان برای حفظ سلامت جسمی و روانی خود به ۷ تا ۹ ساعت خواب در شب نیاز دارند. اما، چگونه حافظه خود را از طریق استراحت تقویت کنیم؟ یکی از ساده‌ترین چیز‌ها برای تقویت حفظ دانش، داشتن یک خواب خوب شبانه است.

۷. خواندن

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای درگیر کردن و آموزش مغز خواندن است. طبق یک تحقیق، مطالعه می‌تواند به شما کمک کند طولانی‌تر زندگی کنید. خواندن مطالب اکنون تنها با یک کلیک ماوس فاصله دارد. امروز ممکن است مجلات، روزنامه‌ها و رمان‌ها را در موبایل یا کامپیوتر خود بخوانید. برای مدتی خواندن هر روز را به یک عادت سخت تبدیل کنید.

۸. بازی‌های حافظه و مغز

بچه‌ها عاشق بازی کردن هستند! اما شکی نیست که برخی از بازی‌ها می‌توانند حافظه شما را بهبود بخشند. اما چگونه می‌توان حافظه و تمرکز را با بازی‌ها بهبود بخشید؟ حافظه و مهارت‌های شناختی با تمرین بهبود می‌یابند، درست مانند ماهیچه ها. اگر مغز خود را با اطلاعات تازه به چالش نکشیم، ممکن است با گذشت زمان ضعیف شوند. رویداد‌ها و اطلاعات نورون‌ها را تحریک می‌کنند. دانش آموزان می‌توانند از بازی‌های مغزی تحریک کننده که سلامت شناختی و حافظه آن‌ها را بهبود می‌بخشد، بهره‌مند شوند. شما می‌توانید به سادگی هر روز یک جدول کلمات متقاطع یا سودوکو را در روزنامه بازی کنید.

۹. یادگیری یک مهارت جدید

چه مهارت جدیدی را می‌خواهید یاد بگیرید که به تمرکز نیاز دارد و شما را خوشحال می‌کند؟ آیا کاری هست که قصد انجام آن را دارید؟ در مورد گذراندن یک درس هنر آنلاین و یادگیری مهارت زدن با بوم و رنگ‌های آبرنگ چطور؟ همچنین می‌توانید نحوه نواختن یک ساز موسیقی مانند یوکلل یا طبل را یاد بگیرید. یا در دوره عکاسی دیجیتال شرکت کنید. اما چگونه می‌توان با یادگیری این مهارت‌ها حافظه و حافظه خود را بهبود بخشید؟ بهبود حافظه و مغز سالم نیاز به تعامل شناختی دارد. شما می‌توانید باغبانی، بافندگی و نجاری را یاد بگیرید. ترفند این است که یک سرگرمی جذاب برای خود کشف کنید.

۱۰. آرامش و کاهش استرس

مدیتیشن و آرامش دو جنبه مهم مدیریت استرس هستند. یادگیری کاهش استرس و مدیتیشن دو روش علمی ثابت شده برای بهبود حافظه هستند. دانش آموزان باید حداقل ۱۵-۲۰ دقیقه به طور منظم میانجیگری را انجام دهند. ما واضح‌تر فکر می‌کنیم، اطلاعات را بهتر حفظ می‌کنیم و زمانی که آرام هستیم بیشتر به یاد می‌آوریم. زمانی که ناراحت یا عصبانی هستیم، به احتمال زیاد چیز‌ها را فراموش کرده و مرتکب اشتباه می‌شویم. میانجیگری یا یوگای ملایم به مدت ۲۵ دقیقه در روز باعث بهبود خلق و خو و عملکرد مغز می‌شود. همچنین برای تصمیم گیری، توجه و حافظه مهم است.

امیدواریم اکنون نحوه بهبود حافظه و تمرکز خود را روشن کرده باشید. ظرفیت حافظه ممکن است با خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی، ورزش منظم، خوب خوابیدن و مدیریت استرس تقویت شود. آن‌ها همچنین می‌توانند در پیشگیری از بسیاری از اختلالات شناختی کمک کنند. علاوه بر این، چندین راه لذت بخش، ساده و حتی خوشمزه برای تقویت حافظه وجود دارد. برای بهبود سلامت مغز و حافظه خود، سعی کنید چند تا از این استراتژی‌های علمی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. / همشهری آنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه معما و هوش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا