بودجه دارو و تجهیزات پزشکی باید تفکیک و نشان دار شود


بودجه دارو و تجهیزات پزشکی باید تفکیک و نشان دار شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه بودجه دارو و تجهیزات پزشکی برای سال ۱۴۰۳ باید جداگانه دیده شده و نشان دار شود، گفت: دولت نباید این پول را جای دیگری خرج کند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)رضا آریان پور افزود: بودجه پیش‌بینی شده برای حوزه بهداشت و درمان به هیچ وجه متناسب با افزایش تعداد مأموریت‌ها و وظایف محوله وزارت بهداشت نیست، به طوری که سال گذشته اجرای برنامه پزشک خانواده شهری به دستور رئیس جمهور شروع شد اما متأسفانه شاهد تخصیص بودجه لازم برای اجرای این پروژه مهم در سطح ملی نبودیم.

وی ادامه داد: همچنین در حالی ۶۹ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۲ برای دارو پیش‌بینی شد که برآورد وزارت بهداشت حداقل ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بود و بی توجهی نسبت به این موضوع مشکلاتی را در مسیر اجرای طرح دارویاری ایجاد کرد. به رغم اینکه در اوایل عملیاتی شدن این کار پرداخت بدهی داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی به روز شده بود اما این کار آرام آرام به تأخیر افتاد و با توجه به گزارش‌های ارائه شده شاهد اعتراضاتی از سوی بیمارستان‌ها و بروز اتفاقات ناخوشایندی هستیم به گونه‌ای که پرداخت کارانه و اضافه کاری برخی دانشگاه‌ها بیش از ۸ ماه عقب افتاده است و این مسائل همه حکایت از این دارد که بودجه‌ای که سالانه برای وزارت بهداشت تخصیص داده می‌شود کفاف حداقل نیازهای وزارت بهداشت را نمی‌کند.

آریان پور یادآور شد: بودجه دارو و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی در سرفصل کلی بودجه دیده شده و بر این اساس دست سازمان برنامه و بودجه برای اینکه از بودجه دارو و تجهیزات پزشکی برای واردات برخی کالاهای اساسی مانند گندم یا کالاهای مورد نیاز کشور هزینه کند باز است. بنابراین پیشنهاد کمیسیون بهداشت این است که بودجه دارو و تجهیزات پزشکی برای سال ۱۴۰۳ باید جداگانه دیده شده و نشان دار شود و دولت و سازمان برنامه و بودجه به هیچ عنوان نباید این پول را جای دیگر هزینه کنند و انتظار داریم اعضای کمیسیون تلفیق به این مهم توجه داشته باشند تا اعتبارات پیش بینی شده در همین مسیر هزینه شود.

وی افزود: متأسفانه حدود یک میلیارد دلار از مبلغی که باید برای واردات دارو و شیرخشک تخصیص می‌یافت تخصیص داده نشد و در این رابطه شاهد مشکلاتی بودی؛ در جلسات متعدد این مسائل را به مسئولان مربوطه گوشزد کردیم و در نشست اخیر کمیسیون با معاون اول رئیس جمهور هم تاکید شد که عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف زیرمجموعه دولت مانند وزارت بهداشت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه باعث شده در حوزه بهداشت و درمان برای مردم مشکلاتی ایجاد شود که نیاز است به این مسائل توجه شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک